امروز : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۰۲/۲۹
کد خبر : 2478
چاپ خبر :
ریاست اداره آب و فاضلاب روستایی گلپایگان

آبرسانی و توزیع آب بسیار هزینه بر است/صرفه جویی بهترین راه مقابله با کم آبی

رئیس اداره آب وفاضلاب روستای شهرستان گلپایگان عباس رحیمی در مصاحبه اختصاصی با نشریه بیان اظهار داشت:

آب و فاضلاب روستایی شهرستان گلپایگان به 52 روستا و7500مشترک خدمات ارائه می دهدکه تمامی روستاهای شهرستان تحت پوشش آب وفاضلاب روستایی قراردارند.
وی گفت ما با صرف هزینه های نگهداری حدود 360 کیلومتر شبکه توزیع وخط انتقال و همچنین هزینه های استحصال،انتقال، سالم سازی و انجام آزمایشات لازم ،تامین و توزیع آبرسانی روستاها را برعهده داریم.
عباس رحیمی گفت:در حال حاضر علیرغم کمبود شدید اعتبارات و تعطیل بردار نبودن امر آبرسانی، تعداد 7 پروژه با پیشرفت فیزیکی بسیار بالا اجرا گردیده که 2 پروژه نیز به صورت ویژه و فوری و با در نظر گرفتن ضرورت تامین آب شرب دراسفندماه سال گذشته مورد بهره برداری قرارگرفت.که شامل حفر و تجهیز دوحلقه چاه بود یکی درروستای سعید آباد که بامجموع هزینه ای بالغ بر120میلیون تومان طرح تکمیل گردید.و پروژه دیگر راه اندازی چاه روستای زرنجان است که باهزینه ای بالغ بر107میلیون تومان به اتمام رسیده است، که در آینده نزدیک به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.
از دیگرطرحهای تکمیل شده درشهرستان اصلاح و تعویض شبکه آبرسانی به روستای نیوان سوق با هزینه بالغ بر340میلیون تومان می باشد .اصلاح وتکمیل شبکه آبرسانی به روستای هنده باهزینه بالغ بر60میلیون تومان ازدیگرطرحهای انجام شده توسط اداره آب وفاضلاب روستایی می باشد.
طرح دیگر که تکمیل و به اتمام رسیده است ،طرح اصلاح وتعویض شبکه آبرسانی به روستای رباط سرخ باهزینه بالغ بر127 میلیون تومان می باشد.

پروژه خط انتقال آب از روستای رباط سرخ به سعیدآباد و بالعکس با اعتبار اولیه 67 میلیون تومان در دست اجرا می باشد
پروژه خط انتقال آب از رباط سرخ به سعید آباد، از طرحهای در دست اجرا می باشد که مراحل اولیه وابتدایی کار انجام گرفته است واعتبار اولیه پیش بینی شده برای این طرح 67 میلیون تومان می باشد.
عباس رحیمی بدهی معوقه به پیمانکاران این طرحها را بالغ بر 433میلیون تومان عنوان کرد و گفت امید است در سال جاری با اختصاص اعتبارات به این اداره، معوقات پیمانکاران پرداخت گردد.
وی سپس بنا به گزارش هواشناسی ، به افزایش بارندگی های امسال نسبت به سال گذشته اشاره کرد وگفت:باتوجه به تامین 5/95 درصدی آب روستاها که توسط چاهها تامین می گردد و افت شدید سطح آبهای زیرزمینی، این بارندگیها تاثیر چندانی به بالا آمدن آبهای زیرزمینی نداشته است و پیش بینی می شود که در سال جاری روستاهای کمتری نیاز به آبرسانی سیارداشته باشند.
رئیس اداره آب وفاضلاب روستایی درادامه به سوالات خبرنگار بیان چنین پاسخ داد:
خبرنگار بیان:درباره وظایف وحیطه کاری آب وفاضلاب روستای توضیح دهید؟
رحیمی بیان کرد:وظیفه ما تامین و توزیع آب سالم و بهداشتی جهت مصارف خانگی(شرب و بهداشت) می باشد ،که گاهاً مصارف غیر خانگی (جهت مصارف دامداری و مرغداری) نیز تامین می شود.

IMG_2738

95/5 درصد آب روستاها از چاه ها تهیه می شود
خبرنگاربیان:آیا تمامی روستاهای شهرستان گلپایگان دارای آب لوله کشی می باشند؟

رحیمی در این باره گفت:تمامی روستاهای شهرستان گلپایگان تحت پوشش آبرسانی از طریق لوله کشی می باشندکه5/95 درصد آب شرب این روستاها از طریق چاه تامین می شود.
خبرنگار بیان:از زمستان سال گذشته تاکنون، هشدارهایی درباره کمبود آب داده شده است. بحران کمبود منابع آب به چه میزان جدی می باشد؟
رحیمی اظهار داشت:باتوجه به قرارگرفتن کشور و استان درمنطقه کم بارش و همچنین وضعیت این شهرستان که نسبت به شهرستانهای مجاور از بارش کمتری برخوردار است ،مسئله کم آبی تاحدی گریبانگیرهمه مردم خواهد بود.که آن هم با کمک وهمیاری مردم در زمینه صرفه جویی درمصرف آب بتوان این معضل را مدیریت کرد و در کل با توجه به حجم زیاد آب در مصارف کشاورزی با آبیاری نوین و مدرن پس از یکپارچه سازی اراضی می توان در مصرف آبهای زیر زمینی صرفه جویی قابل توجهی داشت .
خبرنگار بیان:آیا درشهرستان گلپایگان نیز با مشکل کمبود منابع آب روبروخواهیم بود؟
رحیمی گفت:شهرستان گلپایگان تاکنون به صورت جدی باکمبود آب مواجه نبوده است به جز چهار روستا،که به آنها نیز به صورت سیار آبرسانی می شود.ولی باتوجه به افت آبهای زیر زمینی مشترکین ومصرف کنندگان باید نهایت صرفه جویی در مصرف آب شرب را داشته باشند.
خبرنگاربیان:روستاهای که در سال گذشته با کمبود آب مواجه بودند وبه این روستاها به صورت سیار آبرسانی صورت می گرفته را معرفی نمایید؟
رئیس اداره آب وفاضلاب روستایی گفت:روستاهای حاجیله وهرستانه، وانشان وامیریه ودر برخی موارد روستای دُر دچار کمبود آب بودند که به صورت سیار به این روستاها آبرسانی صورت میگرفت.وی در ادامه گفت امید است باتوجه به بارندگی ها و اقدامات انجام شده در سال جاری روستاهای کمتری نیاز به آبرسانی سیار داشته باشند.

در زمینه جمع آوری و تصفیه فاضلاب در روستاها کمتر کار شده است و اولویت در روستاها تامین آب شرب می باشد

خبرنگار بیان:برای کنترل فاضلاب چه تدابیر و برنامه هایی اندیشیده شده است؟
رحیمی درپاسخ بیان کرد:با توجه به اولویت تامین آب شرب وآبرسانی به روستاها درسطح کشور دراین زمینه کمتر کارشده است و امید است در آینده برنامه ریزی و پیش بینی های لازم بصورت کلان و کشوری انجام گیرد.
خبرنگاربیان: وضعیت توزیع آب در شهرستان چگونه بوده است؟
رحیمی گفت:به جهت توزیع آب درروستاهای شهرستان تا کنون با مشکلی مواجه نبودیم ،ولی باتوجه به درپیش بودن فصل گرم سال نیاز به کمک ومساعدت مردم داشته تا بتوانیم در زمینه توزیع آب و مصرف بهینه مدیریت داشته باشیم.

شهرستان گلپایگان از نظر مصرف آب رتبه پنجم را در استان دارد/ آب شرب روستاها مشکل بهداشتی ندارد/شبکه بهداشت نظارت کامل دارد
خبرنگار بیان:وضعیت آب روستاها از لحاظ بهداشتی چگونه است؟
رحیمی اظهار کرد:از لحاظ بهداشتی کلیه منابع آبی روستاها کاملاً بهداشتی و طبق استاندارد تعریف شده می باشند که صحت و آزمایشات ازطریق آزمایشگاههایی خود اداره آب وفاضلاب وشبکه بهداشت مورد تایید قرارمیگیرد.وی آب شرب شهرستان را ازلحاظ عملکرد کنترل کیفیت در رتبه یک معرفی کرد وافزود متاسفانه در زمینه مصرف جزو شهرستانهای پرمصرف هستیم و رتبه 5را در استان دارا می باشیم.
خبرنگار بیان:مشکلات شما در حوزه آب وفاضلاب چیست؟
رحیمی گفت: عمده مشکلات در حوزه آب وفاضلاب کمبود شدید اعتبارمی باشد و تخصیص اعتبارات بسیار ناچیز است و باتوجه به خدماتی که این اداره برعهده دارد که شامل تامین آب و اصلاح شبکه های فرسوده واحداث مخازن آب است نیاز به تامین اعتبار و دارا بودن بودجه کافی می باشد.

اصلاح 30 کیلومتر از شبکه های آب رسانی در3 سال گذشته

خبرنگاربیان:چه برنامه های برای ارائه خدمات بهتر به روستائیان دارید؟
عباس رحیمی گفت:برای ارائه خدمات بهتر به روستائیان،مدیریت عرضه و تقاضا به سمت وسوی مناسب واصلاح شبکه ها که همان حفظ منابع آب موجود است باید پیش برود. وی افزود در طی 3سال گذشته در حدود30کیلومتر از شبکه های فرسوده اصلاح گردیده است.که کمک قابل توجهی در حفظ منابع آبی و مالی در پی داشته است.
آبرسانی و توزیع آب بسیار هزینه بر است/صرفه جویی بهترین راه مقابله با کم آبی
خبرنگار بیان:سخن پایانی شما چیست؟
عباس رحیمی در خاتمه سخنانش گفت:از آحاد مردم درخواست صرفه جویی حداکثری درمصرف آب شرب را داریم و مردم آگاه باشند که آبی که به راحتی در دسترس آنها قرارمیگیرد با هزینه های بالایی تولید و توزیع میگردد و از این آب نباید به جهت مصارف غیرشرب استفاده شود.

 

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات