امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۲/۱۱/۲۸
کد خبر : 1451
چاپ خبر :

دست دلال‌ها در قیمت‌گذاری مرغ حذف شود

دست دلال‌ها در قیمت‌گذاری مرغ حذف شود

 

مدیرکل-درجلسه-شرکت-زراعی25527 مدیرکل-درجلسه-شرکت-زراعی25553 مدیرکل-درجلسه-شرکت-زراعی25582

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه امروزه بانک‌ها خود را شریک مردم و تولیدکنندگان نمی‌دانند و وام‌هایی را با سودهای سرسام آور و وحشتناک تحویل مردم می‌دهند.
محمدحسین میر محمدی باحضور در جمع اعضای شرکت تعاونی مرغداران شهرستان گلپایگان، عنوان داشت: تولید، قدرت و توانمندی اقتصادی کشور است و به همین جهت حمایت از تولید مد نظر مقام معظم رهبری و تمام مسؤلان نظام می باشد.
وی افزود: برخی از مشکلات فرهنگی و ناهنجاری‌های اجتماعی می‌تواند توسط نظام تولید و بهره‌برداری رفع گردد، بنابراین زمانی که تولید به مرحله شکوفایی برسد از نظر فکری و جسمی جامعه را درگیر می‌کند و سرانه درآمدی مردم افزایش می‌یابد.
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شوراس اسلامی تأکید نمود: در مقاطعی، صنعت مرغداری به مرحله‌ای رسیده بود که تنها هدفش درآمدزایی بود و افراد نابلدی وارد این صنعت شدند که نتوانستند تا پایان به راه خود ادامه دهند.
میرمحمدی با بیان اینکه در زمینه موارد پروتئینی بیشترین مشکل را مرغداران دارند، اضافه کرد: در مرغداری‌ها اگر یک ویروس منتشر گردد تمام سرمایه تولیدکننده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وی با اشاره به سنتی بودن فعالیت‌ها تصریح کرد: تا زمانی که نگاهمان به سنت باشد ضربه‌هایی را متحمل خواهیم گشت، آموزش دادن کارگرها در صنعت مرغداری ضروری است و نباید از کارگران ساختمانی در اینگونه واحدهای تولید استفاده شود.
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شوراس اسلامی با توجه به حمایت تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف خاطر نشان کرد: باید به فعالیت‌ها یک نگاه مهندسی داشته باشیم. تولیدکنندگان کشور باید جایی برسند که بتوانند کار خود را توسعه دهند.
وی با انتقاد از بانک‌ها گفت: متاسفانه امروزه بانک‌ها خود را شریک مردم و تولیدکنندگان نمی‌دانند و معتقد هستند نباید خودشان را وارد سود و زیان فعالیت‌های مردم و تولیدکنندگان کنند و وام‌هایی را با سودهای سرسام آور و وحشتناک تحویل مردم می‌دهند.

پرورش دهندگان مرغ های رنگی حمایت نشوند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به فعالیت غیر مجاز پرورش دهندگان جوجه‌های رنگی اشاره کرد و افزود: سیاست‌های شهرستان برای سال‌های آتی باید به گونه‌ای باشد که پرورش دهندگان مرغ‌های رنگی حمایت نشوند و حتی اگر در گذشته به تعدادی از این واحدها هم مجوزی داده شده در آینده مجوزشان دیگر تمدید نگردد.
محمدحسین میرمحمدی ادامه داد: وزارتخانه نیز میبایست تکلیف این واحدها را مشخص نماید و اگر قرار است این واحدها ادامه فعالیت بدهند باید برای آنها قوانینی وضع شود و اگر فعالیت این واحدها را غیر قانونی می‌دانند هر چه سریعتر تدبیری اندیشیده شود تا ازفعالیتشان جلوگیری گردد.
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شوراس اسلامی به عملکرد نابسامان اتحادیه سراسری و اتحادیه مرکزی مرغداران کشور اشاره و تأکید کرد: وقتی مردم به صورت نقدی مرغ می‌خرند این انصاف نیست که فروشنده خرید خود را نقدی انجام ندهد. همچنین قیمت مرغ در گلپایگان نسبت به شهرهای اطراف300 تومان بیشتر است در حالی‌که مردم انتظار دارند دراین شهرستان که مرغداری ها فعالیت می‌کنند قیمت‌ها پایین‌تر باشد.
وی افزود: نامه‌ای به مسؤل مربوطه در رابطه با اینکه قیمت تمام شده مرغ باید به چه میزانی باشد ارسال شد، اما پس از اینکه جوابی دریافت نکردیم متوجه شدیم کسانی که در این قضیه حضور دارند به قیمت‌گذاری صحیح برای مرغ اهتمام لازم را ندارند و دلال‌ها و واسطه‌گر‌ها در این میان نقش ایفا می‌کنند لذا باید نظام توزیع اصلاح شود.
صنعت مرغداری گلپایگان رو به نابودی
مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران شهرستان گلپایگان در ادامه این جلسه عنوان داشت: در سال‌های گذشته به دلایلی مسؤلان وقت در اصفهان و یا افرادی که احساسی عمل کردند مجوزهایی را به برخی از واحدهای پرورش دهنده مرغ‌های رنگی داده‌اند که سبب شده امروز شاهد نابودی صنعت مرغ شهرستان باشیم.
علی ابراهیمی در جمع اعضای شرکت تعاونی مرغداران شهرستان گلپایگان با بیان اینکه تعدادی از واحدهای مرغداری بدون مجوز در شهرستان مشغول به فعالیت هستند، اظهار کرد: تعداد واحدهای بدون مجوز از تعداد واحدهای مجوزدار نیز بیشتر است که متاسفانه این واحدها بدون درنظر گرفتن مسائل بهداشتی به کار خود ادامه می‌دهند و حتی تعدادی از واحدهای مجوزدار نیز برای ضرر نکردن به فعالیت‌های غیر مجاز روی آورده‌اند.
وی افزود: تصور بسیاری از افراد این می باشد که کار و کاسبی مرغداران سکه است، اما از این غافل هستند که نهاده‌های دامی قیمت بسیار بالایی دارد و در حال حاضر نیز ذرت و سویایی که از آمریکای جنوبی با کیفیت خوبی وارد کشور می‌ گشت دیگر وارد نمی‌شود و تنها ذرت مکزیکی که اصلاً کیفیت خوبی ندارد جایگزین آن شده است.
رییس سازمان تعاون روستایی شهرستان گلپایگان اضافه کرد: تعاونی مرغداران شهرستان گلپایگان در سال‌های 79 و 80به مرز تعطیلی رسید، اما با تغیر هیئت مدیره، بازرسان و مدیر عامل، جان دوباره‌ای گرفت.
محمود اخوان ارمکی با اشاره به اینکه در گذشته با پرورش دهندگان متخلف مرغ‌های رنگی در شهرستان برخورد شده است، افزود: اما به دلیل اینکه برخوردها جدی نبوده فعالیت آنها همچنان ادامه دارد تا جایی که پرورش دهندگان مرغ‌های رنگی بر پرورش دهندگان مرغ‌های گوشتی غالب گشته اند.
وی بابیان اینکه این تعاونی تاکنون سوددهی قابل قبولی داشته است، ادامه داد: تا زمانی که افراد خاص بازار نهاده‌های دامی را به دست گرفته‌اند برای تنظیم و تهیه نهاده‌های دامی با مشکل مواجه هستیم.
مرغ‌های رنگی سلامت مردم را تهدید می‌کند
رییس جهاد کشاورزی گلپایگان درادامه اعلام کرد: 40 پرونده از مرغداران غیر مجاز در دادگستری وجود دارد که تعدادی از واحدها بدون رفع مشکل، فک پلمب شده‌اند.
حیدرعلی گل محمدی به کم بودن سرمایه در گردش این بخش تولیدی اشاره کرد و گفت: در برخی از مواقع قیمت مرغ در سطح کشور کاهش می‌یابد اما در گلپایگان شاهد کاهش قیمت نیستیم.
وی با اشاره به پرورش مرغ‌های رنگی در مکان‌های غیر مجاز عنوان کرد: این فعالیت‌ها برای سلامت مردم و مرغداری‌های صنعتی تهدیدی جدی به شمار می‌رود.
همچنین رییس دامپزشکی گلپایگان اظهار داشت: شهرستان گلپایگان در توسعه واحدهای مرغ گوشتی و تخم گذار در سطح استان اصفهان ایده ال عمل کرده که البته هزینه‌های بالایی را نیز شامل شده است.
مسعود غفاری ادامه داد: 40 پرونده از مرغداران غیر مجاز در دادگستری وجود دارد که حتی رسیدگی به سه پرونده از آنها مصوب شورای تامین شهرستان است، اما متاسفانه یکسری از واحدها بدون اینکه مشکلشان در دادگستری برطرف گردد و مجوز بگیرند فک پلمب شده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: وجود واحدهای متخلف پرورش مرغ‌های رنگی در سطح استان بسیار محدود است فقط تعداد کمی در خمینی شهر و نجف آباد می‌باشد که البته عمده این واحدها در شهرستان گلپایگان مشغول به کار هستند.
غفاری تصریح کرد: باید مشخص گردد که مرغ‌های رنگی برای صنعت مرغداری کشور مضر می‌باشد یا خیر که اگر قرار است این واحدها جمع آوری گردند باید هرچه سریع تر در مجلس شورای اسلامی مصوب گردد و به صورتی که قانون محکمی پشت کار باشد از فعالیت این واحدها جلوگیری شود.

خبر : فاطمه عبدلی

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات