امروز : پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۲/۰۸/۰۷
کد خبر : 512
چاپ خبر :

گلپایگان در رسانه ها

جابهجایی روستاها برای سد گلپایگان گره خورد

1

برخی تاریخ‌نویسان می‌گویند چون به‌خاطر وجود آب فراوان و زمین‌های مناسب برای کشاورزی، سالیان بسیار دور مردم از ری به این نقطه از استان اصفهان کوچ کردند، نام روستا را «کوچِری» گذاشتند.

 حالا اهالی کوچری باید به نقطه‌ای دیگر کوچ کنند و این بارهم به‌خاطر آب ‌چون در آینده‌ای نزدیک خانه‌ها و زمین‌های کشاورزی‌شان زیر آب می‌رود. اهالی روستای کوچری هم مثل چند روستای دیگر‌که خانه‌ها و زمین‌هایشان در پی احداث یک‌سد به زیر آب رفته اکنون گلایه‌ها دارند و معتقدند نه‌تنها ممکن است خانه‌شان را از دست بدهند بلکه ممکن است بیکار نیز شوند. با این حال طی یک‌معامله حاضر شدند زمین‌ها را به‌قیمت کارشناسی واگذار کنند اما حالا می‌گویند بیشتر پولی را که باید مدت‌ها قبل می‌گرفتند هنوز دریافت نکرده‌اند. در این بین برخی از اهالی رقم‌های هنگفتی را مطالبه می کنند که حتی می‌تواند توجیه اقتصادی طرح سد را نیز زیر سؤال ببرد.

پرداخت نشدن پول اهالی

در همین خصوص ولی‌الله ریاضت، معتمد روستای کوچری به خبرنگار همشهری گفت: طرح سد کوچری 6سال پیش به تصویب رسید و قرار بود سال 91آبگیری شود و معاونان وزارت نیرو از آن زمان به بعد وعده‌های بسیاری بابت جابه‌جایی مناسب روستا و خرید زمین‌های کشاورزی به مردم دادند. وی با اعلام یک‌رقم بسیار هنگفت برای خرید املاک موجود بیان کرد: مقرر شد 126میلیارد تومان به‌طور کارشناسی‌شده به 150خانواده روستا پرداخت شود، که بعدا گفتند سه‌چهارم پول را نقدا پیش از آبگیری سد می‌دهیم و 6ماه بعد هم مابقی پول را پرداخت می‌کنیم. ریاضت با بیان اینکه متأسفانه تاکنون فقط 5میلیارد تومان پرداخت شده است اضافه کرد: این وسط برخی با رابطه و نفوذ توانستند مقداری از پول را بگیرند و پول دریافتی هم به‌طور عادلانه تقسیم نشد. وی در رابطه با مشکلات پیش آمده گفت: ما با وجود آب رودخانه و قنات‌های موجود که میانگین حدود 620لیتر در ثانیه برای کشاورزی خروجی داشت، به کاشت گندم، جو و صیفی‌جات می‌پرداختیم اما اکنون کشاورزی منطقه دارد از بین می‌رود.

وی اضافه کرد: قرار بود یک‌روستا در نزدیکی گلپایگان برای سکونت بدهند تا با همکاری بنیاد مسکن در آنجا اقدام به ساخت خانه شود اما تاکنون این امر محقق نشده است. وی گفت: در آخرین نوبت اعلام شد تا 31تیرماه گذشته بدهکاری‌ها پرداخت می‌شود اما پرداخت نشد و مجبور شدیم هفته پیش جلوی کار سدسازی را بگیریم که با دخالت نیروی انتظامی و دادگستری مهلت 10روزه‌ای برای پرداخت بدهی گرفتند. این ریش‌سفید کوچری اذعان کرد: بین مردم منطقه هم اتحاد لازم نبود و متأسفانه نه وکیلی و نه نماینده قانونی برای پیگیری کار تعیین نشد. ریاضت البته عنوان کرد که او سه‌چهارم پول خود یعنی چیزی در حدود یک‌میلیارد تومان را دریافت کرده است ولی هستند 24خانواده‌ای که ‌ الان آواره هستند. ساکن دیگری از این روستا نیز می‌گوید: مجریان طرح ما را با اداره منابع طبیعی درگیر کرده‌اند. وی اظهار کرد: پس از کارشناسی زمین قرار بود 3ماه بعد از عید چک پول اراضی ومستثنیات را بدهند اما تاکنون نداده‌اند و به‌صورتجلسه‌ها هیچ توجهی نمی‌کنند.

بیشتر پول پرداخت شده

با همه این مسایل وگلایه‌هایی که روستاییان کوچری دارند اما مجریان طرح حرف دیگری دارند. مدیر پروژه سد کوچری و سرشاخه‌های آن به خبرنگار همشهری گفت: مردم روستا دوست دارند هرجور که دلشان خواست ما از بیت‌المال پول پرداخت کنیم، درصورتی که با کارشناس معرفی شده دادگستری زمین‌های کشاورزی بیشتر از آنچه هست و با قیمت حدود متری 20هزار تومان خریداری شده است. کمال‌الدین کاظمی با بیان اینکه بیشتر پول کارشناسی‌شده پرداخت شده و البته مقداری از آن روند اداری و تبدیل شدن به چک را طی می‌کند، افزود: آنچه درصورتجلسه‌ها آمده و عمل شده به مذاق برخی از روستاییان خوش نیامده و عده کمی دارند چوب لای چرخ کار می‌گذارند و نمی‌گذارند کار کارگاه سدسازی جلو برود. این مجری طرح سد عنوان کرد: خرید منابع طبیعی قانونی نیست و روستاییان می‌خواهند ما به‌طور غیرقانونی منابع طبیعی را که قبلا آنها کمی در آنجا کشاورزی می‌کردند ازشان بخریم. وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 36میلیارد تومان پول استملاک پرداخت شده، اضافه کرد: تا آخر تیرماه چک مبلغ کارشناسی‌شده را پرداخت کرده‌ایم و فقط در تاریخ 26/4/92از میان چک‌های به مبلغ کل 2میلیارد تومان یک‌چک 150میلیونی تومانی پرداخت نشد. کاظمی با بیان اینکه برای این 36میلیارد تومان سند دارد گفت: بنابراین پول زمین‌های کشاورزی را داده‌ایم، خرید منابع طبیعی هم که غیرقانونی است و برای سکونت اهالی و ساخت خانه با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منطقه‌ای هم در نزدیکی گلپایگان به‌نام رباط زیلیا درنظر گرفته شده است. وی پیشرفت فیزیکی سد را 70درصد اعلام کرد.وی سال گذشته وعده داده بود که کار ساخت سد در تیرماه 92 به پایان می‌رسد. با وجود این شمس، مدیر حقوقی پروژه سد کوچری در گلپایگان نیز رقم‌های اعلام شده از سوی مردم و مسئولان را دقیق نمی‌داند.

بیتوجهی به ساخت سد

1

اگرچه مجریان طرح می‌گویند درگیری‌های اهالی با مجریان طرح جلوی پیشرفت مناسب سد را گرفته اما مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم دلیل دیگری برای این مسئله عنوان کرده است. سیدحسن رضوی گفت: چون پروژه سد کوچری برای مسئولان اصفهان حیاتی نیست، مسئولان این استان، این پروژه را مورد بی‌توجهی قرار می‌دهند و طی 6 ‌ماه گذشته حداقل 2 ماه کارگاه پروژه را تعطیل کردند. وی البته اضافه کرد: متأسفانه ظرف هفته گذشته اهالی روستای کوچری به‌دلیل مباحث مرتبط با مالکیت، کارگاه سد مذکور را تعطیل کردند. وی ادامه داد: این در حالی است که تاکنون 90درصد اهالی آن منطقه همراهی کردند و با دریافت هزینه‌های مربوط آماده تخلیه املاک هستند.

روش جدید مقاوم سازی در برابر زلزله

به گزارش بیان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، جوان نخبه گلپایگانی موفق به ابداع روش جدید مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله شد.

مـعاون علمی پژوهشی  دانشکده فنی مهندسی گلپایگان با بیان اینکه این روش هنگام  ساخت ساختمان به کارگرفته می شود گفت: در این روش ستون هایی در مرکز و اطراف ساختمان نصب می شود که به سیم پیچ های بسیار قوی مجهزند.

مخترع  این طرح هم گفت: دراین سامانه با استفاده از نیروی برق در زیر ساختمان میدان مغناطیسی ایجاد می شود که هنگام وقوع زلزله ساختمان به صورت هوشمند از زمین جدا و پس از پایان زلزله به جای اولیه خود باز می گردد بدون اینکه خسارتی به سازه وارد شود.

آقای شریف زاده افزود: این اختراع از گردش کره زمین به دور خود الهام گرفته  است که در فضا حرکت می کند اما به جایی متصل نیست.

وی با بیان اینکه این روش  در برابر هرگونه زمین لرزه با قدرت ریشتر بالا مقاوم است  افزود: روش های دیگرمقابله با زلزله در دنیا  بویژه در کشور ژاپن در زلزله های خفیف کاربرد دارد و نمی تواند در برابر زلزله های قوی از خود مقاومت نشان دهد.

این مخترع گلپایگانی افزود: نصب این سامانه در یک ساختمان سه طبقه سه ماه زمان می برد.

به گفته وی این طرح  در اماکن حساس مانند نیروگاه های اتمی بیمارستان ها و در کشورهای زلزله خیز دنیا  بیشترکاربرد دارد.

این اختراع سال   با شماره 97655 در اداره کل ثبت اختراعات ومالکیت صنعتی به ثبت رسیده است.

تارا بزرگترین تلسکوپ ایران و ربات مددیار که سال90 جایزه یونسکو راکسب کرد از مهمترین اختراعات  شریف زاده است.

رئیس دانشگاه آزاد گلپایگان خبر داد:

پذیرش دانشجو بدون آزمون در دانشگاه آزاد گلپایگان

1

به گزارش بیان به نقل از تسنیم ، حمیدرضا خدایی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس سیاست‌های سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی داوطلبان علاقه مند به ثبت نام در رشته های کاردانی و کارشناسی سال تحصیلی 93-92 در 19 رشته واحد گلپایگان، می توانند بدون آزمون در یکی از  رشته های مورد علاقه خود که در این دانشگاه دایر است، ادامه تحصیل دهند.

  وی افزود: با توجه به ضرورت نیل به اهداف عالیه دانشگاه آزاد اسلامی و برابر مفاد سند توسعه ملی  و سند چشم انداز آموزش عالی کشور که  محور توسعه  ایران اسلامی است، این واحد دانشگاهی در نظر دارد  برابر  اعلام مرکز آزمون نسبت به پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی پیوسته(کامپیوتر، علمی کاربردی حسابداری، مکانیک خودرو، ساخت و تولید- ماشین افزار و ساخت و تولید- قالبسازی)، کاردانی ناپیوسته(تکنولوژی مواد غذایی و علمی کاربردی نرم افزار کامپیوتر) بدون کنکور اقدام کند.

  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان افزود: همچنین این دانشگاه در رشته‌های کارشناسی پیوسته(مهندسی کشاورزی، مهندسی عمران و مهندسی مکانیک) و کارشناسی ناپیوسته(مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید، مهندسی اجرایی عمران، مهندسی  تکنولوژی مکانیک خودرو، مهندسی  تکنولوژی ساخت و تولید، مهندسی  تکنولوژی برق، مهندسی  تکنولوژی مخابرات، علمی  کاربردی حسابداری، مهندسی تولیدات دامی و مهندسی  علوم و صنایع غذایی) بدون کنکور دانشجو می‌پذیرد.

  وی گفت: داشتن دیپلم کامل نظام قدیم متوسطه یا گواهی پایان دوره پیش دانشگاهی نظام جدید متوسطه و دیپلم فنی و حرفه ای و کارو دانش برای ثبت نام الزامی است و داوطلبانی که تا 30 شهریور ماه سال جاری موفق به دریافت گواهی شوند، ثبت نام و ادامه تحصیل آنها بلامانع خواهد بود.

 خدایی تاکید کرد: پذیرش دانشجو در این دوره تنها برای نیم سال اول تحصیلی 93-92 معتبر بوده و پذیرفته شدگان امکان ثبت نام با تاخیر در نیم سال های بعدی را نخواهند داشت.

 وی ادامه داد: ثبت نام داوطلبان در رشته های بدون آزمون بر اساس ضوابط دفتر آزمون دانشگاه آزاد اسلامی و از طریق آدرس www.azmoon.org در مرداد ماه انجام می شود.

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گلپایگان در پایان با تأکید بر این نکته که تمامی رشته های دانشگاه آزاد اسلامی مطابق مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری مصوب می شوند، اضافه کرد: مدرک دانشجویان بدون آزمون دارای اعتبار مدرک تحصیلی دانشجویانی است که در گذشته با آزمون وارد دانشگاه آزاد اسلامی شده اند.

فرماندار گلپایگان:

احداث سد کوچری تأثیرات زیادی بر شهرستان داشته است

به گزارش بیان به نقل از فارس،محسن حسین میرزایی شامگاه چهارشنبه در نشست بررسی مشکلات مردم کوچری که در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شده بود، بیان کرد: با توجه به اهمیت موضوع پروژه ملی سد کوچری تاکنون 34 نشست طی هشت ماه گذشته برگزار شده است.

 وی گفت: احداث سد کوچری در گلپایگان که از سال 1387 تاکنون آغاز شده، تأثیرات مثبت و منفی زیادی بر این شهرستان داشته است به طوری که نیمی از وقت کاری مسئولان شهرستان درگیر این پروژه ملی بوده است.

 حسین میرزایی با قدردانی از مسئولان شهرستانی که از آغازین روزهای عملیات اجرایی سد کوچری از هیچ تلاشی برای پیشبرد این پروژه ملی فروگذار نبوده‌اند، بیان کرد: برخی از مسئولان و مدیران خارج از شهرستان با اظهار نظرها و مصاحبه‌های غیر کارشناسی سعی دارند زحمات و تلاش‌های پنج یا شش ساله مدیران شهرستانی را نادیده جلوه دهند.

 در ادامه رئیس بنیاد مسکن شهرستان با ارائه عملکردی اظهار کرد: 14 هکتار از اراضی رباط زیلیا جهت اسکان اهالی کوچری آماده واگذاری است.

 علیرضا ناطقی ادامه داد: به هر کدام از افراد متقاضی یک پلاک 300 متری اعطا خواهد شد.

 وی با تاکید بر اینکه با تعامل و همکاری کارها سریع‌تر انجام می‌شود، بیان کرد: در صورتی که اعضا آورده‌هایشان را تکمیل کنند زیرسازی و آماده سازی اراضی رباط زیلیا انجام می‌شود.

 معاون اداره راه و شهرسازی گلپایگان هم در ادامه بیان کرد: طرح ایجاد راه دسترسی به رباط زیلیا مورد موافقت کارشناسان قرار گرفته است.

 غلامرضا امینی افزود: جهت واگذاری مسیر دسترسی به رباط زیلیا مجوزهای لازم صادر شده و فعالیت اجرایی تا یک ماه آینده آغاز خواهد شد.

 در ادامه این نشست مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان هم بر ضرورت تشکیل تعاونی‌های تولید در این منطقه تاکید کرد و گفت: بر مبنای تخصیص آب به این منطقه می‌توان برنامه ریزی‌های مناسبی انجام داد.

 حیدر علی گل محمدی اظهار کرد: تاسیس مجتمع‌های دامداری و توسعه باغات در اراضی شیب دار از جمله طرح‌هایی است که در رباط زیلیا با موفقیت انجام خواهد شد.

 بخشدار مرکزی گلپایگان در ادامه اظهار کرد: پس از واگذاری زمین توسط بنیاد مسکن صدور پروانه ساختمانی با همکاری دهیاری و دفتر فنی بخشداری انجام می‌شود.

 خسرو نوبخت بر همکاری با اعضای جدید دهیاری روستای کوچری تاکید کرد و افزود: عوارض و هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی در همان روستا مصرف می‌شود.

ثبت 90 درصد وقایع حیاتی گلپایگان در مهلت قانونی

1

 به گزارش بیان به نقل از مهر، محمد جواد اشراقی پیش از ظهر سه شنبه در جلسه بررسی مشکلات ثبت وقایع حیاتی اظهار داشت: 90درصد ثبت وقایع حیاتی در مهلت قانونی در اداره ثبت احوال به ثبت می‌رسد و ما در تلاش هستیم 10درصد باقی مانده هم با تعامل با اداره ها و نهادهای شهرستانی انجام شود.

 وی با بیان اینکه وقایع حیاتی مانند فوت باید 10 روز پس از فوت متوفی و ولادت باید 15 روز پس از تولد نوزاد به اداره ثبت احوال اطلاع داده شود، گفت: همشهریان ما را در جمع آوری آمار و اطلاعات ثبت وقایع حیاتی یاری کنند.

 اشراقی با اشاره به اینکه متولیان مساجد، رابطان بهداشتی، مسئولان آرامستان ها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و مسئولان اتحادیه عکاسان و خدمات رایانه‌ای در جمع آوری آمار ثبت وقایع حیاتی نقش دارند، افزود: این گروه از افراد جامعه ارتباط نزدیکی با شهروندان دارند و باید اواخر هر هفته آماری را که در مورد فوت افراد دارند به اداره ثبت احوال منعکس کنند.

پیشرفت 70 درصدی سد کوچری

به گزارش بیان به نقل از تسنیم؛جواد عرب بافرانی با اشاره به مشکل کاهش کیفیت آب قم استان اظهار کرد: در روزهای اخیر حجم ورودی به استان قم از سرشاخه های دز کاهش پیدا کرد و  حجم ورودی آب سرشاخه های دز به استان قم از 4000 لیتر در ثانیه به 3000 لیتر در ثانیه رسید که این باعث شد تا شرکت آب و فاضلاب استان قم برای تامین آب استان از چاه های داخل استان استفاده کند.

 وی اضافه کرد: میزان دی سی آب ورودی از سرشاخه های دز 350 است، اما دی سی چاه های داخل شهر به 6000 تا 8000 میرسد و مخلوط کردن آب سرشاخه های دز با آب چاه ها باعث افزایش شوری آب می شود.

عرب بافرانی انتقال آب سرشاخه های دز به قم را از طریق سد گلپایگان دانست و افزود: با توجه به اینکه سد گلپایگان بین دو استان قم و اصفهان واقع شده است، جا دارد که مسئولین استان ها همکاری بیشتر داشته باشند و مسئله آب شرب مردم قم را بر آب کشاورزی اولویت بدهند.  سرپرست اداره روابط عمومی شرکت آب منطقه ای با اشاره به پروژه سد کوچری اظهار کرد: حجم مخزن سد کوچری 200 میلیون متر مکعب است و پس از به اتمام رسیدن این پروژه، آب مورد نیاز قم در آن سد ذخیره می شود و مشکلی را در تامین آب قم نخواهیم داشت و پیشرفت فیزیکی سد کوچری تاکنون 70 درصد بوده است.

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات