امروز : چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۳/۰۲/۰۸
کد خبر : 2075
چاپ خبر :
علیرضا دادخواه تهرانی

طرح انتقال آب قمرود از طرحهای بزرگ و ملی جهت تامین آب شرب بوده و هیچ گونه برنامه ای جهت توزیع آب مذکور جهت مصارف کشاورزی وجود ندارد

با توجه به وارد شدن به سال جدید، بحث کشت و کار و؛ کشاورزی در دو فصل بهار و تابستان شدت بیشتری می گیرد و با در نظر گرفتن اینکه شهرستان گلپایگان یکی از قطب های کشاورزی استان اصفهان می باشد، بر آن شدیم تا در مورد وضعیت آبی شهرستان و بررسی تقسیم آب کشاورزی مصاحبه ای را با ریاست اداره امور آب شهرستان داشته باشیم. که در ادامه متن این مصاحبه از نظر خوانندگان گرامی می گزرد:
1-در ابتدای مصاحبه شرح مختصری از نحوه فعالیت مجموعه خودتان بفرمائید؟
مجموعه فعالیت های این اداره بررسی درخواست متقاضیان در خصوص تامین آب شرب ،صنعت وکشاورزی و بهره برداری از منابع آب،صدور انواع مجوز های لایروبی،کف شکنی،تغییر محل چاهها، درخواست های مربوط به منابع آب سطحی و زیرزمینی،برنامه ریزی منابع و مصارف آب و رسیدگی به کلیه درخواست هایی که مربوط به تامین آب شرب و صنعت و کشاورزی می باشد
2-در مورد وضعیت آبی سال جاری و میزان بارندگیها توضیح دهید؟؟
میزان بارندگی تا پایان فروردین 266 میلی متر در محل ایستگاه سد است که نسبت به مشابه آن در سال گذشته 3% افزایش داشته است این رقم در سرشاخه های سد نسبت به مشابه دراز مدت تقریباً 7% درصد کاهش داشته است.
3-وضعیت سد گلپایگان در حال حاضر به چه شکلی است و میزان ذخیره موجود به چه مقدار است؟
در تاریخ 21/1/93 آب سد سرریز شده که جمع آورد آب در هفت ماهه سال آبی نسبت به متوسط دراز مدت در طی 10 سال 17% و طی مدت 20 سال 21% کاهش داشته و نسبت به سال گذشته 3% افزایش داشته است.
4- توزیع آب موجود در سد گلپایگان چگونه می باشد و تا چه زمانی ادامه دارد؟
توزیع آب از سد گلپایگان از تاریخ 25/1/93 آغاز گردیده است و هم اکنون در حال آب رسانی به کلیه اراضی تحت پوشش سد می باشد.این آب رسانی تا پایان سال زراعی بر اساس برنامه ابلغی وزارت نیرو و مصوبات قرارگاه آب شهرستان ادامه پیدا می کند.
5-اداره امور آب چه اقدامتی جهت جلوگیری از حفر چاه های غیر مجاز در سطح شهرستان انجام داده ؟ آیا هنوز هم اجازه حفر چاه جدید داده نمیشود؟

واحد بازرسی و نظارت امور منابع آب در قالب چند گروه بصورت بصورت شبانه روزی در حال گشت زنی در منطقه وانجام فعالیت در این زمینه می باشد که در صورت مشاهده هر گونه حفاری غیر مجاز چاه یا هرنوع تخلف دیگر در زمینه منابع آب با همکاری مراجع قضائی و انتظامی نسبت به برخورد و متوقف کردن عملیات حفاری می کند. درحال حاضر با توجه به ممنوعیت دشت گلپایگان هیچ مجوز چاه جدید کشاورزی صادر نمی گردد.صدور مجوز جهت مصارف شرب ،صنعت و خدمات در قالب نظام تخصیص وزارت نیرو بررسی می شود
6-وضعیت آبهای کشاورزی و صنعتی شهرستان چگونه است و شما چگونه بر میزان مصرف نظارت دارید؟
تامین آب حدود 30 درصد اراضی دشت گلپایگان از طریق سد و ما بقی از طریق آب های زیر زمینی که به صورت چاه می باشد تامین می شود و تامین آب بخش صنعت و خدمات از طریق منابع زیرزمینی می باشد.
در رابطه با نظارت بر میزان مصرف آب نیز باید گفت که از نیمه سال گذشته طرح تجهیز چاه های آب به کنتور هوشمند شروع شده است که بر اساس میزان دبی پروانه و ساعات مجاز کارکرد سالیانه کارت شارژ در اختیار کشاورزان قرار می گیرد
متقابلاً این طرح برای مصارف صنعتی نیز در آینده نزدیک اجرا خواهد شد.
طرح مذکور جهت جلوگیری از اضافه برداشت آب توسط کشاورزان و مصرف بهینه در قالب یکی از طرحهای تعادل بخشی توسط امور منابع آب در حال اجرا است.
7- وضعیت آبهای زیر زمینی با توجه به خشکسالیهای گذشته در حال حاضر به چه شکل است؟
طی 20 سال گذشته از مهرماه سال 1372 تا پایان مهر 1391 میزان افت آبهای زیرزمینی شهرستان در حدود 20 متر بوده که نشانگر متوسط افت سالیانه یک متر در سال است.با توجه به کمبود آب های زیرزمینی در دشت گلپایگان از سال 1370 دشت گلپایگان ممنوعه و حفر چاه های جدیدکشاورزی امکان پذیر نمی باشد.
8-در حال حاضر چه مشکلاتی در امور آب شهرستان می باشد ؟
عدم بهره برداری بهینه از منابع آب موجود-افزایش مصرف بیش از حد آب به لحاظ عدم یکپارچگی زمین های کشاورزی-عدم پوشش بتنی انهار-استفاده از روش های آبیاری سنتی و عدم استفاده از آبیاری مدرن
9-با توجه به دائمی شدن آب رودخانه کوچری،میزان تاثیر آن در وضعیت آبهای زیر زمینی چگونه است ؟ آیا اصلاًتاثیری دارد؟
جریان آبدر رودخانه گلپایگان دائمی نمی باشد اما تاثیرات مثبتی بر روی منابع زیرزمینی کنار رودخانه و زمین های تحت پوشش سد گلپایگان داشته است.
10- آیا ابی که از تونل قمرود می اید در آینده به حجم آن افزوده خواهد شد و کشاورزان می توانند از آب سد کوچری استفاده کنند؟
طرح انتقال آب قمرود از طرحهای بزرگ و ملی جهت تامین آب شرب بوده و هیچ گونه برنامه ای جهت توزیع آب مذکور جهت مصارف کشاورزی وجود ندارد.
11-اداره شما از نظر حقوقی چه مواردی را پیگیری میکند؟ یعنی قانون برای شما چه شرح وظایفی تعریف کرده) و مردم در صورت دیدن چه تخلفاتی باید با شما تماس بگیرند؟
حفظ و نگهداری از منابع آب های سطحی و زیر زمینی ، حفاظت از بستر حریم رودخانه ها ،انهار و کانالها ،برنامه ریزی منابع و مصارف آب و کلیه خدمات و فعالیتهایی که طبق قانون توزیع عادلانه آب تعریف گردیده است در صورت مشاهده تخلفاتی مانند برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه ، تخلیه نخاله های ساختمانی در رودخانه ، حفر چاه های غیرمجاز ، بهره برداری بیش از حد پروانه چاه و دخل و تصرف در حریم کانال ها و رودخانه ها. همچنین مردم می توانند در صورت مشاهد تخلفات در حوزه امور آب با شماره 3240097 تماس بگیرند
12- با توجه به حوادث تلخ و ناگوار غرق شدگی در رودخانه ها و بعضاً کانالهای آب و تاسیسات مربوطه،در ارتباط با ایمن سازی کانالها چه اقداماتی انجام داده اید؟
در سال گذشته نسبت به نصب علائم هشدار دهنده در مسیر رودخانه ها و کانال ها اقدام شده و همچنین نصب گاردریل در مسیر جاده سد، نصب علائم هشدار دهنده در اطراف دریاچه سد گلپایگان از اقدامات سال گذشته بوده و طرح فنس کشی در اطراف تاسیسات سد گلپایگان درسال جاری در حال اجرا می باشد همچنین جهت اطلاع رسانی مناسب در خصوص خطرات سیل و غرق شدگی نسبت به نصب پلاکارد و مکاتبه با ادارات شهرستان و شوراها اقدام شده است.
13- سخن پایانی ؟
با توجه به محدودیت منابع آب و کاهش نزولات جوی و تغییر اقلیم ونظر به اینکه منابع آب زیرزمینی غیرقابل تجدید است و امکان جایگزین وجود ندارد لذا از منابع موجود باید بصورت بهینه استفاده شود تا نسل های آینده با مشکل کمبود آب مواجه نشود.

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات
  1. همشهری گفت:

    لطفاً از ایشون بپرسید برای چی نباید کشاورزان از نعمت آب سد برخوردار باشند؟!

  2. داودوندی گفت:

    خیلی مطالب خوبی داشت تشکر اما بهتره برید یه گزارش از چاه های غیر مجاز هم تهیه کنید و یا چاه هایی که بعضی آقایون خاص دارند و بیش از اندازه هم برداشت دارند اما چون پارتی دارند یا پول روابط شده جایگزین ضوابط

دیدگاه شما

تبلیغات