امروز : پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۲/۰۹/۲۱
کد خبر : 847
چاپ خبر :

علت گرانی اجناس در گلپایگان نسبت به دیگر شهرهای همجوار به زبان ریاست اداره صنعت،معدن و تجارت

 IMG_0005 IMG_0056

از آنجا که یکی از عمده مشکلاتی که مردم ایران و بخصوص شهرستان گلپایگان با آن مواجه اند مشکلات اقتصادی و گرانی است که باعث بروز اختلالاتی در  وضع معیشتی مردم، بالاخص اقشار کم درآمد و پایین جامعه شده و قدرت خرید آنان را پایین و یا سلب نموده و نگرانیهایی را در شهرستان بوجود آورده است،در همین خصوص بر آن شدیم تا قبل از مصاحبه با رییس اداره صنعت معدن و تجارت در میان اصناف مختلف و به خصوص مردم که به گفته امام راحل (ره) ولی نعمتان اصلی جامعه اند برویم تا ضمن تهیه گزارش،مشکلات آنها را جویا شده و انتظاراتی که از مسئولان مربوطه دارند با ما در میان بگذارند و ما نیز درخواستها و گزارشات  مردم را به مسئولان مربوطه انتقال دهیم تا مسئولین که برای امرخدمت گذاری مسئولیت را پذیرفته اند،برای رفع مشکلات و مهار گرانی ها تصمیمات بهتری گرفته و چاره ای بیاندیشند و همچنین نشریه بیان در نظر دارد عدم رضایت و دلسردی مردم نسبت به مسئولان را به دلگرمی و دوستی فی ما بین گسترش دهد.

رییس اداره صنعت معدن و تجارت گلپایگان در مصاحبه اختصاصی با نشریه بیان خبرداد:

*مصرف سرانه آرد درشهرستان گلپایگان نسبت به سال گذشته حدود2هزارکیلو کاهش یافته است.

*ایستگاه آتشنشانی شهرک های صنعتی با پیگیری فرمانداری و با همکاری شهرداری به زودی تأسیس می شود.*کارخانجات صنعتی دیگر نگران آب،برق ،گاز و تلفن که جزء زیر ساخت های شهرک های صنعتی است نباشند ،با پیگیری های فرمانداری و اداره صنعت معدن و تجارت گلپایگان این مشکل مهم به زودی رفع می شود.

*شهروندان گلپایگانی از طریق تلفن گویای 124مشکلات خود را در قالب موارد 26 گانه که ذکر شده در میان بگذارند بیان مردم درخصوص ارائه گزارش به صورت محرمانه برای همیشه باقی خواهد ماند.

*طبق مصوبه قانون نظام صنفی کشور مجمع امور صنفی گلپایگان به نام اتاق اصناف گلپایگان تغییر نام داد.

حسین نکونام در مصاحبه خبری با خبرنگار نشریه بیان با اشاره به عملکرد شش ماهه نخست سال جاری ،بیان کرد:طی 6 ماهه نخست سال جاری تعداد 5654 مورد بازرسی از اصناف مختلف از سوی بازرسان اداره صنعت معدن و تجارت صورت گرفته است.

وی افزود: از این تعداد بازرسی انجام شده در سطح شهرستان حدود300پرونده تخلف تشکیل، که جهت رسیدگی به اداره تعزیرات حکومتی ارجاع شده است .

نکونام در ادامه مصاحبه با بیان اینکه 120 واحد صنعتی فعال در شهرستان در حال فعالیت می باشد،تصریح کرد:این واحدها در قالب شرکت سازه گستر،شرکت سایپا ،شرکت مگاموتورکه وابسته به شرکت سایپا و تولیدکننده قطعات خودرو، و انواع شرکت پلیمری که عمده محصولات آنها صادرمی شود، در شهرستان مشغول فعالیت می باشند.

وی در ادامه با اشاره به بازدید و نظارت بر واحدهای صنعتی شهرستان، بیان داشت:اکیپی متشکل از فرماندار،رییس اداره صنعت معدن و تجارت ،امام جمعه و نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی و درصورت نبودن ایشان یک نفر به عنوان نماینده از طرف دفتر ایشان هفته ای یکبار نظارت و بازدید از شهرک های صنعتی،انجام می‌شود.

وی همچنین افزود:در جلسات قرارگاه صنعت و معدن که در فرمانداری با هدف بررسی و رسیدگی مشکلات شهرک‌های صنعتی با مدیریت فرماندار تشکیل می شود مشکلات مطرح و مورد رسیدگی قرارمی گیرد.

وی تصریح کرد:بر همین اساس با پیگیری های که از طرف فرمانداری و اداره صنعت معدن و تجارت صورت گرفته به زودی توسط شهرداری گلپایگان ایستگاه آتش نشانی شهرک های صنعتی تأسیس می شود.

نکونام افزود:عمده مشکل زیر ساختهای شهرک های صنعتی  آب،برق،گاز و تلفن است که مورد بررسی قرار گرفته و به زودی این مشکل نیز حل می شود.

*مصرف آرد سرانه شهرستان گلپایگان حدود 2 هزار کیلو نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

این مقام مسئول در اداره صنعت معدن و تجارت گلپایگان بیان کرد:بازدید و بازرسی از نانوایی‌های سطح شهرستان با هماهنگی اتحادیه زیربط حداقل هفته ای سه روز صورت می گیرد، در این بازدیدهای سرزده کیفیت نان،وزن چانه خمیر نان و رعایت مسائل بهداشتی در تهیه خمیر برای پخت نان و رعایت نظافت نانوایی مورد بررسی قرار می گیرد.حسین نکونام افزود:در بازدیدهای انجام شده از نانوایی های سطح شهرستان در صورت مشاهده تخلف و عدم کیفیت نان پرونده ای در این خصوص تشکیل شده و به اداره تعزیرات حکومتی ارجاع می شود.نکونام یادآوری کرد:بر اساس گشت های نامحسوس و مستمر که به صورت هفتگی در سطح شهرستان از نانوایی صورت می گیرد تخلف به پایین ترین سطح آمار رسیده است.

وی به شهروندان تأکید کرد: در صورت مشاهده تخلف از نانوایی ها مراتب را به تلفن 124 که به صورت شبانه روزی(درساعات اداری به صورت شفاهی ودرساعات غیراداری توسط پیامگیرضبط و ثبت می‌شود) اطلاع دهند.

نکونام با اشاره به کاهش مصرف سرانه آرد در شهرستان ،اظهار داشت:طی زمان هدفمندی یارانه ها مصرف نان شهرستان در چارچوب صرفه جویی قرار گرفت و بر همین اساس طبق آمار ارائه شده توسط اتحادیه آرد و نان گلپایگان خرید آرد نسبت به سال گذشته حدود2 هزار کیلو کاهش داشته است.

حسین نکونام تصریح کرد: این امر فقط با مدیریت مصرف نان در خانواده ها و پخت با کیفیت نان توسط نانوایی ها تحقق پیدا کرد و منجر به کاهش سرانه آرد مصرفی در شهرستان گلپایگان شده است.

رییس اداره صنعت معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه هر اتحادیه از50 واحد صنفی مربوطه تشکیل شده است،اظهارداشت: انتخابات اتحادیه آرد و نان طبق روال درحال انجام می باشد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و اعضای هیئت مدیره جهت کاندیداتوری طی مراحل 4گانه و تأیید صلاحیت و با انتخاب مستقیم دارندگان پروانه کسب معتبر انتخاب می شوند.

حسین نکونام با بیان اینکه جلساتی با حضور امام جمعه،فرماندار محترم،و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی که با حضوراصناف در محل مجمع امور صنفی در خصوص مشکلات آنها برگزار می شود،تصریح کرد: بر اساس قانون نظام صنفی جدیدکه مصوبه 12/6/92بوده است مجمع امور صنفی به نام اتاق اصناف نامگذاری شده است که به زودی تابلوی مجمع امور صنفی گلپایگان تعویض و طبق قانون جدیدنظام صنفی تابلوی اتاق اصناف گلپایگان نصب می شود.

رییس اداره صنعت معدن و تجارت در ادامه به سوالات خبرنگار بیان پاسخ گفت.

n00154039-r-b-000-(1)

خبرنگار بیان :به نظر جنابعالی علت گرانی میوه و تره بار  در گلپایگان چیست؟چرا اختلاف قیمت میوه و تره بار در گلپایگان نسبت به شهرهای مجاور مانند خمین و دیگر شهرستانهای استان اصفهان زیاد است .آیا علت را در منصف بودن کسبه این شهرها می دانید و یا نظارت در این شهرها بیشتر است ؟

حسین نکونام بیان کرد: مردم شهرستانهای استان میوه را به صورت جدا شده خریداری نمی کنند و متحمل پرداخت هزینه هم نمی‌باشند در صورتی که شهروندان گلپایگانی در هنگام خرید، میوه های سالم تر را برای خرید انتخاب و متحل پرداخت هزینه بالاتری می شوند که این خود یکی از عوامل گرانی قیمت میوه در شهرستان شده است.وی افزود:چندگانگی محل تهیه میوه و تره بار نیز از دلایل دیگر گرانی میوه در شهرستان می باشد.

نکونام اضافه کرد:محل عرضه  عمده فروشی میوه به حالت انحصاری درآمده که باید در این زمینه مدیریت بیشتری در عمده فروشی‌ها صورت گیرد که این امر به زودی محقق می شود.

خبرنگار بیان: در مورد میوه و برخورد با گران فروشان آیا توان برخورد وجود ندارد و یا نظارت ضعیف است؟

 برخورد با متخلفین گران فروش توسط گشت محسوس این اداره صورت می گیرد و در صورت مشاهده تخلف تشکیل پرونده شده که برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارجاع می شود.

نکونام در این زمینه با بیان اینکه مردم در هنگام خرید دقت بیشتری داشته باشند،تأکید داشت:شهروندان قبل از خرید،قیمت میوه را سوال و پس ازخرید وزن میوه و قیمت درج شده را مدیریت کنند تا تخلفی از سوی فروشنده صورت نگیرد.

 09

خبرنگار بیان :علت بی کیفیت شدن نانها چیست؟در حالی که گفته می شد چنانچه قیمت نان آزاد شود کیفیت آن هم بیشتر خواهد شد ولی عملاً اینطور نیست؟

نکونام در این زمینه خاطر نشان کرد:گاهی عدم کیفیت نان ناشی از داشتن آرد کم کیفیت و یا عدم آگاهی از به عمل آوردن خمیر نان می باشد.

خبرنگار بیان :چرا نظارت در سطح شهرستان نسبت به گذشته آنقدر کم شده که بعضی از فروشندگان به خود اجازه می دهند اجناس خود را هر طور که دلشان می خواهد بفروشند؟چه برنامه‌هایی جهت کنترل و نظارت بر قیمتها دارید؟

بازرسی به اندازه کافی درسطح شهرستان صورت می گیرد وحتی از بازرسان افتخاری متشکل از فروشندگان بازاری واتحادیه ها انجام می شود.

وی تأکیدکرد: شهروندان درصورت مشاهده گران فروشی و تفاوت قیمت وکم فروشی مراتب را به تلفن 124 که به صورت رایگان است با مأموران گشت اداره صنعت معدن و تجارت همکاری کنند.

رییس اداره صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه گرانی‌ها شامل افزایش تهیه اجناس در وضعیت اقتصادی است،اظهارداشت: با توجه به نوسانات مواد اولیه این نابسامانی تفاوت قیمت ها را به دنبال دارد هر چند که قیمت هر جنسی سود متعارف به خودش را به همراه دارد و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درصد سود عمده فروشی و خرده فروشی مشخص و دلیل مبرمی برای گرانی قیمت و سود متعارف برای حمل کرایه نسبت به قبل در کرایه حمل در افزایش سود بر روی کالا تأثیر چندانی نداشته هدف را به افزایش قیمت حامل های انرژی مقدار تأثیر بر قیمت کالا گذاشته است.

وی همکاری شهروندان و مردم از طریق تلفن ستاد خبری 124 که به صورت شبانه روزی آماده دریافت نقطه نظرات و شکایات مردم است را بسیار ارزشمند دانست و تأکید داشت:شهروندان در صورت مشاهده هر نوع تخلف که جزء اصول 26 گانه است را می‌توانند گزارش دهند.

وی افزود: تماس مردم با تلفن 124محرمانه بوده و اداره صنعت،معدن و تجارت گلپایگان نسبت به معرفی شاکی به متشاکی هیچ گونه اقدامی انجام نخواهد داد.

خبرنگار بیان: در حال حاضر برای مقابله با گرانفروشیهای اصناف ، تعزیرات حکومتی چقدر توانسته موفق عمل نماید؟ آیا احکام صادره توسط تعزیرات بازدارنده می باشد یا خیر؟

با توجه به تصویب قانون نظام صنفی جدید در مورخه 12شهریور سال جاری توسط مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان و ابلاغ آن جرائم فعلی می تواند بازدارنده باشد و در خصوص گران فروشی که موارد26 گانه ذکر شده می تواند بازدارنده باشد.

خبرنگاربیان : آیا جهت تاسیس مرکز خریدی که بتواند بصورت شبانه روزی و تحت نظارت مستقیم اداره بازرگانی ما یحتاج مردم را تامین کند اقدامی شده است یا خیر ؟ آیا نمی شود همین چهار شنبه بازار گلپایگان را تبدیل به یک بازار دائمی کرد و محصولات جدیدتری با کیفیت بهتر به همشهریان عرضه نمود؟

نکونام بیان کرد:اقداماتی برای تأسیس بازار دائمی در حال پیگیری می باشد که با همکاری شهرداری های 3 شهر انجام شود اما تا کنون نتیجه ای حاصل نشده است.

خبرنگار بیان: بسیاری از کسبه معتقدند وقتی جنسی را می فروشیم دیگر قادر به خرید همان جنس به قیمت قبلی  نیستیم  آیا نظارتی روی بنگاه های اقتصادی  و شرکتهای فروشنده کالا به این فروشندگان وجود ندارد که به چه دلیل قیمت فروش کالا را در عرض چند ماه چند بار تغییر داده اند؟

نکونام: نوسانات شدید قیمت‌ها در عمده فروشی ها و بُنَک‌داری‌ها باعث بالا رفتن قیمت ها در سطح خرده فروشی‌ها می‌شود.چوی افزود: اگر دولت تورم را مهار کند این کاری عملی خواهد بود و ثبات قیمت را به همراه خواهد داشت و در غیر این صورت تا بنگاههای تولیدی در خرید مواد اولیه با افزایش قیمت یا نوسانات قیمت مواجه باشند توانایی مقابله وجود ندارد.

خبرنگاربیان: با توجه به اینکه گلپایگان به دلیل داشتن زمینهای حاصلخیز و آب فراوان قطب کشاورزی و دامپروری منطقه محسوب می‌شود چرا قیمت گوشت قرمز و همچنین مرغ نسبت به شهرهای مجاور که فاقد این امتیازات می باشند بیشتر است؟

بازار محصولات کشاورزی ثابت بوده و قیمت گوشت سفید یا مرغ تابعی ازا نجمن کشتارگاه‌های استان اصفهان می باشد و قیمت گوشت مرغ در کل شهرستانهای استان یکسان می‌باشد.وی انحصاری بودن کشتارگاه دام و طیورگلپایگان را در این خصوص مزید علت دانست،و افزود:تا کنون رایزنی های زیادی برای رفع انتظارات مردم شهرستان انجام شده و حتی خرید ماهی و مرغ از استانهای هم جوار نیز انجام شده است.نکونام تأکید کرد: کشتارگاهها انحصاری است و رقیب در این زمینه وجود ندارد.کسبه ها به دلیل اینکه گوشت را به صورت نسیه از متصدیان کشتارگاههای گلپایگان خریداری می کنند خود عاملی بر گرانی قیمت مرغ در شهرستان شده است.وی یادآوری کرد:قیمت مرغ در گلپایگان کیلویی 150تومان زیر قیمت است ولی کیلویی 300 تومان بین عمده فروش و خرده فروش تفاوت قیمت وجود دارد و گرنه قیمت مرغ در شهرستان تابعی از قیمت مرغ در استان اصفهان می باشد.

خبرنگار بیان: از آنجا که بعضی از وانت بارها در شهرستان میوه و تره بار و دیگر ما یحتاج مردم را با قیمت ارزان تر تأمین می نمایند ، آیا تمهیداتی با همکاری شهرداری گلپایگان برای ساماندهی آنان انجام گرفته است یا خیر؟

رییس اداره صنعت معدن و تجارت گلپایگان اظهار امیدواری کرد:جلسه ای در زمینه فروش کلی در خصوص مباحث صنفی با شورای اسلامی 3 شهر و به اتفاق مجمع امور صنفی تشکیل شود که مباحث و مشکلات مربوطه به زودی حل می شود

خبرنگاربیان: آیا تا کنون با مجامع صنفی شهرستان در مورد یکسان سازی و نظارت بر قیمت واحدهای صنفی تابعه خود جلسه ای بر گزار نمو ده اید یا خیر ؟  آیا این یکسان سازی  انجام شده است یا نه و اینکه قبلاً اجناس در فروشگاهها برچسب قیمت مصوب اداره بازرگانی داشت چرا اکنون دیگر اینگونه نیست؟

نکونام با بیان اینکه به کسبه توصیه های لازم انجام شده است،تصریح کرد:عدم نصب اتیکت قیمت بیشترین فرم های تخلف را تشکیل می دهد.

خبرنگار بیان : در مراجعات و گزارشات مردمی برای طرح شکایت گفته می شود حتماً باید  شکایت مطرح شود در صورتیکه برخی از موارد قابل شکایت نیست ،به عنوان مثال در مراجعه به قصابی قیمت به دیوار زده شده ولی عملاً بالاتر فروخته می شود و اگر اعتراض هم بکنی فایده ای ندارد و ثابت کردن آن هم سخت است، آیا نظارت غیر محسوس وجود دارد؟ از این موضوع برخی از افراد سود جو فقط استفاد می کنند

قیمت گوشت توسط کمیسیون نظارت یا کمیته نرخ گذاری اعلام می شود،واحد صنفی ملزم به رعایت آن موارد قیمت می‌باشد اما برخی وقتها درخواست خریدار خارج از حد بوده است .

وی اضافه کرد:اگر محصول و کالا ارائه شده در چارچوب آن موازین باشد که در نرخ نامه آمده شکایت قابل پیگیری می باشد.

نکونام افزود:طبق تصویب مصوبه قبلی قیمت هر کیلو گوشت بدون استخوان 25هزار تومان و با استخوان 20 هزار تومان و گوشت گوساله بدون قلوه گاه 27هزار تومان و با قلوه گاه 26هزار تومان اعلام شده است که درصورت مشاهده تخلف مراتب را گزارش دهند.

خبرنگار بیان: تا کنون با چه تعداد متخلف در زمینه های کم فروشی، گرانفروشی ، و فروش اجناس تقلبی و تاریخ گذشته و  همچنین فروشندگانی که ما یحتاج مردم را جهت بالا رفتن قیمت آن انبار می کنند و در بازار سیاه عرضه می کنند برخورد شده  و چه احکامی برای آنان صادر گردیده است؟

تاکنون کالای قاچاق که مشمول احتکار باشد نبوده است.اما اقتضای زمان و فراوانی بازار اگر چنانچه گزارشی در این زمینه صورت بگیرد برخورد شدیدی خواهیم داشت و تا کنون نیز کالاهای تاریخ گذشته و بدون تاریخ مصرف،جمع آوری شده و در این رابطه پرونده تشکیل و برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.

خبرنگار بیان: آیا در سطح شهرستان مسئولی جهت بخشودگی برخی از متخلفین اقتصادی و یا کاهش جرایم آنان میانجی گری کرده است یا نه ؟ اگر کرده آیا علت را فهمیده اید؟

چنین موردی وجود نداشته است.

خبرنگاربیان: چه اقداماتی جهت  تشویق واحد های صنفی نمونه که مایحتاج مردم را به قیمت منصفانه و ارزان عرضه می دارند انجام داده اید؟

نکونام بیان کرد: فروشندگانی که موازین قانون صنفی را رعایت می کنند با همکاری اتاق اصناف و اتحادیه های صنفی در لیست افراد تشویقی قرار دارند که با توجه به اعتبارات و بودجه دستگاهی در توان برای همه افراد وجود ندارد.

خبرنگاربیان: در خصوص اشتغال زایی و همچنین تقویت واحد های صنعتی شهرستان چه اقداماتی را تاکنون در سطح شهرستان انجام داده اید؟

در زمینه اشتغال زایی رایزنی هایی درحال انجام است. در زمینه راه اندازی و توسعه کارخانجاتی که به دلیل مشکلات مالی از کار باز ایستاده اند،رایزنی ها و اقدامات اولیه مبنی بر استفاده از سرمایه گذاران بخش خصوصی انجام شده که به زودی محقق می شود.

خبرنگار بیان: اگر در زمینه نظارت بر قیمتها نیرو کم داشته باشید آیا مایلید از دیگر نهادهای شهرستان مثلاً بسیج کمک بگیرید؟

برای جذب نیروی تمام وقت باید از استان دستور لازم را دریافت کنیم که بتوانیم حق الزحمه را پرداخت کنیم و در غیر این صورت بدون حق الزحمه نیروی افتخاری می پذیریم.

خبرنگار بیان: از آنجا که نشریه بیان در نظر دارد نسبت به مسایل و مشکلات مردم با ادارات دیگر شهرستان گزارش تهیه کند نظر شما  در این مورد چیست؟

رسانه ها باید انتقال دهنده نظرات مردم به مسئولان بوده تا برای رفع مشکلات و دغدغه های مردم تمهیدات لازم صورت گیرد.برای اطلاع رسانی عملکرد به نشریات بسیار استقبال شده و تا جایی که بتوانیم درخصوص ارائه عملکرد به صورت شفاهی و کتبی آماده گزارش دهی به مردم می باشیم.رییس اداره صنعت معدن و تجارت خاطر نشان کرد:شهروندان خرید روزانه خود را مدیریت کنند به گونه محسوس یا نامحسوس قیمت ها را بررسی کرده و چنانچه گران فروشی و تقلبی  و یا موارد 26گانه در فروشندگی های کالا و محصول مشاهده می کنند به تلفن 124 گزارش دهند.وی تأکیدکرد:امانت دار مردم در گزارشات می باشیم و اطمینان خاطر را به مردم میدهیم که در ارائه گزارش و همکاری در محیط کوچک هیچ کس را در مقابل همدیگر قرار نخواهیم داد نظر ما تعامل و سازندگی است و در جایی که تعامل و سازندگی فروشندگان با مردم در فروش کالا وجود نداشته باشد برخورد قاطع خواهیم کرد.

Untitled-1

رییس اداره صنعت معدن و تجارت موارد 26 گانه که باید فروشندگان ملزم به رعایت آنها باشند و درصورت عدم رعایت شهروندان می توانند گزارشات خود را به تلفن 124 گزارش دهند ،را بیان کرد:1-گران فروشی2-کم فروشی3-تقلب4-احتکار5-عرضه خارج از شبکه(مثل عرضه آرد در بارفروشی ها و یا محل خارج از نانوایی)6-حمل و نقل و نگهداری کالا 7-عرضه و فروش کالای قاچاق 8-عدم اجرای ضوابط قیمت گذاری و توزیع 9-فروش اجباری کالا و خدمات 10-عدم صدورصورتحساب 11-ضرر و زیان به اشخاص ثالث بر اثر وقوع تخلف صنفی12-عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی13-تبلیغ محصولات و کالا یا خدمات بر خلاف واقع14-فروش کالا از طریق قرعه کشی15-ایجاد خسارت به اشخاص حقیقی یا حقوقی با فروش فوق العاده یا اقساطی 16-برگزاری حراج غیر قانونی17-تداخل صنفی18-اخفاء و امتناع ار عرضه کالا19-عدم اجرای تعهدات واردکنندگان در قبال دریافت ارز و خدمات دولتی 20-عدم اجرای تعهدات تولیدکنندگان در قبال دریافت ارز و خدمات دولتی21-نداشتن پروانه بهره برداری واحدهای تولید22-فروش ارزی و ریالی23-عدم اعلام موجودی کالا 24-خرید و واگذاری کالا بر خلاف ضوابط توزیع یا قیمت 25-نداشتن صندوق مکانیزه یا دستگاههای توزین دیجیتال 26-تعطیلی غیر موجه نانوایی ها و یا مکان فروش کالا در صورت نبود مغازه های دیگر در محل زندگی شهروندان

مصاحبه از خانم فصاحت

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات