امروز : چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۲/۱۲/۲۲
کد خبر : 1803
چاپ خبر :

سبک زندگی

سبک زندگی 12

 

آیا ما «منافق» هستیم؟؟؟ (قسمت سوم)

1346248397467172_large

قال الرسول (صلی الله علیه و آله) : « إن أخوف ما أخاف علی أمتی کل منافق علیم اللسان . بیش از هر چیز بر امت خود از منافق چرب زبان بیم دارم .» 1
ویژگیهای منافق:
اساتید بزرگوار اخلاق ، بسیاری از ویژگیهای انسان منافق را از آیات و روایات استخراج کرده اند و ما انشاءالله آنها را با مقایسه ای اجمالی در زندگی هایمان ، برای شما در چندین شماره ذکر می کنیم . باشد که ریشه منحوس این رذیله اخلاقی در نفوس و جامعه مسلمین خشکیده شود.
3- فکر منافع خویش بودن : سوره توبه ، آیه 58 : ” و از میان آنها ( منافقان) کسانی هستند که در ( تقسیم ) غنائم به تو ایراد می گیرند . اگر از آن غنائم ، سهمی به آن ها داده شود ، راضی می شوند و اگر داده نشود ، خشم می گیرند (‌خواه به حق آنان باشد یا نه ) ” . متأسفانه افرادی در جامعه ما وجود دارند که هر عملی انجام می دهند تا هم منافع شخصیشان آسیب نبیند و هم منافع بیشتری برای خود بدست آورند و همانگونه که آیه شریفه اشاره فرمود ، کاری به حق و ناحق ندارند . کاری به حرام بودن عملشان ندارند . کاری به اینکه شاید با این عملشان ، دودمانی را به باد دهند ندارند . به عنوان مثال ،‌ مواد مخدر می فروشد تا به سودی دنیوی و بی برکت برسد و به این فکر نمی کند که شاید با این کارش ، زندگی و آینده و خانواده و .. جوانی را متلاشی می کند . در زندگی شخصی اش ، به همه سخت می گیرد تا خود در آسایش باشد و کاری به آسایش و آرامش خانواده اش ندارد . در مسائل دینی تا آنجا خود را مسلمان می داند که حرفی از جان و مال و آبرو در میان نباشد . در جهاد شرکت نمی کند . خمس و زکات و صدقه نمی دهد . امر بمعروف نمی کند تا به ظاهر آبرویش از بین نرود . در اجتماع هم فقط بخاطر منافع شخصی خود ، قانون را زیر پا می گذارند و حق دیگران را زیر پا می گذارد .
4- دروغگویی : سوره منافقون ، آیه 1 : ” خداوند شهادت می دهد که منافقین دروغگو هستند ” . دروغگویى و کذب ، مهمترین محور اصلى نفاق را تشکیل مى‏دهد . چون دروغگو ، کلامش با آنچه در واقع رخ داده متفاوت و دو گانه است . در مورد دروغ که بدترین رذیله اخلاقی و مهمترین نشانه شخص منافق است ، سخن بسیار است ولی می توان گفت بهترین راهی که انسان را از دروغ گفتن باز می‌دارد این است که توجه پیدا کند که دروغ گفتن مذموم‌ترین صفات است و بواسطه دروغ، مورد قهر و غضب الهی واقع، و در آخرت به آتش دوزخ گرفتار خواهد شد و در دنیا دیر یا زود دروغ او فاش و حقیقت امر آشکار می‌گردد و او بین مردم رسوا و مطرود و منزوی خواهد شد و دیگر کسی برای سخن او ارزش و اعتباری قائل نیست و در واقع مرده‌ای در میان زندگان است. امیرالمومنین علیه السلام می‌فرماید: « دروغگو با مرده برابر است؛ زیرا برتری انسان زنده بر مرده این است که مردم به او اعتماد می‌کنند و برای سخن او ارزش قائل هستند اما هنگامی که به سخن او اعتمادی نباشد زندگی او پوچ و باطل است. » 2 از طرفی انسان با شناخت ریشه‌های دروغ و قطع آن می‌تواند خود را از آلودگی به دروغ و ابتلاء به این آفت خطرناک مصون دارد.
انشاءالله ادامه ویژگیها در قسمت بعدی …
1- نهج الفصاحه ، ح 585
2-تصنیف غررالحکم و درر الکلم ، ج۱ ، ح۲۱۱۳

حجت الاسلام ظاهری

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات