امروز : سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۲/۰۹/۰۶
کد خبر : 614
چاپ خبر :

سبک زندگی 3

 بیان:مدتهاست که  دشمن[نظام سلطه] به طور جد در صدد است تا با شیوه های مختلف جنگ نرم، سبک زندگی را در کشور های هدف تغییر داده و از طریق تغییر در سبک زندگی در ابعاد مختلف و سکولاریزه کردن ، آنها را به صورت تدریجی و کاملا نرم تحت اختیار و تسلط خود قرار دهد،کشور عزیز ما ایران از زمان پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی همواره مورد حمله های سخت،نیمه سخت ونرم استکبار بوده است،که یکی از ابعاد جنگ نرم دشمن ، تغییر در سبک زندگی جامعه ایرانی است.

مدتهاست که رهبر معظم انقلاب به عناوین مختلف در سخنرانی های خود نسبت به شیوه های سبک زندگی همچنین تغییر درعلوم انسانی بدلیل اینکه متاسفانه اغلب مطالب رشته های حوزه علوم انسانی بر گرفته از تفکرات و نظریات فلاسفه غرب بوده و خود به خود در سبک زندگی ما اثر گذار است هشدار و تذکر ویژه داده اند و خاصه از متفکرین و اندیشمندان وطلاب و دانشجویان درخواست پرداختن بدین حوزه را داشته اند.

نشریه بیان در این ستون قصد دارد نسبت به این موضوع یعنی سبک زندگی از منظر اسلام به عنوان کامل ترین دین بپردازد.امید است خوانندگان محترم ضمن مطالعه؛ تلاش خود را به استفاده کاربردی از این مطالب در زندگی و ترویج آن در جامعه  به کار گیرند.

باید ها و نباید های امت پیامبر (صلی الله علیه و آله)

sabk 

شکم پرستی ممنوع !!!

قال الرسول (صلی الله علیه و آله) : « أخشی ما خشیت عَلی اُمَتی : کبر البَطن و مُداوِمه النَوم و الکسل و ضَعف الیَقین . بر امت خویش ، بیشتر از هر چیز ، از شکم پرستی و پر خوابی و بیکاری و بی ایمانی بیمناکم .» (1)

 شیطان نزد پیامبران می آمد و بیشتر از همه با حضرت یحیی (علیه السلام) انس داشت . روزی حضرت یحیی (علیه السلام)‌به او گفت : من از تو سؤالی دارم . شیطان در پاسخ گفت : مقام تو بالاتر از آن است که سؤال تو را جواب ندهم ، ‌هر چه می خواهی بپرس من پاسخ خواهم داد . حضرت فرمود : دوست دارم دامهایت را که بوسیله آنها فرزندان آدم را شکار کرده و گمراه می کنی ، به من نشان دهی . شیطان پاسخ داد : با کمال میل خواسته تو را اجابت می کنم . شیطان در قیافه ای عجیب و با وسایل گوناگون ، خود را به حضرت نشان داد و توضیح داد که چگونه با آن وسایل رنگارنگ فرزندان آدم را فریب داده و بسوی گمراهی می برد . حضرت پرسید : آیا هیچ شده که لحظه ای بر من پیروز شوی ؟ پاسخ داد : نه ، هرگز! ولی در تو خصلتی هست که از آن خرسند و شادم . فرمود کدام خصلت ؟؟ شیطان پاسخ داد : تو پر خور و شکم پرستی . هنگامی که افطار می کنی ، زیاد می خوری و سنگین می شوی و بخاطر همین از انجام بعضی نمازهای مستحبی و شب زنده داری باز می مانی . حضرت فرمود : من با خداوند عهد می کنم که هرگز غذا را بصورت کامل نخورم و از طعام سیر نشوم ، تا خدا را ملاقات نمایم . شیطان هم عرض کرد : من هم با خود پیمان می بندم که هیچ مؤمنی را نصیحت نکنم ، تا خدا را ملاقات کند . بدین ترتیب حضرت یحیی( علیه السلام) یکی از مهمترین دامهای شیطان را از خود دور نمود . (2)

آیا موقع آن نرسیده که ما هم در زندگیمان ، کمی جلوی آزادی هوای نفس خود را بگیریم ؟؟ حال می دانیم پیغمبر ما از شکم پرستی در زندگی امت خود ترس دارند و این ترس پیامبر خبر از آن می دهد که اگر افراد یک جامعه گرفتار این پدیده شوند ، با یک حساب سر انگشتی می توان دریافت که چه بر سر جامعه اسلامی و زندگی افراد می افتد :

1- مردم فقط به فکر سیر کردن شکم خود می افتند و هر چه هوای نفسشان به آنها دستور دهد ، انجام می دهند . این باعث می شود فرد خودخواه شود و ریشه حس نوع دوستی را در جامعه می خشکاند ، با وجود این همه افراد فقیری که در بستگان ، همسایگان و یا همشهریان ما وجود دارد .

2- باعث سستی و تنبلی می شود و فرد ، دیگر حس عبادات فردی و جمعی را ندارد و بی ایمانی و عاقبت به شری را در پی دارد .

3- این پدیده سبب افزایش شهوت جنسی می شود و اگر شهوت از حد اعتدال خارج شود ، بسیاری از امور غیر اخلاقی در جامعه بوجود می آید .

4- اراده انسان را در تصمیم گیری امور ضعیف می کند . چرا ما از زندگی بزرگان درس نمی گیریم ؟؟ آن روزی که امیر مؤمنان به قصابی رفتند و پولی نداشتند تا گوشت تهیه کنند ، قصاب رو به حضرت عرض کرد : اگر پول نداری نسیه کن و من صبر می کنم  ولی حضرت فرمودند : من به شکمم می گویم صبر کند . (3)

و …

انشاءالله خداوند به همه ما توفیق دهد تا فضائی اخلاقی را جانشین رذائل اخلاقی کنیم و بتوانیم مقدمات را برای سعود به قله های کمال معنوی ، فراهم نماییم .

——————————————————————————-

1- نهج الفصاحه ، حدیث 109

2- بحار الانوار ، جلد 14 ، صفحه 172

3- انسان کامل ، شهید مطهری

 حجت الاسلام ظاهری

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات