امروز : یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۲/۱۰/۲۸
کد خبر : 1397
چاپ خبر :

سرگرمی های نوین (پیامد ها و عواقب بازی های رایانه ای از جنبه جسمی و روحی) در مصاحبه با خانم دکتر خادمی متخصص اعصاب و روان

 سرگرمی های نوین (پیامد ها و عواقب بازی های رایانه ای از جنبه جسمی و روحی) در مصاحبه با خانم دکتر خادمی متخصص اعصاب و روان 

در این قسمت بر آن شدیم تا بازی های رایانه ای را از جنبه روانپزشکی و جسمی و آثار آن بر کودکان و نوجوانان را در این دو بخش مورد تحلیل قرار دهیم.بر این اساس مصاحبه ای را با خانم دکتر زهرا خادمی –متخصص اعصاب و روان (روانپزشک) انجام دادیم که در ادامه به آن پرداخته شده.
1-کودکان چه بازی هایی را باید انجام دهند؟
کودکان مراحل رشد مختلفی را طی میکنند،که هر مرحله تغییرات خاص خود را داراست.بازی کردن هم ابتدا ساده و با کنجکاوی کردن و سپس به صورت بازی های موازی و کم کم بازی های تعاملی می باشد.
2-خانواده ها چه نقشی در زمینه سرگرمی های کودکان و نوجوانان دارند؟
بازی کردن تقویت کننده استقلال ،اعتماد بنفس،خلاقیت و مهارت های زبانی است.برای افزایش ظرفیت کودکتان در بازی کردن ، چهار کلمه را به خاطر بسپارید: “علاقه،ایجاد عادت،سازماندهی و جهت دهی” .
اول سعی کنید کودکتان را به فعالیتی مشغول کنید که به آن واقعاً علاقه دارد ؛اگر از نظر شما کمی شلوغ کاری اشکالی ندارد به او اجازه دهید اگر دوست دارد لیوان ها و قاشق ها را جا به جا کند یا لباس ها را از کشوی کمد بیرون بکشد.
3- برداشتتان از بازی های تخیلی چیست ؟
بازی های تخیلی باعث میشود که:حس همدلی آن ها نسبت به دیگران شکوفا شود.مهارت های اجتماعی اشان را افزایش دهد.اعتماد بنفس پیدا کنند،از لحاظ عقلانی سریع تر رشد کنند،مهارت های زبانی را تمرین کنند و بر ترس هایشان غلبه کنند.
4-آثار انجام بازی هایی که برای سنین بالا طراحی شده و درای خشونت بالا و مسائل دیگر می باشد برای کودکان و نوجوانان کم سن چیست؟و آیا خانواده ها نقشی در تهیه بازی کودکان و نوجوانان خود دارند؟
بلوغ زود رس ناشی از هیجان های جنسی برای طیف سنی 12 تا 16 سال یکی از ویژگی های ناخوشایند بازی های خشن بوده بنابراین مشکلات و ناهنجاری های رفتاری ناشی از بازی ها اصلی ترین عوارض رفتاری برای نوجوانان خواهد بود.
هر سنی بازی های مخصوص به خود را می طلبد ،ولی همیشه بازی ها در جهت افزایش خلاقیت و افزایش فعالیت گروهی است.البته امروزه سر و کله بازی های مدرن شروع شده است و گاه این بازی ها خشن هستند و از آنجا که والدین هیچ گونه نظارت و کنترل با انتخاب اینگونه بازی ها نداشته و مبادله آنها بین دوستان و هم بازیها صورت می گیرد.
5- بیماری ها و عواقبی که بر اثر انجام بدون برنامه و بدون نظارت بازی ها برای فرد بازی کننده پیش می آید چیست ؟ و راه های درمان آن چه می باشد ؟
اتلاف وقت و انرژی،انزوا و گوشه گیری و عادت به برد در بچه ها اصلی ترین عوارض اجتماعی بازی های رایانه ای است.از انجا که همواره شروع و خاتمه بازیها در اختیار خود کاربران است، بی برنامگی و عادت به بی نظمی مشخصات بارز این گونه افراد در مدرسه و جامعه خواهد بود.
آموزش و بسترسازی فرهنگی همزمان با تولید و عرضه بازی های مناسب فرهنگی از یک طرف و تشویق مدارس و خانواده ها به بازی های سازنده توسط فرزندان می تواند از اهرم های پیشگیری اعتیاد به بازی های رایانه ای باشند.
البته ممانعت های سفت و سخت و درگیری و دعوا بین والدین و فرزندان هم مخرب خواهد بود.حتی گاه انعطاف پزیریهایی توسط والدین لازم می باشد.البته والدین گاه دوگانه عمل میکنند مثلاً موبایل آخرین مدل برای فرزندشان تهیه می کنند ، بعد فقط انتظار دارند فرزند فقط یک کار با آن گوشی انجام دهد و آن زنگ زدن به والدین است …
6- پدر و مادر چگونه می توانند متوجه شوند که فرزندشان بیمار شده و در واقع علائم بیماری روحی افراد در این زمینه چیست ؟
هنوز بیماری روحی بودن پذیرفتنی نیست،اما با درمان بسیاری از ناهنجاری های رفتاری مثل پرخاشگری و تکانشگری از بسیاری از فجایع دیگر مثل اعتیاد جلوگیری میکند.
علائم قابل توجه:تغییرات خواب،اشتها،پرخاشگری،افسردگی،پرحرفی،در خود رفتن،کم حرفی،اضطراب،کاهش تمرکز و هر گونه تغییر در رفتار مهم می باشد…
7- آیا تا کنون بیمارانی در این زمینه داشته اید ؟ و چرا خانواده ها در زمینه بیماریهای جسمی فرزندانشان نسبت به درمان آن در اسرع وقت حساس هستند اما در زمینه بیماری های روحی که به مراتب مهمتر می باشد نسبت به درمان آن بی تفاوت برخورد می کنند؟
متاسفانه به خاطر شکاف فرهنگی عمیق بین والدین و فرزندان ، امروزه مراجعینی که بر سر استفاده از اینترنت و موبایل با فرزندان مشکل دارند کم نیستند.والدین در مورد شرایط مطالعه داشته باشند و بدانند که با اصرار و پا فشاری راه به جایی نمی برند و باید دنبال راه حل باشند.

یوسف کامرانی

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات