امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۲/۰۹/۲۳
کد خبر : 941
چاپ خبر :

سبک زندگی 8 («بی ایمانی» بلای جامعه ما)

باید ها و نباید های امت پیامبر

(صلی الله علیه و آله)

«بی ایمانی» بلای جامعه ما

 1296 2187252697245411547

قال الرسول (صلی الله علیه و آله) : « أخشی ما خشیت عَلی اُمَتی : کبر البَطن و مُداوِمه النَوم و الکسل و ضَعف الیَقین . بر امت خویش ، بیشتر از هر چیز ، از شکم پرستی و پر خوابی و سستی و بی ایمانی بیمناکم .» (1)

خداوند در قرآن کریم می فرماید : « اگر مردم شهرها ایمان آورده بودند و به تقوا گرایش پیدا کرده بودند ، قطعا برایشان برکات آسمان و زمین را باز می کردیم . ولی تکذیب کردند !!! پس بخاطر اعمالشان ، آنان را گرفتار کردیم»(2)

در آیات قرآن کریم به مجازات شدید مجرمان و طغیانگران بسیار اشاره شده است که از جمله می توان به سیل ها ، صاعقه ها ، صیحه های آسمانی و زلزله های وحشتناک اشاره نمود . در آیه بالا هم این حقیقت مطرح است که این مجازات ها ، واکنش اعمال خود انسان ها است و اگر انسان پاک و با ایمان باشد ، به جای اینکه از آسمان و زمین عذاب فرو بریزد ، برکات خداوند از آسمان و زمین به او می رسد . این انسان است که برکات را به بلا ها تبدیل می کند . (3) . در روایتی از امام صادق (علیه السلام) می خوانیم : « باران هیچ سالی کمتر از سال دیگر نیست ، ولی خداوند آن را هر جا که بخواهد ، نازل می کند . هنگامی که یک قوم رو به گناه آورند ، خداوند آنچه را که از باران در آن سال برای آنان مقدر کرده است ، از آنها برمی گرداند و به بیابان ها و دریاها و کوهها فرو می ریزد . »(4)

ممکن است این سؤال به ذهن برسد که اگر ایمان و تقوی باعث نزول انواع نزول برکات الهی است و بی ایمانی موجب سلب برکات است ، چرا مشاهده می کنیم برخی از ملت های بی ایمان غرق ناز و نعمت اند و جمعی از افراد با ایمان به سختی روزگار می گذرانند؟؟؟ در پاسخ باید بگوییم : اولا ثروت و دنیا باعث خوشبختی نیست . آنان که با زندگی این افراد آشنا هستند می دانند که دردهای جانکاهی که روح و جسم آنان را در هم می کوبند ،

گریبان گیر ای افراد است . ثانیا اگر منظور از ایمان ، تنها ادعای اسلام باشد ، قبول داریم که چنین افرادی عقب مانده هستند . ولی می دانیم که حقیقت ایمان و پرهیزگاری چیزی جز نفوذ آن در تمام اعمال و همه زندگی نیست و این امری است که با ادعای تنها تأمین نمی شود .

حال در میابیم که چرا پیامبر بزرگ اسلام از بی ایمانی در امت خویش بیم داشتند .

بیاییم ایمانمان را مورد محاسبه قرار دهیم تا بفهمیم خودمان کردیم که …

1- نهج الفصاحه ، حدیث 109

2- سوره اعراف ، آیه 96

3- تفسیر نمونه ، جلد 6 ، صفحه 266

4- تفسیر موضوعی قرآن ، جلد 11 ، صفحه 154

  

                                                                                                                      حجت الاسلام ظاهری

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات