امروز : چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۲/۰۷/۱۸
کد خبر : 477
چاپ خبر :

سبک زندگی 3

 سبک-زندگی-اسلامی.jpg (550×439)

بیان:مدتهاست که  دشمن[نظام سلطه] به طور جد در صدد است تا با شیوه های مختلف جنگ نرم، سبک زندگی را در کشور های هدف تغییر داده و از طریق تغییر در سبک زندگی در ابعاد مختلف و سکولاریزه کردن ، آنها را به صورت تدریجی و کاملا نرم تحت اختیار و تسلط خود قرار دهد،کشور عزیز ما ایران از زمان پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی همواره مورد حمله های سخت،نیمه سخت ونرم استکبار بوده است،که یکی از ابعاد جنگ نرم دشمن ، تغییر در سبک زندگی جامعه ایرانی است.

مدتهاست که رهبر معظم انقلاب به عناوین مختلف در سخنرانی های خود نسبت به شیوه های سبک زندگی همچنین تغییر درعلوم انسانی بدلیل اینکه متاسفانه اغلب مطالب رشته های حوزه علوم انسانی بر گرفته از تفکرات و نظریات فلاسفه غرب بوده و خود به خود در سبک زندگی ما اثر گذار است هشدار و تذکر ویژه داده اند و خاصه از متفکرین و اندیشمندان وطلاب و دانشجویان درخواست پرداختن بدین حوزه را داشته اند.

نشریه بیان در این ستون قصد دارد نسبت به این موضوع یعنی سبک زندگی از منظر اسلام به عنوان کامل ترین دین بپردازد.امید است خوانندگان محترم ضمن مطالعه؛ تلاش خود را به استفاده کاربردی از این مطالب در زندگی و ترویج آن در جامعه  به کار گیرند.

باید ها و نباید های امت پیامبر (صلی الله علیه و آله)

هدیه خداوند به امت پیامبر (صلی الله علیه و آله) در ماه مبارک رمضان

 یکی از کارهایی که خداوند بندگانش رابه انجام آن امر نموده ، گرفتن روزه در ماه مبارک رمضان است . وقتی ماه مبارک رمضان فرا می رسد ، زندگی ما سبک دیگری به خود می گیرد و معنویت بیشتری در جامعه ی اسلامی حکم فرما می شود و باب رحمت الهی به بندگان باز می گردد . شاید این سؤال برای برخی پیش آید که : « در مهمانی ها از مهمان پذیرایی می کنند ؛ این چه مهمانی است که باید گرسنگی و تشنگی را در آن تحمل کنیم ؟؟؟ » و بخاطر اینکه حقیقت روزه و حقیقت مهمانی الهی را نمی دانند ، دست به عمل زشت روزه خواری می زنند .

ما برای روشن کردن این مسئله حدیثی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل می کنیم که فرمودند « به امت من در ماه رمضان پنج چیز داده مى‏شود که به امت هیچ پیامبرى پیش از من داده نشده است:

1-وقتى اولین شب ماه رمضان فرا رسد، خداوند به آنان نظر مى‏کند، و هر کس که خدا به او نظر کند هرگز او را عذاب نخواهد کرد

2- بوى دهان آنها به هنگام عصر نزد خداوند خوشبوتر از مشک است

3-فرشتگان شب و روز به آنان طلب آمرزش مى‏کنند

4-خداوند به بهشت امر مى‏کند که استغفار کن و براى بندگانم خود را آرایش بده تا شاید رنج و ناراحتى دنیا از آنها برطرف شود و به سوى بهشت و کرامت من برگردند

5-وقتى آخرین شب ماه رمضان فرا مى‏رسد همه آنها آمرزیده مى‏شوند، مردى گفت: یا رسول اللَّه این کار در شب قدر انجام مى‏گیرد؟ فرمود: آیا کارگران را نمى‏بینى که چون از کارشان فارغ مى‏شوند اجرت داده مى‏شوند .»(1)

 چه کسی است که از این پنج موهبت  و از این پذیرایی الهی خوشش نمی آید ؟

 بهترنیست رضایت الهی ، این دُرّ گرانبها را باساعاتی خالی بودن معده و رعایت تقوای بیشتر بدست آورد ؟

همان خداوند حکیم که روزه را بر ما واجب نموده است ، مطمئناً صلاح عبد خود را در این دانسته که  هر ساله ما ، سی روز ناهار خود را دیرتر بخوریم . طبق تحقیقات ، روزه خواص و آثار متعددی دارد ؛ از جمله:

الف) سلامت جسم : پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)  فرمودند: ((صوموا تصحوا)). امروزه از نظر پزشکی فوایدبسیاری برای روزه کشف نموده اند که آنها در این مختصر نمی گنجد. برای آگاهی بیشتر رجوع کنید به : 1- اولین دانشگاه و آخرین پیامبر (دکتر پاک نژاد) -2- روزه (آلکسی سوفورین) – 3 روزه (نشریه انجمن اسلامی پزشکان اصفهان)

ب) تقویت حس تعاون و همدردی اجتماعی

ج) تقویت اراده

د) تقویت تقوا ومعنویت (یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون)

 و…

انشاءالله با توکل و عنایت بر خداوند متعال بتوانیم در این ماه پر برکت ، کمال استفاده های مادی و معنوی را ببریم و بتوانیم خود را مورد رحمت و مغفرت خداوند قرار بدهیم.

———————————————————————

1-خصال شیخ صدوق/ترجمه جعفرى/ج‏1 / ص461 

 حجت الاسلام ظاهری

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات