امروز : یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۲/۱۱/۲۸
کد خبر : 1492
چاپ خبر :

آیا ما «منافق» هستیم؟؟؟ (قسمت دوم)

قال الرسول (صلی الله علیه و آله) : « إن أخوف ما أخاف علی أمتی کل منافق علیم اللسان . بیش از هر چیز بر امت خود از منافق چرب زبان بیم دارم .» 1
در شماره گذشته و بحث در مورد نفاق ، تفاوت بین نفاق اعتقادی و نفاق عملی بیان کردیم که نفاق اعتقادی یعنی شخصی در اصل منکر خداست ولی در ظاهر ، یک فرد مسلمان به نظر می رسد و او از زمره اسلام خارج و کافر است و گفتیم آن نفاقی که گریبان گیر بسیاری از افراد جامعه مان می باشد ، نفاق عملی است که افراد ، اعتقاد کامل به خداوند دارند ولی در رفتار و اعمالشان دچار دوگانگی ظاهر و باطن هستند و این افراد از حوزه اسلام خارج نمی شوند ولی آیات و روایات فراوانی در مذمت این اشخاص آمده است که آنها را از کمال دور و به دره پستی نزدیک می کند .
ویژگیهای منافق:
اساتید بزرگوار اخلاق ، بسیاری از ویژگیهای انسان منافق را از آیات و روایات استخراج کرده اند و ما انشاءالله آنها را با مقایسه ای اجمالی در زندگی هایمان ، برای شما در چندین شماره ذکر می کنیم . باشد که ریشه منحوس این رذیله اخلاقی در نفوس و جامعه مسلمین خشکیده شود.
1-فریب کاری و نیرنگ بازی : سوره بقره آیه 9 : “می خواهند خدا و مؤمنان را فریب دهند”. شاید دیده باشید افرادی را که برای رسیدن به مقاصد شوم خود از هر راهی استفاده می کنند و گمان می کنند انسانهای بسیار زرنگی هستند و توجه ندارند که آیا در این راهی که پیش گرفته اند حقی پایمال می شود یا نه !! در صورتیکه از خدا غافلند و نمی دانند که خداوند خیر الماکرین است و پاسخ آنها را بدرستی می دهد . در تاریخ هم بسیار مشاهده کردیم کسانی را که با این صفت می خواستند خود را به جایی برسانند ولی عاقبت خوار و ذلیل شدند ، مانند معاویه و … . چه خوب است انسان در این دنیای فانی همیشه و در همه امور به یاد خداوند باشد و راحتی دنیا را به سختی در آخرت ترجیح ندهد .
2-چند چهره گی و رنگارنگی: سوره بقره آیه 14 : ” هنگامی که افراد با ایمان را ملاقات کنند ، ‌می گویند : ما ایمان آورده ایم ، ولی هنگامی که با شیطانهای خود خلوت می کنند ، می گویند : ما با شمائیم ” . در جامعه بسیار دیده شده است ، اینکه فردی را که با همه اقشار از جمله مؤمن و فاسق صمیمی باشد و با همه آنها نشست و برخواست کند را فردی ایده آل می نامند . در صورتیکه جامعه سخت در اشتباه است . اعتدال که در حال حاضر لقلقه زبانهاست ، به این معنا نیست که انسان با همه افراد یکسان برخورد کند و با انواع رفتارها و شخصیت ها دم خور باشد . زیرا قاعده ای است که می گوید اجتماع نقیضین محال است . مثلا نمی توان گفت یک جسم کاملا هم سیاه است و هم سفید . پس نمی توان گفت شخصی هم مؤمنان را دوست دارد و هم فاسقان را . این یکی از شایع ترین صور چند چهره گی بود چون چند چهره گی صورتهای گوناگونی دارد . مثلا اگر فردی که در اداره ای کار می کند ، زمانی که ناظر یا مدیری او را نمی بیند ، رفتار مناسبی با ارباب رجوع نداشته باشد و هنگامی که آن ناظر و آن مدیر حضور دارد ، رفتار مناسب از خود نشان می دهد ، این فرد دچار بیماری نفاق است و باید در همه حال یک رفتار داشته باشد .
انشاءالله ادامه ویژگیها در قسمت بعدی …
1-نهج الفصاحه

حجت الاسلام ظاهری

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات