امروز : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۲/۰۹/۱۷
کد خبر : 724
چاپ خبر :

امر به معروف و نهی از منکر نظارت همگانی 6

  amr b maroof 2

بیان گشت که با همه اهمّیت و اولویتی که دین اسلام برای امر به معروف و نهی از منکر قائل شده است و با توجه به آثار و برکات فراوانی که در این دو فریضه ی نورانی وجود دارد،بیش تر از هر واجب دیگری ترک می شوند و ترک آن دو نیز که اساسی ترین اصل عملی اسلام است بدون علّت نیست.

 در این شماره و شماره بعد می کوشیم تا عوامل و ریشه های اصلی این منکر را مورد بررسی قرار دهیم تا با شناخت آن ها زمینه ی از بین بردنشان فراهم گردد ان شاءا… .

1-ضعف ایمان:امر و نهی در رابطه با اصل دین ریشه در قرآن کریم و روایات پیامبران دین و ائمه معصومین (علیهم السلام)دارد و این مقدار از دستورات دینی کافی است که هر مومنی که از حدّ متوسط ایمان به خدا و اسلام برخوردار است به انجام این دو فریضه ی الهی قیام نماید.

بنابراین اگر کسی با توجه به همه ی تاکیداتی که از ارکان دین در کتاب و سنت گرد آمده است،کوتاهی ورزد معلوم می شود که دین داری او دارای افت است و این افت می تواند منشأ آفات دیگر از جمله ترک امر و نهی شود.چه ضعف و آفتی بدتر از ضعف ایمان که گسترش آن سبب بی ایمانی می گردد.

کسی که با جست و جوی در درون خود به این نتیجه برسد که ترک امر و نهی او ناشی از ضعف ایمان است باید با مطالعه،تلاوت قرآن کریم،یاری از خداوند متعال،توسل به حضرت معصومین(ع) و گوش سپردن به سخنان علمای صاحب نفس،ایمان خود را تقویت کند تا با بهبودی که در وضع روحی و معنوی او پدید می اید،امر و نهی را همانند سایر واجبات بلکه با عنایت بیشتر انجام دهد.

amr b maroof

2-ضعف نفس:عده ای بسیاری هستند که احساسا تکلیف می کنند و توان انجام آن را هم دارند اما به خاطر ضعف نفس خود آن کار را رها می کند.

بیشتر افرادی که در اجتماع برخورد نداشته اند و از سنین پایین تر وارد صحنه های دفاع از ارزش ها نشده اند به یک نوع بزدلی گرفتار می شوند و امر و نهی دینی هم چون کوهی بزرگ بر خود سنگین احساس می نمایند و اگر بخواهند تذکر دهند،لرزه بر اندامشان می افتد و رنگ چهره ی آنان تغییر می کند.

این دسته از افراد باید کار را از سطح پایین و در رابطه با کسانی آغاز کنند که از آنها ترسی ندارند تا به تدریج قدرت یابند و به همه گنهکاران امروز نهی کنند.به عنوان مثال اول دختر بچه های به سن تکلیف رسیده که حجاب خودذ را مراعات نمی کنند تذکر دهند،تا بتوانندبه زنان بی حجاب تذکر دهند.آن گاه امروز نهی دینی آسان و عملی می گردد.

حسین ناطقی

 

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات