امروز : چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۰۳/۰۳
کد خبر : 2674
چاپ خبر :

سبک زندگی آیا ما منافق هستیم قسمت پنجم

rp_سبک-زندگی-اسلامی.jpg
آیا ما «منافق» هستیم؟؟؟ (قسمت پنجم)

قال الرسول (صلی الله علیه و آله) : « إن أخوف ما أخاف علی أمتی کل منافق علیم اللسان . بیش از هر چیز بر امت خود از منافق چرب زبان بیم دارم .» 1
ویژگیهای منافق:
اساتید بزرگوار اخلاق ، بسیاری از ویژگیهای انسان منافق را از آیات و روایات استخراج کرده اند . در چنین شماره تعدادی از آنها را بیان کردیم تا اندکی تأمل کنیم و ببینیم که آیا در رفتارهای ما ، بویی از نفاق و دوگانگی به مشام می رسد یا خیر . باشد که ریشه منحوس این رذیله اخلاقی در نفوس و جامعه مسلمین خشکیده شود.
8- تند زبانی : سوره احزاب ، آیه 19 : ” هنگامی که خوف و هراس از بین رفت ( و جنگ به پایان رسید و زمان امن و امان فرا رسید ) زبانهای تند و تیز خود را بی‌ادبانه بر شما می‌گشایند ( و مقامات شجاعت و یاری خویشتن را می‌ستایند ، و پررویانه سهم هر چه بیشتر غنائم را ادّعاء می‌نمایند ! ) ” . گاهی موارد در جامعه یک مسئله ای پیش می آید که کسی جرأت حل آن را ندارد و تعدادی از افراد شجاع جلو آمده و به مشکل پیش آمده رسیدگی می کنند . در مقابل افراد شجاع و دلیر ، اشخاص ذلیل و ترسو یا به عبارت دیگر منافق هستند که هم در برابر آن مشکل احساس ترس می کنند و هم به آن افراد شجاع اهانت می ورزند . نمونه آن را در جنگ تحمیلی علیه ایران دیدیم . افرادی که در آن زمان جرأت جنگیدن نداشتند ، امروزه زبان به تمسخر آرمانهای شهدای عزیز گشوده اند .
9- رفیق نیمه راه : سوره محمد ، آیه 26 : ” گفته بودند : در برخی از کارها از شما اطاعت و پیروی می‌کنیم ” . اینکه شخصی قولی را بدهد و انسان را دلگرم کند ولی در بین راه از ما جدا شود نیز یعنی منافق.
10 – سفاهت و نادانی : سوره بقره ، آیه 13 : ” بدانید اینها همان سفیهانند ، ولی نمی دانند” .آیا این سفاهت نیست که انسان خط زندگى خود را مشخص نکند و در میان هر گروهى به رنگ آن گروه در آید و به جاى تمرکز و وحدت شخصیت، دوگانگى و چندگانگى را پذیرا گردد، استعداد و نیروى خود را در طریق شیطنت و توطئه و تخریب به کار گیرد، و در عین حال خود را عاقل بشمرد؟
11- فراموشی خدا : سوره توبه ، آیه 67 : ” منافقان خدا را فراموش کرده اند ” . چه بدبختی بالاتر از این است که انسان پروردگار خودش را فراموش کند ؟ آیا نمی دانند کسانی که در طول تاریخ خدا را فراموش کردند چه بلایی به سرشان آمد ؟ نه دنیا را برای خود دارند و نه آخرت.
انشاءالله ادامه ویژگیها در قسمت بعدی …

حجت الاسلام ظاهری

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات