امروز : پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۲/۱۰/۱۶
کد خبر : 1236
چاپ خبر :

بررسی وضعیت راه های مواصلاتی شهرستان،وضعیت ساخت و ساز در شهرستان و موضوعاتی اعم از مسکن مهر و شهرک الوند و …

CIMG1387 CIMG1390

نظر به مطالبات مخاطبان دوهفته نامه بیان مبنی بر آشنایی با مدیران لایق بومی و فعال شهرستان دو هفته نامه بیان بر آن شد تا در این شماره با یکی از مدیران جوان و موفق و خوش اخلاق شهرستان مصاحبه ای را ترتیب داده و به مخاطبان خود ارائه دهد.
اداره راه و شهرسازی یکی از اداراتی است که نظر به گستردگی حیطه و حدود وظایف آن و با توجه به سوالاتی که پیرامون حیطه و حدود وظایف این اداره در ذهن مردم وجود دارد،بیان بر آن شد تا در قالب یک مصاحبه ضمن پاسخ به این سوالات، شهروندان عزیز نیز با یکی از مدیران جوان شهرستان آشنا شوند.
ضمن عرض سلام خدمت جناب آقای مهندس اختری
با توجه به مقدمه ای که خدمتتان بیان گردید،به سوالات پاسخ دهید:

1-ابتدا مقداری از حیطه وظایف اداره راه و شهرسازی با عنایت به ادغام دو اداره توضیح دهید؟
تشکر از شما به خاطر انجام این کار به دلیل آشنایی مردم با حیطه وظایف و نهایاتاً پیگیری در آن حیطه.راه و شهرسازی از دو قسمت راه و مسکن تشکیل شده .
راه و شهرسازی:در قست راه هدف این اداره ایجاد راه های ایمن و نگهداری آن جهت تردد روان و ایمن و هدایت ترافیک به صورت امن است که از اهم آنها می توان به فعالیت هایی از جمله احداث راه،ترمیم،نصب علایم،خط کشی ها،عملیات زمستانی(برف روبی)نظافت حاشیه راه ها و حفظ حریم راه ها و گشت شبانه روزی راهداری نام برد.
مسکن:اخذ اسناد مالکیت زمین های دولتی داخل محدوده شهر،حفاظت از اراضی مذکور،پیگیری اسناد مالکیت واگذاری ها،پیگیری وام های مسکن مهر ،کمک به انجام زیرساخت های مسکن مهر،پیگیری درخواست های مردمی در خصوص گرفتن زمین های مورد نیاز،معرفی شده از مراجع ذی صلاح و پیگیری موارد شهرسازی از جمله طرح جامع شهری.
– در خصوص طرح جامع شهری که از طرف اداره کل راه و شهرسازی،مشاور مربوطه با پیگیری از کلیه ارگان های شهرستان،طرح جامع پیشنهادی خود را ارائه داده که تاکنون کارگروه های کارشناسی مختلفی در جهت تصویب آن تشکیل شده که در صورت تکمیل نهایی طرح امید است تا پایان سال مالی 92 به شهرداری ابلاغ گردد.
2-وظیفه اداره راه و شهرسازی در رابطه با ساخت ساز ها در شهر چیست؟
در بحث ساخت و ساز شهری،شهرستان بر اساس طرح های جامع و تفصیلی موظف به رعایت محدودیت های ساختی که در آن گفته شده است می باشد و متقاضیانی که درخواست افزایش بنا در طبقات دارند در صورت رضایت ساکنین همجوار و یا عدم مزاحمت برای آنها می توانند درخواست خود را از طریق شهرداری جهت طرح در کمسیون ماده 5 استان انجام دهند که پس از طرح در کارگروه مربوطه و تایید در کمسیون مذکور اقدام به احداث نمایند.در خصوص برخورد با متخلفین این حوزه دادگستری شهرستان همکاری لازم را داشته که جا دارد در این خصوص از آن اداره محترم نیز تقدیر نماییم و در حال حاضر نیز در سدد تشکیل جلساتی جهت جلوگیری از ساخت و سازهای خارج از دستورالعمل شهرسازی هستیم که امیدواریم جلوگیری از روند ساخت و سازهای غیر اصولی و بر خلاف ضوابط شهرسازی به عمل آید.

3-آیا نظارت بر روند چگونگی صدور پروانه های شهرداری و تغییر کاربر یها و کلاً عملیات ساخت و ساز در شهرها با نظارت این اداره است؟
نظارت در این حوزه بیشتر مردمی است،این اداره هم پیگیر رعایت ضوابط شهرسازی بوده و در چندین مورد نیز تذکراتی به مراجع ذیربط داده و پیگیر آن نیز می باشد.
4-متاسفانه ناظرین نظام مهندسی بطور دائم نظارت بر روند ساخت و ساز ندارند و به دلیل حجم کار و کمبود نیروی نظارتی تخلفاتی صورت می گیرد،وظیفه اداره راه در این رابطه چیست؟وظیفه ناظر چیست؟
در سیستم نظام مهندسی پروانه های اشتغال به کار مهدسین طی فرآیندی از طریق اداره کل مطبوعه صادر می شود.در سنوات گذشته طی جلساتی که با سازمان نظام مهندسی گلپایگان در جهت بهبود کیفیت ساخت و ساز تشکیل شد،تیمی به عنوان کنترل مضاعف که متشکل از مهندسین با سابقه هستند تشکیل گردید و کلیه ساختمان ها علاوه بر ناظر ساختمان توسط این تیم در هر مرحله کنترل که در صورت تخلف ناظر سریعاً موارد به مراجع ذی صلاح (شورای نظام مهندسی استان)ارسال و با ناظر مربوطه برخورد قانونی صورت می گیرد.در حال حاظر کنترل هایی هم در خصوص نقشه های ارائه شده چه از نظر معماری و چه از نظر محاسباتی به صورت مجدد در سازمان نظام مهندسی گلپایگان انجام می گیرد و در صورت تایید نهایی روال بعدی آن طی می گردد،که به لطف خدا کیفیت ساخت و ساز ها در سنوات اخیر به مراتب بهبود یافته و امید است در آینده نیز بر روند آن افروده گردد.

n00007183-b5-وضعیت راه های مواصلاتی شهر را چگونه ارزیابی می کنید؟
از سال 1383 با هدف گذاری احداث 4 خط در سطح راه های شهرستان جهت تردد ایمن و جلوگیری از برخوردهای رخ به رخ؛این اداره اقدام به پیگیری و احداث نمود که در حال حاظر شاهد بهره برداری از عمده آنها هستیم.
6-آیا مسیر گلپایگان به موته و خمین به گلپایگان به پایان رسید؟
مسیر گلپایگان به موته به طول حدود 60 کیلومتر که عملیات اجرایی 4 خطه آن از سنوات گذشته آغاز شده و در حوزه شهرستان که تا 3 راهی لایبید می باشد عملیات به اتمام رسیده و بهره برداری شده است ادامه مسیر که در حوزه شهرستان شاهین شهر-میمه می باشد نیز توسط این اداره پیگیری شده و در حال حاضر تا روستای موته به صورت 4 خطه زیر بار ترافیک است.ادامه مسیر تا سه راهی ورکان عملیات بستر سازی آن انجام گرفته که در صورت تامین اعتبار در سال 93 به اتمام خواهد رسید.محور خمین به طول 20 کیلومتر در حوزه این شهرستان که با پیگیری های انجام شده حدود 13 کیلو متر از آن به صورت 4 خطه به بهره برداری رسیده و ادامه مسیر در حال ساخت می باشد که در صورت تامین اعتبار تا پایان سال مالی 92 کل مسیر به بهره برداری خواهد رسید .لازم به ذکر است با پیگیری های انجام شده این شهرستان و استان محور مذکور به صورت راه شریانی در راه های کشور ثبت گردید که امید است در سنوات آینده شاهد بهبود اعتبارات آن باشیم.
احداث راه نیاز به هزینه های بالایی دارد که از آن جمله می توان به هزینه 1 کیلومتر روکش آسفالت که حدود 110 ملیارد ریال است اشاره نمود که احداث راه به ازای هر کیلومتر نیاز به حداقل 3ملیارد ریال اعتبار دارد و این اداره وظیفه نگهداری از این سرمایه عظیم ملی را نیز عهده دار است.

58863_7407-نظرتان در مورد مسکن مهر چیست؟
مسکن مهر گلپایگان از سال 1386 پیگیری های عملیات اجرایی آن آغاز گردید که زمین و وام آن توسط این اداره پیگیری و اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی مسؤلیت شرکت های تعاونی آن را به عهده داشت.مشکلات بوجود آمده در فاز اول پروژه می توان به عدم تامین منابع مالی اعضاء تعداد واحدهای احداثی،مشکلات تعاونی ها و مواردی از این دست را اشاره نمودکه در حال حاضر با پیگیری های مجدانه ای که توسط مسؤلین شهرستان و استان و اتحادیه مسکن مهر انجام گرفت،زیر ساخت مسکن مهر در فاز اول به طور کامل انجام گرفته و عملیات روبنایی آن نیز در حد 90 درصد اجرا شده است که جا دارد از دستگاه های خدماتی شهرستان تقدیر به عمل آید.
امیدواریم فاز اول ساختمان ها در حدود 1000 واحد آن در دهه مبارک فجر به بهره برداری رسد.لازم به ذکر است جهت اسکان متقاضیان محترم بر اساس قوانین پس از اخذ پایان کار و تقسط وام ها امکان سکونت وجود دارد.
8-روند واگذاری اسناد و تحویل آن به متقاضیان چگونه است؟
در خصوص اسناد اعیانی مسکن مهر با هماهنگی های به عمل آمده با اتحادیه مسکن مهر مقرر گردید،مدارک مربوطه به همراه قراردادهای مورد نظر با همکاری این اداره و اداره محترم ثبت اسناد تحویل دفاتر اسناد رسمی مشخص شده گردد که پس از طی مراحل قانونی و تقسیط وام ها اسناد مربوطه از طریق اداره محترم ثبت اسناد تحویل متقاضیان خواهد شد.
9-نحوه قیمت گذاری در مسکن مهر چطور است؟
در خصوص قیمت گذاری روند به این شکل است که تعاونی های مسکن مهر در پایان عملیات ساختمانی با هماهنگی اداره تعاون درخواستی با طی روال قانونی به کانون کارشناسان استان ارسال و معمولاً چند کارشناس از ساختمان مذکور بازدید و قیمت نهایی را اعلام می نمایند و بر اساس آن قیمت محاسبات پرداختی اعضا با نظارت اتحادیه انجام می گیرد.
10-موضوع بیمه و مالیات مسکن مهر که این روزها مطرح است به نظر شما چه عاقبتی دارد؟
در خصوص بیمه و مالیات مسکن مهر طی بخشنامه های صادره و قوانین موجود عمل شده است که برخی موارد با کاستی هایی که در مستندات تعاونی ها بوده روبرو شدیم که شاهد رفع آن توسط تعاونی مذکور می باشیم.
11-برای ایمنی راه ها در زمستان چه تمهیداتی اندیشه شده است؟
این اداره با استمداد 54 اکیپ راهداری عملیات زمستانی شامل برف روبی و حفاظت از راه ها را به عهده داشته که همکاران و اکیپ های مذکور در زمان بارش به صورت شبانه روزی اقدام به پاک سازی مسیر ها با اولویت راه های اصلی فرعی و روستایی می نمایند.در اینجا درخواست دارم که هموطنان عزیز جهت تردد در مسیرها در زمان بارش از وسایل ایمنی و زنجیر چرخ استفاده نمایند تا به سلامت به مقصد برسند .ضمناً تلفن شبانه روزی 141 آمادگی پاسخگویی به وضعیت راه ها استان را دارد.
12-آیا اداره راه منبع درآمدی دارد؟
خیر،صرفاً از منابع دولتی هزینه می شود.
13-با توجه به گستردگی حیطه وظایف این اداره آیا بودجه تخصیص یافته پاسخگو است؟
خیر،جهت تامین نیاز حداقلی حفاظت از این سرمایه عظیم نیاز به چندین برابر این اعتبار می باشد ولی کن این اداره با همکاری پرسنل زحمتکش راهداری که به صورت شبانه روزی و با کمترین توقع اقدام به عملیات نگهداری می نمایند انجام وظیفه می کنند.
14- با توجه به اینکه مجتمع مسکونی الوند زیر نظر اداره راه و شهرسازی اداره می شود توضیحی در این باره بفرمائید ؟
مجتمع مسکونی الوند که یکی از دغدغه های دیرینه شهرستان بوده در سنوات گذشته زمین هایی جهت خانه دار شدن مردم تحویل گردید که متاسفانه با ورود افراد سود جو با مشکلاتی روبرو شد که از جمله آن می توان به فروش غیرقانونی زمین ها اشاره نمود و این اداره نیز پیگیر برخورد قانونی با متخلفین است و این مورد باعث شده است که ساخت و ساز های پراکنده ای در آن شکل گیرد.
درحال حاضر با تفاهمنامه ای که از طرف این اداره و شهرداری محترم شهر گلپایگان صورت گرفت مقرر گردید به زودی این مجتمع نیز به طور کامل تحویل شهرداری شده و خدمات شهرداری در داخل آن شامل حال مردم گردد.
در حال حاضر ساخت و ساز هایی نیز برخلاف ضوابط شهرسازی در آن صورت گرفته است که امیدواریم شهرداری محترم برخوردهای قانونی خود را نیز در این حوزه افزایش دهد.از طرفی پیرو جلساتی که در مجتمع مذکور و مساجد محلی صورت گرفت خواهشمندیم افرادی که نسبت به دریافت زمین در سنوات گذشته اقدام کرده اند حداکثر تا پایان خرداد ماه 93 نسبت به اخذ پروانه ساخت آن و احداث بنا اقدام نمایند و پس از آن پیگیر اخذ اسناد آن از این اداره باشند که در غیر این صورت طی فرآیند قانونی،زمین های واگذاری که دارای تخلف می باشند به واجدین شرایط دیگری واگذار خواهد شد.
15- اگر در پایان نکته یا مواردی هست که می خواید به آن اشاره کنید بفرمایید؟
حریم راه ها یکی از موارد مهمی است که جزء جسم راه می باشد و طبق قانون هرگونه تجاوز به حریم راه ممنوع بوده و با افراد خاطی برخورد می گردد.تقاضا دارم از کلیه مردم عزیز و ارگان ها و دوائر دولتی قبل از این که در حاشیه راه اقدام به هرگونه عملیاتی نمایند ضمن مراجعه به این اداره مجوز لازم را اخذ و پس از آن عملیات خود را انجام دهند.

مصاحبه از علی محمد اسدی

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات