امروز : پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۲/۱۲/۲۲
کد خبر : 1808
چاپ خبر :

تمام نسخه انسانیّت (جلوه هایی از سیره فاطمی)

تمام نسخه انسانیّت (جلوه هایی از سیره فاطمی)

 

-حقیقت شب قدر: بنابر روایات متعدّدی که از ائمّه معصومین(ع) رسیده، حقیقت شب قدر به وجود حضرت فاطمه زهرا(ع) تفسیر شده است و چرا چنین نباشد و حال آن که شب قدر، ظرف نزول قرآن صامت و حضرت زهرا(ع) ظرف نزول یازده قرآن ناطق است. به همان سان که عظمت شب قدر برای مردمان پنهان است، قدر و منزلت ایشان هم پنهان است. همان شبی که در آن حاجات بندگان برآورده می شود و دعایشان به اجابت می رسد و خیرات و برکات بی نهایت الهی ریزش می کند، ایشان هم سرچشمه بی انتهای برکات می باشد. مجهوله القدر است همان طور که مخفیه القبر است و وجیهه اللهی است که عرض نیاز حاجتمندان با وساطت ایشان به درجه اجابت می رسد.
-کوثر بی کرانه: سوره کوثر در عین کمی آیات و کلمات ، دربردارنده اسرار و رموزی است که حتی بزرگان نیز از دست یابی به عمق آن عاجز مانده اند. گستره معنایی کوثر (خیر کثیر و فراوان) چنان وسیع و جامع است که مصادیق بی شماری را می تواند شامل شود. یکی از نام های مبارک حضرت زهرا(ع) نیز «کوثر» است. در وجه تسمیه ایشان بدین نام وجوه مختلفی بیان شده و هر کسی به مقدار معرفت خویش کلامی به زبان آورده است و بنا بر عقیده بسیاری از علمای شیعه و پاره ای از علمای اهل سنّت ، بارزترین مصداق کوثر وجود نازنین حضرت زهرا (ع) می باشد. شاهد این حقیقت، علاوه بر روایات فراوانی که از ائمه اطهار(ع) وارد شده است، شأن نزول و سیاق آیات سوره کوثر می باشد. مشرکان رسول خدا(ص) را طعنه بی سرانجامی می زدند و آیات این سوره در مقام پاسخ به شماتتهایشان نازل شد که نه تنها حبیب خود را بی دنباله قرار ندادیم که او را به برکت وجود دخترش، نسل بی نظیر و ماندگار در طول تاریخ عطا کردیم و دشمن او را بریده نسل قرار دادیم.
-حقیقتی یگانه: یکی از مصادیق شناخته شده کوثر حوض و نهر کوثر در بهشت می باشد؛ حوضی که می بایست مؤمنان برای لیاقت یابی حضور در بهشت، از آب پاک و پاک کننده آن بنوشند. این کوثر بهشتی چه نسبتی با وجود حضرت زهرا(ع) که کوثر محمّدی است دارد؟ عظمت بی همانند کوثر آن گاه رخ می نماید که در حدیث تاریخی ثقلین به دیده دقّت بنگریم. حوض نامبرده در این حدیث همان سرچشمه کوثر است. بنابرین حدیث حوض کوثر تلاقی گاه قرآن و عترت است؛ جایگاهی که قرآن و اهل بیت(ع) در آن جا وارد می آیند. در این میعادگاه، اتّحاد قرآن و اهل بیت(ع)آشکار می شود. حقیقت و باطن وجودی حضرت زهرا(ع) در بهشت سرچشمه کوثر است که طهارت بخش بهشتیان برای فیض حضور الهی می باشد.
-مجمع اسمای الهی: علمای عقاید صفات خداوند را به دو دسته تقسیم می کنند: صفاتی که دربردارنده مفاهیمی چون محبّت، رأفت، رحمت، عطوفت و…می باشد «صفات جمالیّه» و صفاتی را که دربردارنده مفاهیمی چون صلابت، عقوبت، انتقام، غضب، قهّاریّت و … می باشد «صفات جلالیّه» می نامند. به عقیده عارفان، هر موجودی به اندازه بهره وجودی اش از کمالات، پرتوی از صفات الهی را نمایان می سازد و تنها آفریده ای که می تواند مظهر همگی صفات خداوند متعال گردد، انسان است. به انسان ظرفیت و استعدادی موهبت شده که می تواند وجود خویش را لحظه به لحظه ارتقا بخشد و آن را به عالی ترین مراتب برساند و آیینه اسمای خدایی گرداند. آدمی آن هنگام که از هواهای نفسانی و خودپرستی گذشت و قدم در مسیر بندگی و خداپرستی گذاشت ظهور صفات الهی در وجودش آغاز می شود. حضرت صدّیقه طاهره(ع) را می توان به عنوان مظهر جمیع صفات الهی معرّفی کرد. شخصیّتی که برترین نمونه کمالات را در عرصه های مختلف به ظهور رسانده است: در عرصه رحمت و عطوفت، تقوا و عبودیّت، پاکدامنی و عفّت، تعلیم و تربیت، سیاست و درایت، شجاعت و کیاست، بلاغت و خطابت، حفاظت از رسالت، حمایت از ولایت و … .
-نازل فرمای جبراییل: پیوند اهل بیت(ع) با عالم غیب، پیوندی مداوم و همیشگی بوده است و آستان مبارکشان فرودگاه فرشتگان مقرّب الهی بوده است. در این میان عصمت کبری(ع) از پیوندی شگرف با عالم ملکوت برخوردار بوده است. پس از ارتحال جانکاه رسول خدا(ص) جبراییل امین مأموریت می یابد تا با آمد و شدی مکرّر به محضر پر کرامت راضیّه مرضیّه(ع) و خبردهی از جایگاه پدر و پرده برداری از عالم غیب، مونس روح عظیم و لطیف ایشان باشد. جناب جبراییل تمام مسایل و حوادث پس و پیش رو تا برپایی قیامت را به اطّلاع آن حضرت می رساند و امیرمؤمنان(ع) نیز آنها را می نگاشت و بدین سان «صحیفه فاطمیه» شکل گرفت. مصحف شریفی که یکی از منابع اصلی علم امامان(ع) می باشد و اینک در دست پاک یوسف زهرا(عج) قرار یافته است. این مقام فضیلتی بی نظیر برای ایشان می باشد؛ چرا که سابقه نداشته که جبراییل جز با طبقه اول انبیای عظام چنین رفت و آمد مکرّری داشته باشد.
-معیار رضایت وخشم کبریایی: در میان فرموده های نورانی پیامبر رحمت در مقام معرّفی پاره تن خود، حدیثی کوبنده و حیرت افزا جلب توجّه می کند:« خداوند با خشم فاطمه خشمگین و با رضایتش راضی می گردد».این حدیث جلوه نمای اوج منزلت حضرت می باشد. به عبارتی بهتر، خداوند به رضایت ایشان راضی است و به نارضایتی ایشان ناراضی.
-جلوه نمای جمال خدایی: خداوند متعال، نور پیامبر برگزیده خود را از نور عظمت و جلال بی مثال خویش آفرید و در پی آن نور حضرت زهرا(ع) را از نور پدر برگرفت. در آن هنگام آسمان را چنان درخشش و نورانیّتی فرا گرفت که ملایک را جملگی مات مبهوت خود ساخت. این تجلّی در خاتمه قیامت در بهشت نیز روی خواهد داد. به گونه ای که بهشتیان لذّت ها و نعمت های بی شمار بهشتی را به کلّی رها می سازند و با شور و لذّتی وصف ناشدنی، محو تماشای جمال ایشان و غرق نظاره نور خدا می گردند.
-طلایه دار شفاعت: بنابر آموزه های اسلامی، شفاعت گران عرصه محشر بسیارند: قرآن، اهل بیت(ع)، پیامبران، اوصیا، مؤمنان واقعی، شهیدان، علمای ربّانی، محبّان اهل بیت(ع) و … امّا در میان تمامی شفاعت گران روز قیامت، نام حضرت فاطمه زهرا(ع) همچون خورشیدی رخشان می درخشد. شفاعتی چنان گسترده که نه تنها محبّان آن حضرت و دوستداران ذرّیه ایشان را شامل می گردد، بلکه تمام محبّت ورزان به دوستان یا دوستان دوستان ایشان را نیز در برمی گیرد. به دیگر سخن، عالی ترین مرتبه شفاعت ویژه حضرت زهراست. ریشه ای ترین محبّت ها و مغفرت خداوند در وجود حضرت زهرا(ع) ظهور کرده است و از همین رو گسترده ترین شفاعت ها به دست ایشان صورت می پذیرد.
پروردگارا ما را از شفاعت ایشان و اهل بیت طاهرینش محروم مفرما!
با تصرّف و تلخیص : کتاب «جامی از زلال کوثر» آیت ا… مصباح یزدی

حسین ناطقی

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات