امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۰۲/۲۷
کد خبر : 2436
چاپ خبر :
پایگاه خبری بیان

موارد مورد اختلاف 5+1 بسیار گسترده است/ایران بر سر تجهیزات نظامی مذاکره نمی کند/دنبال به توافق رسیدن به هر قیمت نیستیم

218289_977

آقای عراقچی معاون وزارت خارجه پس از این دور از مذاکرات فشرده بین ایران و گروه 5+1 ساعاتی قبل در میان خبرنگاران و راسانه ها حاضر شد و به سوالاتشان به شرح زیر پاسخ داد:

موارد مورد اختلاف 5+1 بسیار گسترده است

معاون وزیر خارجه کشورمان گفت: بحث ها در این دور از مذاکرات بسیار جدی بود و در فضایی بدون تنش صورت گرفت اما اختلاف نظرها در سطح گسترده وجود داشت. در این دور از مذاکرات پیشرفت محسوسی صورت نگرفت.

عراقچی در پاسخ به این سوال که سرنوشت توافق ژنو چه خواهد شد، گفت: توافق ژنو قابل تمدید است و می توان آن را 6 ماه تمدید کرد. اما ما امیدواریم قبل از 30 تیر این توافق نهایی انجام شود. البته به این شرط که حقوق مردم ایران در آن تامین شده باشد.

وی در ادامه گفت: مصمم هستیم که مذاکرات در ماه خرداد یک یا دو دور برگزار شود و تاریخ آنها در آینده اعلام خواهد شد.
عراقچی عدم دستیابی به توافق در دور اول را عجیب ندانست و گفت که در این دور تلاش کردیم تا پیشنویس توافق را مورد بحث قرار دهیم اما تا حدودی به این مساله دست نیافتیم. اما ناامید نیستیم و در دورهای بعدی می توانیم به پیشرفتهای بیشتری نایل شویم و گفتگکوهای خود را در سطح وزرا و کارشناسی ادامه خواهیم داد. ما امیدوار هستیم که پیش از پایان دور اول (20 جولای) مساله نهایی شود. ما با گروه 1+5 مذاکره می کردیم و دیدارهای درون گروهی در راستای رسیدن به درک مشترک با گروه 1+5 صورت گرفت.
وی ادامه داد: تفسیرهای متفاوتی را می توان از مواضع طرفین داشت. مهم این بود که طرف مقابل به صورت جدی در مذاکرات حاضر شد.

ایران بر سر تجهیزات نظامی مذاکره نمی کند
معاون وزیر خارجه کشورمان درباره انتشار اخباری مبنی بر اختلافات 13گانه ابراز تعجب کرد و آن را صحیح ندانست. عراقچی البته وجود اختلافات را رد نکرد و هدف از مذاکرات را حل این اختلافات دانست.

عراقچی در ادامه تاکید کرد که بحث درباره تجهیزات دفاعی ایران اصولا قابل مذاکره نیست.

وی جلسه سه جانبه ظریف با مذاکره کننده ارشد آمریکا و کاترین اشتون را مساله عجیبی ندانست و تاکید کرد که مذاکره با آمریکا به دلیل وجود تحریم های یکجانبه این کشور بر ایران صورت گرفته است.

عراقچی در ادامه خواست تا به گمانه زنی های مطرح شده در خارج از کشور که با هدف خاصی صورت می گیرد توجه نشود.

دنبال به توافق رسیدن به هر قیمت نیستیم

وی گفت: فشار خاصی برای دستیابی به توافق تا 30 تیر وجود ندارد. به دنبال رسیدن به توافق به هر قیمت نیستیم. البته همه معتقدند که تا پایان 30 تیر زمان برای دستیابی به توافق وجود دارد. ما مذاکرات را در تمام سطوح و به هر میزان که لازم باشد انجام خواهیم داد.

معاون وزیر خارجه ایران درباره تاثیر بحران اوکراین بر مذاکرات هسته ای نیز گفت: “موضوع اوکراین جدی است اما تا کنون شاهد تاثیر آن بر مذاکرات هسته ای نبوده ایم.”

وی  گفت :”دربرنامه مشترک چشم انداز مذاکرات مشخص شده است. موضوعاتی در دست مذاکره است که پیشتر به صورت کلی مورد بحث قرار گرفته بود.در این دور به دنبال نگارش متن بودیم که مقدور نشد.”

در مذاکرات پیشین به راه حل هایی برای برخی موضوعات نزدیک شده بودیم و در این دور به دنبال نگارش متن برای این موضوعات بودیم که ممکن نشد.

وی در  پایان روند مذاکرات را مثبت خواند ولی اعلام کرد که پیشرفتی حاصل نشده است. عراقچی البته تاکید کرد که این به معنی شکست مذاکرات نیست.

معاون وزیر خارجه کشورمان اعلام کرد که هرچند هماهنگی مذاکره کننده ها با پایتخت هایشان روند مذاکرات را دچار کندی خواهد کرد اما این مساله اجتناب ناپذیر است.

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات