امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۰۳/۰۱
کد خبر : 2627
چاپ خبر :

سبک زندگی 13

rp_سبک-زندگی-اسلامی.jpg

باید ها و نباید های امت پیامبر
(صلی الله علیه و آله)
بیان:مدتهاست که دشمن[نظام سلطه] به طور جدّ در صدد است تا با شیوه های مختلف جنگ نرم، سبک زندگی را در کشور های هدف تغییر داده و از طریق تغییر در سبک زندگی در ابعاد مختلف و سکولاریزه کردن ، آنها را به صورت تدریجی و کاملاً نرم تحت اختیار و تسلط خود قرار دهد،کشور عزیز ما ایران از زمان پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی همواره مورد حمله های سخت،نیمه سخت ونرم استکبار بوده است،که یکی از ابعاد جنگ نرم دشمن ، تغییر در سبک زندگی جامعه ایرانی است.
مدتهاست که رهبر معظم انقلاب به عناوین مختلف در سخنرانی های خود نسبت به شیوه های سبک زندگی همچنین تغییر درعلوم انسانی بدلیل اینکه متاسفانه اغلب مطالب رشته های حوزه علوم انسانی بر گرفته از تفکرات و نظریات فلاسفه غرب بوده و خود به خود در سبک زندگی ما اثر گذار است هشدار و تذکر ویژه داده اند و خاصه از متفکرین و اندیشمندان وطلاب و دانشجویان درخواست پرداختن بدین حوزه را داشته اند.
نشریه بیان در این ستون قصد دارد نسبت به این موضوع یعنی سبک زندگی از منظر اسلام به عنوان کامل ترین دین بپردازد.امید است خوانندگان محترم ضمن مطالعه؛ تلاش خود را به استفاده کاربردی از این مطالب در زندگی و ترویج آن در جامعه به کار گیرند.

آیا ما «منافق» هستیم؟؟؟ (قسمت چهارم)

قال الرسول (صلی الله علیه و آله) : « إن أخوف ما أخاف علی أمتی کل منافق علیم اللسان . بیش از هر چیز بر امت خود از منافق چرب زبان بیم دارم .» 1
ویژگیهای منافق:
اساتید بزرگوار اخلاق ، بسیاری از ویژگیهای انسان منافق را از آیات و روایات استخراج کرده اند . در چنین شماره تعدادی از آنها را بیان کردیم تا اندکی تأمل کنیم و ببینیم که آیا در رفتارهای ما ، بویی از نفاق و دوگانگی به مشام می رسد یا خیر . باشد که ریشه منحوس این رذیله اخلاقی در نفوس و جامعه مسلمین خشکیده شود.
5- بدگمانی و ترس : سوره منافقون ، آیه 4 : ” هر فریادی از هر جا بلند شود ، بر ضد خود می پندارند ” . شخص منافق از ترس اینکه مبادا هویت اصلی اش آشکار شود ، همه مسائل را به خود می گیرد و دچار سوء ظن به تمام افراد می شود .
6- مسخره کردن حق : سوره منافقون ، آیه 5 : ” هنگامی که به آنان گفته شود : بیایید تا رسول خدا برای شما استغفار کند ، سرهای خود را ( از روی استهزاء) تکان می دهند “. متأسفانه در جامعه کنونی ، حق پذیری افراد کم شده است و جای آن را افکار و سخنان بیهوده پر کرده است . منافقان در زمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ، حضرت را به تمسخر می گرفتند و امروزه بسیاری از نیروهای ارزشی و بسیاری از مبانی دینی ما را به سخره گرفته اند . بهترین راه برای اینکه این ویژگی در ما رسوخ پیدا نکند ، “تفکر قبل از تمسخر است” .
7- خود را عزیز و دیگران را ذلیل شمردن : سوره منافقون ، آیه 8 : ” آنها می گویند : اگر به مدینه برگردیم ، عزیزان ، ذلیلان را بیرون می کنند ” . اشخاصی وجود دارند که از غرور ، مقام خود را آنقدر بالا می بینند که مسلمانان ، مؤمنین ، ستمدیدگان و .. را ذلیل خوانده و خود را که مانند حیوان زندگی می کنند و از دنیا فقط شهوت رانی را آموخته اند ، عزیز می دانند . اینها به روز حساب ایمان نداشته و در روزی که دیگر تلاش برای عزیز شدن بی فایده است ، جماعتی از افراد پست و ذلیل را تشکیل می دهند . شاید این حکایت معروف به گوششان نرسیده که روزی یکی از ثروتمندان مدینه با لباسهای اعیانی به خدمت پیامبر (صلی الله علیه و آله) شرفیاب شد و در محضر آنحضرت نشست و بلافاصله بعد از آن شخص فقیری با لباسهای مندرس نزد حضرت آمد و کنار آن فرد ثروتمند نشست . ثروتمند لباسهای آراسته خود را از کنار آن فرد مستمند جمع کرد . پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود : ترسیدی که لباس تو را کثیف نماید ؟ عرض کرد : خیر و از کرده خود پشیمان شد و برای جبران عمل زشتش گفت : یا رسول الله ! من نصف دارائیم را به این فرد فقیر بخشیدم . پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به فقیر فرمود : آیا می پذیری؟ عرض کرد : نه سرورم . ثروتمند گفت : چرا ؟ فقیر جواب داد : می ترسم آنچه را که باعث تکبر و خود پسندی تو شده ، باعث خودپسندی من نیز شود .2 پس نه ثروت مایه آبرو و عزت است و نه فقر مایه بی آبرویی و ذلت .
انشاءالله ادامه ویژگیها در قسمت بعدی …

1-نهج الفصاحه ، ح 585
2-اصول کافی جلد 2 ، باب فضل فقراء المسلمین

حجت الاسلام ظاهری

 

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات