امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۰۳/۰۱
کد خبر : 2623
چاپ خبر :

سرگرمی های نوین(تلفن های هوشمند )

تلفن همراهتلفن همراه از فناوری هایی است که هر روز در حال پیشرفت آن در بُعد سخت افزاری و نرم افزاری در جهان می باشیم. در عصر کنونی دیگر تلفن همراه یک دستگاه صرفا ارتباطی نیست و تبدیل شده است به دستگاهی هوشمند با سیستم عامل و کارکردهای مختلف چند رسانه ای متفاوت .
گوشی هایی که برای اتصال به اینترنت ،گرفتن عکس،ضبط فیلم،انجام بازی و سرگرمی و … مورد استفاده قرار میگیرند .در این سالها استفاده از گوشی های هوشمند در بین مصرف کنندگان در کشورمان رو به رشد می باشد ، در حالی که در آخرین آمار صورت گرفته از مصرف کنندگان تلفن همراه در کشورمان اعلام شده که بیش از 90 درصد مصرف کنندگان گوشی های هوشمند از کارکرد و قابلیتهای و معایب و مزایای گوشی خود اطلاع چندانی ندارند. هر وسیله مزایا و معایبی دارد که باید مصرف کننده قبل از استفاده از آن مطلع باشد.شکاف تکنولوژی در بین نسل 50 تا 70 بسیار زیاد است و خانواده هایی که اکنون طبق خواسته فرزند برای نوجوان خود یک گوشی هوشمند تهیه می کنند، متاسفانه خود هیچ گونه اطلاعی از مضرات و معایب این گوشی ها در سنین نوجوانی ندارند.از سوی دیگر باعث تاسف است که باید گفت از سوی مسئولین مربوطه نیز توجه آنچنانی به این مقوله جهت فرهنگ سازی و بومی سازی آن نگردیده است.
عدم آگاه سازی باعث بروز مشکلاتی می شود که در آینده و شخصیت و فرهنگ یک ملت تاثیر می گزارد.خوب گفته اند که باید علاج واقعه را قبل از بروز آن کرد و همچنین پیشگیری بهتر از درمان است اما گویا عادت کرده ایم تا گرفتار نشویم و بیمار نگردیم کاری نکنیم!!!
نوجوانان در سن نوجوانای بسیار پویا و آماده پذیرش اطلاعات می باشند و همچنین شخصیت افراد در این سنین تشکیل و شکل می گیرد.عادتها،طرز بیان،نوع ارتباط با دیگران،تجسمشان از جامعه و … که می تواند این موارد خوب یا بد باشد.
یکی از وسیله هایی که تاثیر در این امر می گزارد همین گوشی های هوشمندی است که خیلی راحت می توان با آن به دنیای مجازی متصل شد و با افراد گوناگون از نظر سنی و فرهنکی و شخصیتی ارتباط برقرار کرد.دوستی های مجازی در عصر کنونی بسیار زیاد شده مانند برنامه های گفتگو محور (Viber.Whats App.Line.Coco) و نوجوانی که طالب دریافت اطلاعات و پیدا کردن یک شخصیت متعالی و الگو پذیری از جامعه می باشد؛ زمانی که از طریق اینترنت ، پیامک و چت و گفتگو با افرادی که مشخص نیست چه وجه شخصیتی دارند و هدفشان چیست ارتباط برقرار می کند و از صحبت و رفتار او الگو می گیرد، نباید انتظار فرد متعالی را از او در آینده داشت!
مشکل از اینگونه برنامه ها نیست که با عدم دسترسی قرار دادن بتوان جلوی ان را گرفت بلکه باید آن را حداقل بومی سازی کرد که فرد جایگیزینی خوب و مفید در این زمینه جهت مراجعه داشته باشد.
این قسمت کوچکی از آسیب های تلفن های هوشمند برای سنین نوجوانی است.در قسمت دیگر باید به رد و بدل کردن پیامک ها و دوستی های پیامکی اشاره کرد که باعث بروز مشکل در کانون خانواده ها شده است.همچنین رد و بدل شدن فایل های چند رسانه ای مختلف که با فرهنگ و مذهب ما مغایرت دارد .مانند فیلم ها و یا صوت هایی که در آن به تمسخر آداب و رسوم و لهجه اقوام کشورمان پرداخته شده.حتی پیامک ها بسیاری از این دست که بقول معروف خودمان داریم تیشه بر ریشیمان میزنیم!!!
حال به نظر شما نوجوانی که در خاطر او از اقوام ایرانی تمسخر کردن و خندیدن به آداب و فرهنگشان الگو می شود باید انتظار چه رفتاری را داشت؟چه کسی پاسخگوست؟
باعث تاسف است که گفته شود این قسمت خوب ماجراست و متاسفانه وجود کلیپ ها مختلف غیر اخلاقی را هم باید به این فاجعه اضافه نمود.تصاویر و فیلم هایی که برای یک نوجوانی که آماده الگو پذیری از جامعه و دنیای اطرافش می باشد،تبلیغ بی بند و باری در روابط اعضای خانواده و همچنین جنس مخالف را می کند.و این می شود که در آینده از او باید انتظار بروز رفتاری ها و خواسته های ارتباط نامشروع را داشت.
واقعا چه تضمینی برای یک نوجوان است که از یک گوشی هوشمند استفاده کند و به مشکل بر نخورد ؟در حالی که هیچ فردی نیست که برای او آگاه سازی و فرهنگ سازی در زمینه مشکلات و مضرات آن را انجام دهد!
در هر صورت تکنولوژی و فناوری بد نیست بلکه باعث پیشرفت و تعالی افراد می شود اگر بدرستی و با علم از آن استفاده بشود.
هم اکنون این یک مخاطره جدی است که مهمترین قشر جامعه نوجوانان و جوانان امروز این کشور را مورد هدف قرار داده و اگر بخواهیم کار کنیم باید یک عزم جهادی جهت فرهنگ سازی و آگاه سازی این موضوع برای جامعه صورت پذیرد که این خود حضور دولت و مسئولین امر و همچنین ارگانهای مربوطه و تاثیر گذار مانند صدا و سیما را می طلبد.

تهیه شده در گروه فرهنگی و اجتماعی

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات