امروز : یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۲/۱۰/۲۸
کد خبر : 1394
چاپ خبر :

آیا ما «منافق» هستیم؟؟؟

باید ها و نباید های امت پیامبر
(صلی الله علیه و آله)
بیان:مدتهاست که دشمن[نظام سلطه] به طور جد در صدد است تا با شیوه های مختلف جنگ نرم، سبک زندگی را در کشور های هدف تغییر داده و از طریق تغییر در سبک زندگی در ابعاد مختلف و سکولاریزه کردن ، آنها را به صورت تدریجی و کاملاً نرم تحت اختیار و تسلط خود قرار دهد،کشور عزیز ما ایران از زمان پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی همواره مورد حمله های سخت،نیمه سخت ونرم استکبار بوده است،که یکی از ابعاد جنگ نرم دشمن ، تغییر در سبک زندگی جامعه ایرانی است.
مدتهاست که رهبر معظم انقلاب به عناوین مختلف در سخنرانی های خود نسبت به شیوه های سبک زندگی همچنین تغییر درعلوم انسانی بدلیل اینکه متاسفانه اغلب مطالب رشته های حوزه علوم انسانی بر گرفته از تفکرات و نظریات فلاسفه غرب بوده و خود به خود در سبک زندگی ما اثر گذار است هشدار و تذکر ویژه داده اند و خاصه از متفکرین و اندیشمندان وطلاب و دانشجویان درخواست پرداختن بدین حوزه را داشته اند.
نشریه بیان در این ستون قصد دارد نسبت به این موضوع یعنی سبک زندگی از منظر اسلام به عنوان کامل ترین دین بپردازد.امید است خوانندگان محترم ضمن مطالعه؛ تلاش خود را به استفاده کاربردی از این مطالب در زندگی و ترویج آن در جامعه به کار گیرند.

آیا ما «منافق» هستیم؟؟؟ (قسمت اول)

قال الرسول (صلی الله علیه و آله) : « إن أخوف ما أخاف علی أمتی کل منافق علیم اللسان . بیش از هر چیز بر امت خود از منافق چرب زبان بیم دارم .» 1
همه ما از دینمان چیزهایی را می دانیم ولی به آنان عمل نمی کنیم . مثلا همانطور که می دانیم دروغ و غیبت و دزدی و … ناپسند است ، به دانسته هایمان پشت پا می زنیم و آنها را انجام می دهیم . در این نوشته به رفتارهای منافق گونه و نفاق اشاره می کنم که همه ما می دانیم این رفتار زشت است و می دانیم خداوند بخاطر داشتن این رفتار عذابهای فراوانی را چه در دنیا و چه در آخرت ، چه در زندگی فردیمان و چه در زندگی اجتماعی برایمان نازل می کند ، ولی باز به تبع از نفس سرکش خود ، آن را انجام می دهیم .
شاید هر کس که این مطلب را بخواند با خود بگوید : من و نفاق؟؟
آیا من ، با منافقین صدر اسلام که خون به دل اهلبیت(علهم السلام) کردند و یا منافقینی که بر روی انقلاب و اسلام اسلحه کشیدند و خیانتهای بسیاری به اسلام و به همه مردم جامعه خود کردند ، هم ردیف هستم؟؟
بهتر است برای روشن تر شدن موضوع بدانیم نفاق چیست و منافق چه علائمی در رفتارش دارد و چه آثار زیانباری بر وی و بر جامعه اش مترتب می شود.
نفاق چیست ؟
“منافق” یعنی کسی که باطنش با ظاهرش هم خوانی ندارد و بطور عامیانه ، دو رو نامیده می شود . در قرآن کریم آیات فراوانی به موضوع منافقین میپردازد تا آنجا که سوره ای مستقل نیز در شرح حال آنها به نام منافقون نازل شده و این مطلب بیان کننده اهمیت موضوع است.
نفاق ، مانند شرک ، کفر و … به دو دسته تقسیم می شود : 1- نفاق عقیده ای 2- نفاق عملی
افراد بسیاری که نام آنها در تاریخ به عنوان منافق ثبت شده ، نفاق آنها از نوع اعتقادی بوده است . یعنی می دانستند رفتارشان دو گانه است و می دانستند که ظاهرشان یک چیز و باطنشان چیز دیگر می باشد ، ولی از این رفتار برای رسیدن به مقاصد شوم خود استفاده می کردند . آنها هم در نیت و اعتقاد منافق بودند و هم در اعمال .
ولی دسته دیگری که فقط نفاق عملی دارند ، شاید از افراد منافق بدشان آید و در نیتشان بویی از نفاق به مشام نرسد و وقتی به عقیده آنها نگاه می شود ، آنها افرادی مؤمن و پاک تلقی می شوند ولی برخی مواقع در عمل آنها چیزی می بینیم که بوی نفاق می دهد.
بحثی که انشاءالله در چند قسمت بدان خواهیم پرداخت ، نگرشی به نفاق عملی است که گریبان گیر بسیاری از افراد جامعه می باشد و آن را مورد بررسی قرار می دهیم و با زندگی خود مطابقت می دهیم تا خدای ناکرده ما در زمره افراد منافق به حساب نیاییم.

1-نهج الفصاحه

حجت الاسلام ظاهری

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات