امروز : پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۲/۱۲/۲۰
کد خبر : 1723
چاپ خبر :

قانون نظام توزیع عادلانه آب نیاز به بازنگری و اصلاح جدید با شرایط موجود دارد

قانون نظام توزیع عادلانه آب نیاز به بازنگری و اصلاح جدید با شرایط موجود دارد -مصاحبه با ریاست اداره جهاد کشاورزی شهرستان

با توجه به درخواست همشهریان و کشاورزان عزیز از نشریه بیان به منظور تهیه گزارش از وضعیت بخش کشاورزی شهرستان بر آن شدیم تا مصاحبه ای را در این زمینه با جناب آقای مهندس گل محمدی ریاست اداره جهاد کشاورزی شهرستان انجام دهیم که در ادامه مشروح آن بدین شرح می باشد:
بیان : به عنوان اولین سوال با توجه به شرایط اقلیمی شهرستان گلپایگان، آیا اداره جهاد کشاورزی شهرستان طرحی برای کشت یا تولید محصولات جدید در شهرستان دارد ؟ به نظر شما سرمایه گذاری در این نوع کارهای ریسک زیادی می خواهد؟

IMG_1130

توصیه جهادکشاورزی در سال های خشکسالی رعایت الگو کشت، کاشت گیاهان کم مصرف، توسعه باغداری بجای زراعت و کاشت گیاهان داروئی
بیان : وضعیت کشت محصولات کشاورزی در شهرستان در مقایسه با سال های گذشته چگونه است؟
تغییر خاصی در کشت بوجود نیامده زیرا از یک طرف خشکسالی و کم آبی داشتیم ولی با استفاده بهینه از منابع آب مانند لوله کشی،آبیاری تحت فشار و ایزوله کردن انهار ، جلوی هدر روی آب گرفته شده است.
بیان : به نظر مهمترین مسئول کشاورزی شهرستان آیا شهرستان ما باید شهری کشاورزی شود یا شهری صنعتی؟
ساختار فعلی شهرستان گلپایگان کشاورزی و دامپروری می باشد و صنعت در کنار این مجموعه کشاورزی توسعه یافته
بیان : وضعیت آب های زیرزمینی در شهرستان چگونه است ؟ آیا می توان با مدیریتی کلان و سامان دهی آب آن ها گره ای از مشکلات در حوزه آب باز نمود ؟
وضعیت آب های زیرزمینی افت شدید داشته که آمار آن از امور منابع آب استعلام گردد.ولی قانون نظام توزیع عادلانه آب نیاز به بازنگری و اصلاح جدید با شرایط موجود دارد.

IMG_1157

بیان : وضعیت دام شهرستان به عنوان امیدی برای شهرستان چگونه است؟ تولید شیر چقدر افزایش یافته است؟
با توجه به خشکسالی های اخیر کمبود علوفه و نوسانات شدید در نهاده های دام و طیور تعدادی کاهش داشته است ولی با برنامه های اصلاح نژاد افزایش تولید داشته است.
بیان : برای توسعه واحدهای دامداری چه اقداماتی از طرف جهاد کشاورزی صورت گرفته است؟
تسهیلات تعمیر و تجهیز واحدهای سنتی- استفاده از روش جدید بهینه سازی ساخت و مصرف سوخت
بیان : دامداران در تهیه علوفه وخوراک دام خود دچار مشکلات بس فراوان میباشند در این زمینه چه تلاشی وبرای رفع آن چه کارهایی صورت گرفته؟
متاسفانه در چند سال اخیر وام های سرمایه در گردش کمتر بوده است و در آینده باید وام های سرمایه در گردش برای خرید نهادها در نظر گرفته شود تا واحد های موجود حفظ گردد.
بیان : آیا آمار از میزان زمین های کشاورزی و جمعیت کشاورزان در سیستم اداری شما موجود می باشد ؟
بله این آمار در مراکز خدمات کشاورزی گوگد، گلشهر ، سعیدآباد و خود مدیریت بصورت آمار دستی و همچنین آمار موجود در سامانه شناسنامه بهره برداران بخش کشاورزی موجود است
بیان : چه تعداد از کشاورزان و دامداران شهرستان بیمه هستند؟
کمتر از 10 درصد
بیان : نظر به پتانسیل بالای شهرستان ،چه برنامه ای برای پیشرفت شهرستان در عرصه کشاورزی و دامداری دارید؟
1-استفاده از روش های نوین آبیاری 2-تعیین الگوی کشت مناسب3-افزایش عملکرد در واحد سطح4-بالا بردن ضریب مکانیزاسیون
بیان: برنامه جهادکشاورزی در سالهای آتی بمنظور بهبود وضعیت قنوات در شهرستان چه می باشد؟
هر ساله برای قنواتی که آبدهی دارند اعتبارات ملی یا استان یا حوادث تخصیص یافته و این مستمر می باشد
بیان: تسهیلات اداره جهاد کشاورزی بمنظور تبدیل کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی و مدرنیته چیست ؟
1-کمک های بالعوض مانند لوله کشی آب از موتور به مزارع 2-کمک های بلاعوض برای یکپارچه سازی و تجهیز و توسعه اراضی سنتی 3-ساخت کانال های درجه 3 و 4 5- وام های توسعه کشاورزی و وام های مکانیزاسیون

IMG_1166

بیان:اداره جهاد کشاورزی نسبت به تامین هزینه های خسارات وارده به کشاورزان در طول سال چه برنامه و تسهیلاتی را در نظر گرفته است؟
اعتباراتی از طریق ستاد حوادث در اختیار این مدیریت قرار داده شده که با همکاری فرمانداری و دستگاه های مرتبط برای کشاورزان خسارت دیده پرداخت شده.
بیان: با توجه به اینکه در شهرستان شاهد تغییر کاربری زمین های کشاورزی به مسکونی و تجاری هستیم، اداره جهاد کشاورزی در جهت جلوگیری از این امر چه راه کار ها و اقداماتی را انجام داده؟
این اقدامات ابتدا تذکر کتبی و توقف عملیات و در صورت ادامه معرفی به دادگستری محترم،پیگیری احکام ها تا کنون بالغ بر 30 رأی جریمه و قلع و قمع قطعی شده است که در آینده نزدیک اجرای احکام صورت خواهد پذیرفت و در همین جا از کلیه شهروندان عزیز درخواست می شود قبل از هرگونه تغییر کاربری در اراضی کشاورزی و باغات نسبت به اخذ مجوز لازم اقدام نمایند.

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات