امروز : چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۰۳/۰۳
کد خبر : 2670
چاپ خبر :

سرگرمی های نوین(آثار مخرب تلفن همراه )

تلفن همراه 2شاید شما هم یکی از کاربران تلفن همراه هستید، اما آیا می دانید صحبت کردن با تلفن همراه بدون رعایت شرایط ایمنی چه زیان های پزشکی و عوارض جانبی در بر خواهد داشت؟ و همچنین استفاده بی رویه از تلفن همراه چه آثار مخربی بر روی روح و جسم شما دارد؟اشعه های تلفن همراه آیا مضر می باشند؟چرا مکان های که دکل تلفن همراه وجود دارد قیمت زمین در آنجا کمی ارزانتر حساب می شود؟نتیجه آزمایشات بر روی حیواناتی که در معرض تلفن همراه بوده اند چه بوده؟و هزاران هزار سوال دیگر که پاسخ آن ذهن شما را به خود مشغول خواهد کرد را در ادامه این مطلب مطالعه کنید و خودتان برای سلامتی آینده خود و فرزندانتان تصمیم بگیرید.
امروزه استفاده از تلفن همراه جزو لاینفک زندگی مردم جهان شده است و روز به روز بر علاقه مندان آن اضافه می شود. بحث و جدلهای بسیاری درباره تاثیرات منفی امواج تلفن همراه وجود دارد و به همین جهت هر از گاه دانشمندان در نقاط مختلف جهان نتایج جدیدی از تحقیقات خود را ارائه می دهند که می تواند بسیار حائز اهمیت باشد. پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز اثر این امواج را بر بافت مغز و جمجمه مورد بررسی قرار داده اند.
با توجه به زیانهای احتمالی امواج پخش شده از تلفنهای همراه برای تندرستی انسان ، شناخت و بررسی تاثیر این امواج و ارائه راهکارهای مناسب برای ایمن سازی تلفنهای همراه بسیار ضروری است. اکنون پژوهش های گسترده ای به وسیله سازمان های جهانی مانند سازمان بهداشت جهانی در حال انجام است. امواج قوی رادیویی و پارازیت ها چون به صورت همگن در محیط پخش می شوند، برای انسان زیان آورند. امواج پخش شده از تلفن همراه از نوع امواج رادیویی قوی هستند. این امواج در آنتن های فرستنده پدید می آیند و از سطح این آنتن ها تابیده می شوند. امواج رادیویی با فرکانس بالا برای بدن انسان مضر بوده و با عث بروز سرطان و بیماری های مغزی می شوند. در محیط پیرامون ما بیشترین موجی که سلامت انسان را به خطر می اندازد، امواج گوشی تلفن همراه است ؛ زیرا گوشی تلفن همراه در تماس با بدن انسان است و عوارض آن در درازمدت مشخص می شود. زیان تلفنهای همراه از زمانی مطرح شد که فردی در سال 1993 در ایالت فلوریدای امریکا به تومور مغزی مبتلا شد.
امروزه پژوهشگران دریافته اند که ورود سامانه های نوین فناوری به زندگی انسان ، تاثیرات بیولوژیک نامطلوبی را به همراه داشته است. امواج الکترومغناطیسی تولید شده در آنتن های رادیویی و تلفن همراه در تشکیل غدد سرطانی و رشد آن نقش بسزایی دارند. کمترین اثر سوئ تلفن همراه بر بدن ، عرق کردن دستی است که تلفن همراه با آن گرفته شده است.
تشعشعات رادیو اکتیویته حاصل از تلفن همراه موجب تغییر در فعل و انفعال بدن شده و می تواند موجب بروز بیماری های جدید شود. در حال حاضر توجه اغلب پزشکان از استفاده از تلفن همراه ، روی آثار مخرب این تشعشعات بر مغز انسان متمرکز است.
کاهش شنوایی
استفاده پیوسته از تلفن همراه از حدود 20 دقیقه به بالا می تواند با افزایش تدریجی حرارت بافتهای مغز، سبب ایجاد تغییرات بیولوژیک در بافت مغز و در نتیجه کاهش شنوایی شود. در این صورت کاهش مدت زمان مکالمه با تلفن همراه یا استفاده از سیمهای ارتباطی هندزفری می تواند به عنوان موثرترین روش پیشگیری از مضرات این امواج مطرح شود. در این پژوهش قطر جمجمه در ناحیه گوش ، 8 سانتی متر در نظر گرفته شده است.
به گفته صراف ، مغز 15 لایه دارد که از نظر الکترونیکی با هم متفاوت هستند. در سالهای اخیر براساس ضریب گذردهی الکتریکی ، مغز به سه لایه مشابه تقسیم شده است.
در این پژوهش نیز با در نظر گرفتن مغز سه لایه و استفاده از روشهای محاسباتی و تفاضل محدود، اثر تشعشعات الکتریکی که از لایه های مختلف کره مغز می گذرند، مدل سازی شده است.
از طریق مدل سازی امواج نتایجی به دست آمده است که با یافته های تجربی دیگر محققان مقایسه و مورد تایید قرار گرفته است.
از ویژگی های مهم این تحقیق ، تلفیق دو روش محاسباتی مطرح در این خصوص است و از نوآوری های مهم این طرح به شمار می آید که موجب کاهش زمان محاسبات و افزایش سرعت پاسخ دهی شده است.
به گفته صراف در مدلهای دیگری که تا به حال ساخته شده است تنها از یک روش محاسباتی استفاده شده است که هر یک محاسن و معایب خاص خود را دارد، ولی در این پژوهش از تلفیق این دو روش استفاده شده است.
حرکت امواج به سمت گوش
پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر با هدف بررسی خطرات احتمالی امواج الکترومغناطیسی تلفن همراه ، اثرات این امواج بر بافتهای مغز و جمجمه را مدل سازی کرده اند. به گفته دکتر رضا صراف ، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری این طرح ، میزان جذب امواجی که از تلفن همراه به سمت گوش می آید، با توجه به فاصله تلفن همراه از گوش و فرکانس موج متفاوت است. به طور معمول بیش از 70 درصد امواج توسط بافت جمجمه و مغز جذب شده و به شکل انرژی حرارتی درمی آید. صراف ، با اشاره به نتایج این مدل سازی خاطرنشان کرد: اگرچه عوامل مختلفی از جمله فاصله تلفن همراه از گوش و میزان فرکانس در جذب امواج موثرهستند، اما اثر زیانبار صحبت بی وقفه با تلفنهای همراه کاملا آشکار و بدیهی است
با تبدیل این مدل به صورت یک نرم افزار بسیار دقیق و قدرتمند می توان میزان تابش و ورود و خروج امواج از هر جسم چند لایه را با روشهای محاسباتی تعیین کرده و میزان دقیق آن را مشخص تر کرد و به این ترتیب می توان هر محیط دیگری را نیز مدل سازی کرد.
گفتنی است فرکانس امواج تلفن های همراه در ایران هم اکنون در حدود 900 مگاهرتز است ، اما در این تحقیق با پیش بینی ورود محدوده های جدید تا 2000 مگاهرتز نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

ادامه دارد …

تهیه شده در گروه علمی

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات