امروز : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۲/۱۲/۲۲
کد خبر : 1798
چاپ خبر :

امر به معروف و نهی از منکر؛ نظارت همگانی

امر به معروف و نهی از منکر؛ نظارت همگانی

 

(ادامه بحث در رابطه با عوامل نپذیرفتن امر و نهی)

3- تکبّر: و آن عبارتست از حالتی که انسان خود را بالاتر از دیگران ببیند و اعتقاد برتری خود را بر سایرین داشته باشد. پیامد آن سرپیچی از قبول حقیقت از جمله امر به معروف و نهی از منکر و منشأ آن هم مال، مقام، حزب، علم، سنّ، فرزند و امثال آن ها ست. این صفت مذموم که در قرآن کریم ویژه کافران و فرعون و فرعونیان به کار رفته تمام راه های هدایت را به روی انسان می بندد و او را در سراسر عمرش در بی ایمانی و گناه نگه می دارد. تمام بدبختی شیطان، مولود یک لحظه تکبّر او در برابر امر سجده بر آدم بود و پیشوای مستکبران گردید. در ناپسندیده بودن تکبّر همین بس که در روایات آمده «هر کس ذرّه ای تکبّر در دل او وجود داشته باشد، داخل بهشت نخواهدشد».
4- تعصّب: بدون شکّ انسان به هر سرزمین یا قبیله یا نژادی تعلّق داشته باشد، نسبت بدان عشق می ورزد و این پیوند نه تنها عیب نیست، بلکه عامل سازنده ای برای همکاری های اجتماعی اوست؛ ولی این علاقه حدودی دارد و اگر از حدّ خودش بگذرد، مخرّب و فاجعه آفرین است. تعصّب نژادی و قبیلگی که مورد نکوهش آیات و روایات قرار گرفته افراط در این علاقه است. دفاع افراطی از قوم و قبیله و نژاد و وطن، برانگیزاننده بسیاری از جنگ ها در طول تاریخ و عاملی برای انتقال خرافات و اوهامات و تخیّلات به اقوام نسل های دیگر بوده است. این دفاع و طرفداری گاه بدان جا می رسد که در نظر انسان، بدترین افراد در جبهه موافق زیبا و بهترین افراد در جبهه مخالف زشت می شوند. تعصّب دودی است که جلوی چشم انسان را می گیرد و پرده ای از خودخواهی است که بر روی افکار و درک و عقل انسان قرار می گیرد و قضاوت صحیح را ازکار می اندازد. افراد مبتلا به این رذیله اخلاقی چنان چه مورد امر به معروف و نهی از منکر قرار گیرند، به خاطر خودپسندی و حبّ ذات بیش از حدّ، انگشت در گوش می گذارند تا مبادا حقیقتی برخلاف آن چه با آن خو گرفته اند، برایشان روشن شود.

حسین ناطقی

 

 

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات