امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۰۲/۰۸
کد خبر : 2071
چاپ خبر :
گروه اجتماعی بیان

عیار فرهنگ در شهرستان

مسلماً در شهری چون گلپایگان با قدمت و پیشیینه بالا که خدمات بسیار زیادی در حوزه فرهنگ اسلامی و ایرانی به کشور ارائه داده است، انتظار می رود در تأسی از بزرگان خود همچون علما، مراجع و ادیبان، در سال جاری حرکتی نو را با مدیریت جهادی شروع نماید که برای برداشتن این گام جای یک ستاد هماهنگ کننده که قدرت اجرایی نیز داشته باشد، خالی است؛ گرچه برخی از شوراهایی که با نام فرهنگی وجود دارد، ولی از انصاف بدور نشویم که واقعاً بیشتر به صورت یک جلسه تشریفاتی برگزار شده و اصلاًبازخورد جدّی در عرصه عمومی ندارد و می طلبد که مدیران ارشد شهرستان با عزم برخاسته از شور انقلابی، یک حرکت پرشور را در سطح شهرستان آغاز و مردم را به حرکت وادارند و نیروهای فرهنگی در سطح شهرستان را یک دست و یکپارچه تحت یک مدیریّت اداره و برای هر یک از آن ها مسؤولیت هایی تعریف کرده و از ظرفیتهای آنها استفاده نماید. به عنوان مثال می توان از ظرفیّت هیئت های مذهبی، تشکلهای مردمی خودجوش که تحت قالب های مختلف فعالیت می کنند استفاده کرد.

چنانکه در زمان تعطیلات سال نو شاهد بودیم که متأسّفانه بسیاری از مسافران نوروزی بدون رعایت مسائل شرعی خصوصاً خانم های جوان به رانندگی بدون حجاب و گاه بدحجاب در سطح شهر حرکت می کردند و کَکِشان هم نمی گزید و یا جوانان با رانندگی در سطح خیابان و نواختن آهنگ بدون توجّه به ایّام فاطمیّه، اقدام به رفت و آمد می کردند که می توان گفت واقعاً عدّه ای هستند که این حرکات را ساماندهی کرده و عدّه ای گستاخانه و با آرامش خیال به اجرای عملی آن در سطح شهر می پردازند و در این کار هم عدّه ای جرأت برخورد و یا حتی تذکّر را هم ندارند که این یک نمونه از بسیاری از رخنه های فرهنگی است که با عزم همگانی می توان جلوی بسیاری از آن ها را گرفت و متأسّفانه برخی نیز در توجیه این که چرا اقداماتی نمی کنید به راحتی می گویند:
«دست ما نیست. این ها معضلات کشوری است». ولی سؤال اینجاست که ما باید بنشینیم و ببینیم کی اصلاح می شود و به همدیگر پاس بدهیم.
مثلاً آیا نام گذاری واحدهای صنفی که با هویّت ایرانی- اسلامی همخوانی ندارد، کشوری است؟ یا آیا برخورد با رانندگان بدحجاب خانم ملّی است؟ تقویت نکردن نهادهای فرهنگی و انقلابی برخاسته از متن انقلاب در سطح شهر چه؟ گذاشتن آهنگ مبتذل در خودروها و حتی مغازه ها در سطح شهر یا شناسایی و دستگیری عاملان فروش ماهواره و نصّاب های آن ها چه؟ آیا در شهر کوچکی چون گلپایگان غیر ممکن است؛ سرکشی و نظارت بر عملکرد فروشندگان بدحجاب برخی مغازه ها، شرکت های خصوصی و … ؟ بله درست است که برخی از اقدامات خارج از حیطه و وظایف برخی از نهادهاست، ولی می توان با شناسایی و احصای اقداماتی که می توانیم انجام دهیم، حرکت را شروع کنیم و دستگاه های متولّی حمایتی نیز می بایست حضور جدّی در کنار مردم داشته تا هم حمایت آن ها محسوس باشد و هم دلگرمی برای مروّجان فرهنگ و هم احساس ناامنی برای کسانی که می خواهند با هنجار شکنی افکار خود را به زور به خورت جامعه دهند.
در پایان لازم است دغدغه حضرت امام خامنه ای (حفظه ا…)را درباره فرهنگ یادآور شده شاید بر آنان که دستی بر آتش دارند افاقه افتد:فَاعتَبِروا یا أولی اّلأبصار
بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با خبرگان رهبری:
ایشان توجه به فرهنگ دینی و انقلابی را یکی از وظایف مسئولان دانستند و با اشاره به اظهار نگرانی نمایندگان مجلس خبرگان رهبری از مسائل فرهنگی تأیید کردند من هم از مسائل فرهنگی نگرانم و در این نگرانی نمایندگان سهیم هستم.
دولت محترم باید به این موضوع توجه کند و مسئولان فرهنگی نیز باید توجه داشته باشند که چه می کنند زیرا در مسائل فرهنگی نمی توان بی ملاحظگی کرد.مسئله فرهنگ مهم است زیرا اساس ایستادگی دولت نظام اسلامی،مبتنی بر حفظ فرهنگ اسلامی و انقلابی و تقویت جریان فرهنگی مؤمن و انقلابی است.
ایشان تأکید کردند:اساس باید تقویت جناح فرهنگی مؤمن باشد. همه باید قدر جوانان مؤمن و انقلابی را بدانند،اینها هستند که روز خطر سینه سپر می کنند.

و در ادامه با اشاره به کثرت جوانان مؤمن و انقلابی در عرصه فرهنگ تأکید کردند،کسانیکه به این جوانان با بدبینی نگاه می کنند و تلاش دارند آنها را منزوی کنند، به انقلاب و کشور خدمت نمی کنند.و افزودند البته این جوانان مؤمن و انقلابی هیچگاه منزوی نخواهند شد.
آری:به عمل کار برآید به سخندانی نیست.

م.ولایتی

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات
  1. نوری گفت:

    آقای ولایتی من همیشه سر مقالهاتون را مطالعه میکنم واقعا جذاب و تکان دهندست.انشاا… همیشه در خط ولایت حقایق را بپذیریم.مرسی

  2. گلپایگانی گفت:

    واقعا در مبحث فرهنگ بسیار جفا شده در کل کشور
    در شهرمان که فرهنگ شده برگزاری چند جلسه و تمام و در عمل خوابند همه از کوچکترین مسائل تا مسائل بزرگ فرهنگی در شهر دارای ضعف هستیم.حالا کی می خواهیم از خواب بیدار بشویم خدا داند و بس
    با تشکر از نویسنده

  3. مدرس دانشگاه گفت:

    باسلام دورازانصاف است خودرابه خواب بزنیم وشهری باپیشینه وگنجینه هایی ازمنابع وذخایرعلمی وفرهنگی واجتماعی ومذهبی وزحمات وبرنامه هایی که گاها بامراکزاستان وپایتخت برابری میکندرانبینیم وادعاکنیم دیگران خوابندومابیداریم….

  4. شهروند گفت:

    دوهفته نامه مردمی بیان سلام
    گزارش های شهرستانیتان عالیست
    موضوعی است که مدتی دغدغه بسیاری از شهروندان به ویژه قشر خاصی از انها شده است.یکی از مهمترین ادارات هر شهرستان اداره ورزش و جوانان آن شهر است.که می بایست هم در حوزه ورزش و هم در حوزه جوانان فعالیت های چشمگیری را انجام دهد.مایه تاسف است که مدت چند ماهی است وقتی به اداره ورزش و جوانان مراجعه می کنیم بیشتر از چند حالت را مشاهده نمی کنیم:
    1- اکثریت قریب به اتفاق کارمندان جمع در اتاق ریاست مشغول به تعریفند
    2-افراد متصدی مسئولیت برای پاسخگویی حضور ندارند
    3-ساعت کاری کارکنان مشخص نیست آیا هستند؟
    4-در اکثر جلسات شهرستانی ریاست برای پاسخگویی حضور ندارد؟
    با عرض تاسف باید گفت بیش از ان که تصور شود این اداره فعالیت دارد،به یک اداره تعطیل شباهت دارد.تاسف بارتر آنجا که علی رغم این وضعیت شاهد نیروهای غیر کارمند و یا اضافی در این اداره هستیم.
    به راستی این اداره چه فعالیتی انجام میدهد؟
    ورزشکاران در این اداره چه جایگاهی دارند؟
    ایا این اداره با این حجم کم فعالتی به این تعداد کارمند نیاز دارد؟
    آیا زمان تجدید نظر در عملکرد این اداره فرا نرسیده است؟
    آیا امسال ملقب به سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی نیست؟
    چه کسی پاسخگوست؟
    جوانان شهر؟ورزش شهر؟آیا وضعیت موجود با عملکرد مسئولین امر در این اداره تطابق دارد؟
    درنگ لازم نیست؟مسئولین شتاب کنند!
    از دوهفته نامه بیان استدعا داریم مورد را از فرمانداری پیگیری و اطلاع رسانی های لازم در این زمینه انجام شود.
    با سپاس

دیدگاه شما

تبلیغات