امروز : چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۲/۱۲/۲۲
کد خبر : 1800
چاپ خبر :

سرگرمی های نوین(تلفن های همراه )

سرگرمی های نوین(تلفن های همراه ) 2

در شماره قبل بصورت مختصر به تاریخچه پیدایش تلفن های همراه در جهان و ایران پرداختیم .در این شماره به بررسی و تحلیل تلفن همراه و اثرات آن در بعد فرهنگی خواهیم پرداخت.
تلفن های همراه در گذشته و اوایل ورودشان به کشور برای قشر خاصی از جامعه قابل استفاده بود و بعدها که وجه عمومی پیدا کرد؛ در بین مردم بعنوان یک دستگاه ارتباط بی سیم مورد استفاده قرار گرفت.با پیشرفت تکنولوژی در تلفن های همراه مبحث پیامک نیز به آن اضافه شد و روز به روز گوشی ها نیز طرحهای ظاهری شکیل تری را به خود می گرفتند.در سوی دیگر نیز متاسفانه مانند خیلی از فناوری های وارد شده در کشور مقوله تلفن همراه نیز دارای عدم فرهنگ سازی بود و در این زمینه کاری صورت نگرفت.
بطور حتم قبل از ورود فناروی فوق در کشور و عمومی شدن آن در بین مردم بهتر بود از جنبه های آموزشی،اجتماعی و فنی فرهنگ سازی می شد تا به در آینده به مشکل بر نمی خوردیم.
بلاخره ایران یک کشور با فرهنگ غنی و مذهب اسلام می باشد و بهتر بود با در نظر گرفتن فاکتورهای فوق نسبت به بومی سازی تلفن همراه سریعاً اقدام میشد؛ اما هیچ عکس العملی صورت نگرفت. از سمت دیگر سوالی که مطرح است این است که چرا بیشتر عادت کرده ایم از جنبه منفی فناوری و تکنولوژی استفاده کنیم و به جنبه های مثبت آن کمتر می پردازیم؟!
عدم اصلاع رسانی و آموزش استفاده از این وسیله مشکلات جسمی و روانی فراوانی را به جامعه تحمیل کرد و صدمه به افراد که از استفاده بی رویه و ممتد از گوشی همراه بود نیز گزارش شده بود.
مشکلات قلبی،عصبی،فشار خون و … که ناشی از امواجی بود که جهت برقراری ارتباط بین دو گوشی صورت می گرفت و استفاده بی رویه از آن موجبات بروز امراض جسمی و روانی در افراد را در آینده فراهم می کرد.
مهمترین لطمه ای که در این بخش وارد شد ایجاد روابط نامشروعی بود که توسط این وسیله بخاطر آگاه نبودن خانواده ها صورت پذیرفت و آمارهای دادگستری و مراجعات مردمی به نیروی انتظامی گویای موضوع است.
متاسفانه استفاده از تلفن های همراه نیز در سنین کم نیز باب و عامیانه دارد می شود . کودکان و نوجوانانی که هیچ آموزش و فرهنگ سازی برای آنها جهت استفاده درست از تلفن همراه به آنها داده نشده.
زمانی که با مقوله فرهنگ مظلومانه رفتار می کنیم و درباره یک فناوری و دستگاه فرهنگ سازی نمی کنیم این می شود که باید فیلم های خصوصی مردم را در کوچه بازار و آبروی آنها را بر باد رفته ببینیم.چه کسی پاسخگوست ؟

عدم آگاهی باعث گرایشات منفی در افراد می شود.باعث تاسف است که گفته می شود در گوشی های نوجوانان فیلم ها غیر اخلاقی و مستهجن در حال رد و بدل شدن است.خانواده ای که آگاه نباشد فرزندش نیز به تباهی کشیده می شود.فرزندانی که خیلی راحت و آسوده با دوستانشان به تماشای ویدئو ها و تصاویر غیر اخلاقی می نشینند و یا پیامک های نا متعارف را می خوانند نباید انتظار آینده درخشان را از انها داشت و بلکه باید منتظر بروز رفتار های هنجار شکنانه آنها در آینده بود.مهمترین رکن اصلی بازدارندگی و پیشگیری خانواده است که امید است با برنامه ریزی و هزینه سازی توسط مسئولین امر در بُعد فرهنگی و آموزشی تلفن های همراه شاهد بهبود وضعیت کنونی در این بخش در جامعه باشیم.

یوسف کامرانی

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات