امروز : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۲/۰۹/۱۷
کد خبر : 729
چاپ خبر :

سرگرمی های نوین خوب یا بد ؟ (بازی های رایانه ای) 1

بازی-های-رایان-ای

زمانی که کلمه بازی را در افکار کودکان و نوجوانان دهه 40 تا 60 مرور می کنیم به نام هایی مانند گل یا پوچ،الک و دولک،هفت سنگ،قایم باشک،گرگم به هوا،کلاغ پر و… بر می خوریم که تداعی گر خاطرات خوش و فراموش نشدنی با دوستان آن زمان است.

بازی های آن دهه بر روی جسم و روح فرد اثرات مثبت فراوانی داشت و از سلامت فکری و روحی بالایی برخوردار بود و یک سرگرمی سالم و مفرح به شمار میرفت .اما با آمدن عصر مدرن و کامپیوتر سرگرمی های جدیدی پا به عرصه زندگی کودکان،نوجوانان و بزرگسالان گذاشتند که آغاز آن با آمدن کنسول های دستی مانند میکرو و آتاری می باشد.کمی بعد سرمایه داران با توجه به استقبال بی نظیر از این موضوع و بازخورد مثبت آن در جامعه جهانی شروع به سرمایه گذاری جهت بهبود و پیشرفت مقوله بازی های رایانه کردند و روز به روز با آمدن کنسول های جدید ، که در صدر آن می توان به پلی استیشن و کامپیوتر اشاره کرد بر طرفداران این سرگرمی در جهان افزوده شد.

شرکت های بازی سازی متعددی در این برهه تشکیل و شروع به فعالیت و ساخت بازیهایی با مفهوم ، عقاید و سلایق مختلف بر گرفته از فرهنگ جوامع غربی در این زمینه شدند.ورود بازی های کامپیوتری در کشور ما نیز در دهه 70 آغاز گردید.در آن زمان صنعت بازی نیز در ایران مورد توجه نبود و نظارت هم بر بازی های وارد شده صورت نمی گرفت چون ارگان و یا سازمانی در قانون در خصوص بازی های رایانه ای تشکیل نشده بود و متاسفانه همین امر باعث اثرات منفی و مخرب در آینده بر جامعه گردید که در جای خود به آن می پردازیم.

با گذر زمان و ورود کامپیوتر وکنسول ها به منازل و همچنین پدید آمدن بنگاه های فروش بازی در سطح شهر ها بازار بازی های رایانه ای در ایران نیز شروع به اوج گرفتن نمود اما متاسفانه هیچگونه فرهنگ سازی و نظارتی برای بازی های وارداتی و مصرف کنندگان صورت نگرفت .چرا در زمینه تکنولوژی بجای دفع آن شروع به آگاه سازی و فرهنگ سازی سالم در جامعه نمی کنیم و هر روز هم سرمان به سنگ می خورد و برایمان درس عبرتی نمی شود.از ویدئو و ماهواره و موبایل که گذر کردیم و نتیجه آن را هم دیدیم و اکنون در مقابلمان بازی های رایانه ای و اینترنت می باشد که نمی دانم همچنان در خواب بسر میبریم و زمان را می خواهیم به راحتی از دست بدهیم.

امیدوارم مسئولین محترم کشور که چند سالی می شود به مقوله بازی های رایانه ای کمی توجه نموده اند به تذکر کارشناسان در این زمینه نیز توجه ویژه نمایند و از این تکنولوژی مفید و بسیار ارزنده به نحو احسنت جهت جذب مخاطبین و انتشار موارد اخلاقی ، تاریخی،فرهنگی،هنری ،مذهبی و اجتماعی ایران عزیز استفاده نمایند.

در این شماره به صورت اختصار به گذشته بازی های رایانه ای پرداخته شد تا پیش زمینه ای برای مطالب آینده در ذهن مخاطب گردد.

در شماره بعد به بررسی جامع تری از این مقوله نوین خواهیم پرداخت …

یوسف کامرانی

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات