امروز : پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۲/۰۹/۲۱
کد خبر : 867
چاپ خبر :

مگر در شهرستان شورای نظارت وجود ندارد ؟!

IMG_0001 IMG_0006 IMG_0007 IMG_0010

در طول دوران 35 ساله از عمر انقلاب اسلامی و به منظور ارج نهادن به بزرگان و مشاهیر علمی، ادبی ، سیاسی و چهره های برجسته انقلابی و شهدای بزرگ ،رسم خوبی پایه گذاری شده و آن نامگذاری خیابانها،اماکن عمومی ، معابر و ……..به نام آنها بود. جهت اجرای این امر تغییرات قانونی آن توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی با نام «سیاست نامگذاری خیابانها و اماکن عمومی و موسسات مصوب 179 مورخ 4/11/67» به تصویب رسید. که در آن ضمن تاکید به این موضوع که نامگذاری باید مربوط به تاریخ و جغرافیای ایران باشد،توصیه های در ذیل آن آمده که در صورت عمل به آن،اصل موضوع که زنده نگه داشتن حرکت خاص آن نام است را نشان خواهد داد. و مجدداً در شورای فرهنگ عمومی در جلسه 466 مورخ 20/6/86 و در اجرای بند (2) ماده (2) و ماده سوم « آیین‌نامه نامگذاری شهرها ، خیابان‌ها ، اماکن و مؤسسات عمومی» مصوب سیصد و هشتاد و هفتمین جلسه مورخ 6/9/75 شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد وزارت کشور دستورالعمل اجرای آن صادر گردید که در بند (ه): آن آمده منظور از شورای نظارت شهرستان «شورای نظارت بر نامگذاری اماکن شهرستان» می باشد که اعضای آن عبارتند از

الف ـ فرماندار به عنوان رئیس شورا

ب ـ مدیر امور شهری و روستایی فرمانداری به عنوان دبیر شورا

ج ـ رئیس شورای اسلامی شهرستان

د ـ شهردار مرکز شهرستان

هـ ـ رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان

وـ یک نفر از فرهیختگان در زمینه فرهنگ و ادب فارسی به انتخاب شورای فرهنگ عمومی شهرستان

ز ـ یک نفر از صاحب‌نظران امور دینی به پیشنهاد سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان و تصویب شورای فرهنگ عمومی شهرستان

ح ـ رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان

که وظایف «شورای نظارت شهرستان در ماده 6 این آیین نامه چنین آمده:

 ماده 6 ـ وظایف «شورای نظارت شهرستان»

الف ـ نظارت بر اجرایی شدن ضوابط و معیارهای آئین‌نامه نامگذاری

ب- ارائه گزارش خبری،آماری و تحلیلی به شورای فرهنگ عمومی شهرستان و شورای نظارت استان در خصوص اجرایی شدن آئین نامه نامگذاری

  ج- جمع‌آوری اطلاعات اسامی شهرک ، خیابان‌ها ، اماکن و موسسات عمومی شهرستان و تحلیل و ارزیابی آنها

ماده 7 ـ مراجع ، شیوه و مراحل اجرایی نامگذاری مطابق رویه و قوانین موجود که شامل موارد زیر هستند انجام خواهد گرفت.

الف- مطابق ‌ماده 13 قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب 15/4/1362 مجلس شورای اسلامی ، نامگذاری و تغییر نام شهرها توسط هیئت دولت انجام خواهد گرفت.

ب- مطابق بند 24 ماده 71 ‌قانون «تشکیلات ، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران » مصوب 1/3/1375 مجلس شورای اسلامی «نامگذاری معابر، میادین، خیابان‌ها، کوچه و کوی در حوزه شهری و همچنین تغییر نام آن‌ها» توسط شورای اسلامی شهر انجام خواهد گرفت.

ج- نامگذاری اماکن خصوصی توسط مالکان مربوطه انجام خواهد گرفت.

د- نامگذاری سایر موارد مطابق رویه موجود و توسط دستگاه‌های مربوطه انجام خواهد گرفت.

تبصره- دستگاه‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند نام‌ها و عناوین پیشنهادی خود را که با مواد اول و دوم آیین‌نامه نامگذاری، همگون و هم سو است به مراجع نامگذاری ارائه نمایند تا در نامگذاری‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

ماده 8 ـ مراجع نامگذاری موظفند یک نسخه از کلیه مصوبات خود در زمینه نامگذاری و همچنین تغییر نام آنها را در هر سه ماه به منظور بررسی و تطبیق با اهداف آئین نامه نامگذاری به «شورای نظارت» محل مربوطه ارائه نمایند.

ماده9- مراجع صدور پروانه بهره‌برداری،ثبت شرکت و کلیه اتحادیه‌ها و اصناف کشور موظف به اجرای آئین‌نامه نامگذاری و این دستورالعمل بوده و موظفند هر سه ماه گزارش نامگذاری‌های انجام شده را به شوراهای نظارت ارائه نمایند.

ماده 10 ـ در صورتی که نامگذاری انجام شده و یا تغییر نامهای موجود با مفاد آیین‌نامه نامگذاری و دستورالعمل نامگذاری انطباق نداشته باشد، مصوبه شورای نظارت به مراجع و اشخاص ذیربط ابلاغ خواهد شد و مراجع یاد شده موظف به اجرای مصوبات این شورا خواهند بود.

تبصره- در صورت تصویب شوراهای فرهنگ عمومی مبنی بر ضرورت تغییر اسامی نامناسب موجود،شورای نظارت موظف به اجرای مصوبه شورای فرهنگ عمومی، ابلاغ و پیگیری اجرای آن خواهد بود.

ماده 11 ـ مفاد این دستورالعمل برای کلیه مراجع نامگذاری و دستگاه‌های اجرایی کشور لازم الاجرا خواهد بود و این مراجع و دستگاه‌ها موظفند گزارش عملکرد خود را به صورت مستمر در هر 3 ماه به شورای نظارت و شورای فرهنگ عمومی شهرستان ارائه نمایند.

ماده 12 ـ شوراهای نظارت شهرستان در هر شش ماه  به شورای نظارت استان و شورای فرهنگ عمومی شهرستان، و شورای نظارت استان نیز هر شش ماه به شورای مرکزی نظارت گزارش خواهد داد.

حال می توان با یک گذر کوتاه در سطح شهرستان و بررسی نامگذاری خیابانها و معابر، و تطابق آن با مطالب فوق که مصرح قانون است،کمرنگی یا عدم وجود چنین شورایی را احساس کرد.

برای مثال چرا باید نام یک سردار بزرگ مثل شهید حاج حسین خرازی که دلاور مردیها و رشادتهای بی نظیر وی برتارک تاریخ درخشان انقلاب اسلامی می درخشد،بر سر کوچه ای بلوار نام،که به گفته اهالی آن قبلاً محل عبور گنداب بوده گذاشت،که نه سنخیتی دارد و نه همخوانی ؛ و به نوعی این عمل توهین به شخصیت این شهید والامقام تلقی خواهد شد.امید است اگر شورایی با مشخصات فوق در شهرستان تشکیل می شود،حداقل گزارش آن برای عموم منتشر شود.در غیر اینصورت باز امید است که با تشکیل شورای فوق الذکر شاهد نامگذاریهای آشفته در سطح اماکن عمومی نباشیم،که بعضی از این نامگذاریها زیبنده شهرستان مذهبی ما نخواهد بود.

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات