امروز : چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۲/۰۴/۱۶
کد خبر : 220
چاپ خبر :

محرمانه

محرمانه

  • توهین جدید رضا پهلوی به ملت ایران

به گزارش بیان به نقل از مشرق فرزند شاه مخلوع در مصاحبه‌ای با یک رسانه خارجی به ملت ایران توهین کرد. رضا پهلوی، فرزند شاه مخلوع ایران، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری راشاتودی با محور انتخابات ریاست‌جمهوری، مردم را هدف توهین قرار داد و مشارکت گسترده در انتخابات‌ را ناشی از دریافت رشوه دانست.
مجری تلویزیون راشاتودی، از «رضا پهلوی» درباره انتخابات ایران پرسید و گفت با اینکه ایران، دارای انتخاباتی است که در آن به شهروندان حق رای می‌‌دهد، چرا وی از ایران به سازمان‌های بین‌المللی در این موارد شکایت می‌‌کند؟ مجری برنامه از رضا پهلوی درباره اینکه چرا ادعا می‌‌کند انتخابات ایران آزاد نیست، پرسید: «شما گفتید که ایران کشوری کاملا دچار انحراف (نسبت به دیگر کشورها) است.
وقتی من به اطراف دنیا نگاه می‌‌کنم، هیچ کشور غربی نمی‌بینم که انتخاباتی کاملا شفاف و آزاد داشته باشد. بنابراین شما چرا ایران را در معرض استانداردهایی چنان سختگیرانه قرار می‌‌دهید که هیچ کشور دیگری از آنها تبعیت نمی‌کند؟» رضا پهلوی در پاسخ به این پرسش گفت که کاری به کشورهای دیگر و شهروندان آنها ندارد و از طرف آنها صحبت نمی‌کند.
مجری برنامه پرسید: «اما بسیاری از دیگر ایرانیان هستند که دائما پای صندوق‌های رای می‌‌روند و بگذارید این را بگویم که میزان مشارکت ایرانی‌ها از بسیاری از کشورهای غربی بالاتر است، مثلا مشارکت مردم در انتخابات قبلی، 85 درصد بود در حالی که در انتخابات 2012 آمریکا میزان مشارکت مردم، 57 درصد بود.
بنابراین به نظر می‌‌رسد بسیاری از ایرانی‌ها با شما موافق نیستند که انتخابات، نامربوط است، چون آنها فورا به پای صندوق‌های رای می‌‌روند.»رضا پهلوی: «اینکه مشارکت وجود دارد، هرگز به رژیم مشروعیت نمی‌بخشد یا این را ثابت نمی‌کند که آنها به فرآیند انتخابات اعتقاد دارند؛ میزان مشارکت ثابت نمی‌کند آنها با این فرآیند موافق هستند.
بعضی از شرکت‌کننده‌ها مجبور می‌‌شوند یا به آنها رشوه داده می‌‌شود تا رای دهند. به عنوان مثال، اگر شما دانشجو باشید و مهر رای نداشته باشید، به شما اجازه ادامه تحصیل داده نمی‌شود یا اگر شما کارمند دولت باشید و در این انتخابات شرکت نکنید، ممکن است شغلتان را از دست بدهید.» یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران صبح دیروز در حالی آغاز شد که مشارکت گسترده مردم در این انتخابات هم تعجب رسانه‌های بین‌المللی را به همراه داشته است.

  • حسین فرح بخش: جلوی نمایش آثار ایرانی در ماهواره را بگیرید

به گزارش سرویس فرهنگی بیان ، “حسین فرح‌بخش” تهیه‌کننده سینما در خصوص پخش آثار سینمایی در شبکه های فارسی زبان به باشگاه خبرنگاران گفت: متاسفانه این مشکل پخش آثارمان در شبکه‌های فارسی زبان مشکل تازه‌ای نیست و تا به امروز هم هیچ مسئولی در پی رفع آن نیست.
وی افزود: زمانی که صاحبان فیلم آثارشان را به شبکه‌های ماهواره ای بفروشند به سرعت مورد بازخواست قرار می‌گیرند اما اگر بدون مجوز فیلم‌ها پخش شود هیچ مسئولی پیگیر چنین مشکلی نیست. “فرح‌بخش” اظهار داشت: در صورت پخش آثار از تلویزیون خودمان مخاطبان برای دیدن فیلم‌ها دیگر به شبکه‌های فارسی زبان رو نمی‌آورند.
وی ادامه داد: این مشکل برای فعالان این عرصه امری عادی شده و تنها ضرر اقتصادی آن نصیب‌مان می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: تا دولت پیگیر این موضوع نشود و در جهت رفع آن اقدام نکند به طور حتم این روند ادامه خواهد داشت.

  • پیشنهاد مسکو برای تحویل سیستم دفاع موشکی جایگزین برای اس-300

به گزارش بیان به نقل ازمشرق ،”سید محمودرضا سجادی” سفیر ایران در روسیه ضمن ردّ پیشنهاد مسکو برای تحویل سیستم دفاع موشکی جایگزین برای اس-300، تأکید کرد: سیستم دفاع هوایی پیشنهادی از سوی روسیه قابلیت همگرایی با سیستم دفاعی ایران را ندارد.روسیه پیشنهاد کرده است تا به‌جای تحویل سیستم دفاع موشکی اس-300 سیستم دفاع هوایی موسوم به “تور” را در اختیار ایران قرار دهد. سجادی تصریح کرد: ایران سیستم دفاع ملی خود را توسعه داده است و این سیستم بر مبنای سیستم دفاع موشکی “تور” نمی‌تواند کلیه قابلیت‌های سیستم اس-300 را داشته باشد.سیستم دفاع موشکی “تور” یک سیستم دفاعی برای انواع آب و هواها، برد کوتاه، زمین به هوا است و می‌تواند هواپیماها، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک را هدف قرار دهد.
“سرگئی شیمیزوف” رئیس شرکت روس‌تک اواخر ماه می تأکید کرد: مسکو در حال تلاش برای متقاعد کردن تهران برای منصرف شدن از شکایت از شرکت صادرات اسلحه روسیه به‌خاطر لغو کردن قرارداد تحویل سیستم دفاع موشکی اس-300 به ایران است.
وزارت دفاع و سازمان صنایع هوافضای ایران در آوریل 2011 میلادی شکایتی را بر ضد شرکت صادرات اسلحه روسیه در دادگاه بین المللی ژنو مطرح کرده‌اند.بر اساس اعلام مقام‌های رسمی ایران، تهران تنها در صورتی از شکایت خود بر ضد روسیه منصرف خواهد شد که مسکو به کلیه تعهدات اولیه خود عمل کند.قرارداد 800 میلیون دلاری عرضه سیستم دفاع موشکی اس-300 روسیه به ایران در پایان سال 2007 میلادی بین دو کشور به امضا رسیده است.

  • شوخی قطر با امنیت ملی ایران

به گزارش بیان به نقل ازفارس، وقتی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان، وزارت اطلاعات از دستگیری شبکه‌ای اخلال‌گر و مرتبط با برخی کشورهای منطقه خبر داد، یک پایگاه خبری فرانسوی به‌نام «برابری و آشتی» ضمن تایید این خبر، شبکه مزبور را به عربستان سعودی و قطر نسبت داد.
اینکه قطر علیه ایران اقدام می‌کند امری واضح است اما اینکه تا این حد در خصومت با ایران پیش رفته باشد، تعجب‌برانگیز است. سوال اساسی اینجاست که کدام انگیزه باعث می‌شود قطر تا به این اندازه با ایران خصومت ورزد؟این سوالی است که پاسخ آن مستلزم دقت کند در جایگاه قطر و تلاش خاندان حاکم بر این کشور برای ارتقای این جایگاه است.

  • قطر به عنوان کشوری مستقل یا دوژور، تنها 42 سال عمر دارد. در خیابان ولیعصر(عج) تهران، درخت‌های چنار بیشتر از 42 سال عمر دارند و اکنون چنین کشوری تلاش می‌کند، خود را برای ایران به‌عنوان یک رقیب منطقه‌ای معرفی کند.

قطر در ادبیات بین‌المللی یک ریزدولت محسوب می‌شود. چنین دولت‌هایی در اصلی‌ترین منفعت ملی در عرصه بین‌المللی که «بقا» است، چاره‌ای جز وابستگی به قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای و بین‌المللی ندارند. در مورد قطر یک تنگنای ویژه امنیتی هم وجود دارد و آن تمایل عربستان سعودی به تصرف تمام خاک این کشور در 42 سال گذشته است. به هر حال یک واقعیت وجود دارد و آن اینکه آل‌ثانی به‌دنبال سهم بیشتر در منطقه و حتی جهان است. یکی از نمونه‌های واضح این تلاش، دست‌یابی به میزبانی مسابقات جام جهانی فوتبال است. قطری‌ها به وضعیت فعلی راضی نیستند و آنچه این کشور را در این مسیر تهییج می‌کند، درآمدهای سرشار نفتی و گازی است.
قطر با داشتن تنها 1.8 میلیون نفر جمعیت، حدود 14 درصد از منابع گاز جهان و 15 میلیارد بشکه ذخایر نفتی اثبات شده در اختیار دارد که به اهمیت ژئواکونومیک این کشور می‌افزاید. قطری‌ها دارای بالاترین درآمد سرانه در جهانند. طبعا یکی از اهداف منطقه‌ای نظام سلطه بین المللی محدودسازی نقش جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه است قطر نیز طبعا در این مسیر با اهداف ایالات متحده همراه شده است و در کنار عربستان سعودی و ترکیه، محوری را علیه جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت تشکیل داده است. حتی برخی اندیشمندان صهیونیست، تل‌آویو را نیز تشویق می‌کنند که این محور را از حمایت‌های خود بی‌نصیب نگذارد.
بنابراین، تعجب‌برانگیز نیست که دوحه با منابع سرشار ثروت خود، برای اقدامات خرابکارانه علیه ایران وارد عمل شود که موردی که پیش‌تر بدان اشاره شد، یکی از همین موارد است. اما به‌هرحال، قطری‌ها در این رویکرد خود، یقینا دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند.
بد نبود که قطری‌ها دست‌کم از عمانی‌ها یک نکته را می‌آموختند و آن شیوه برخورد با یک همسایه بزرگ‌تر است. عمان هرچند در جبهه‌ای تقریبا مخالف با جمهوری اسلامی ایران قرار دارد اما درک کرده است که واقعیات ژئوپلتیک باعث می‌شوند که همه قدرت‌ها منطقه را روزی ترک کنند اما ایران و عمان کنار هم بمانند. بنابراین همواره تلاش کرده‌اند در ضمن حفظ مواضع خود، کاری علیه ایران نکنند و به‌هر حال، اجازه ندهند روابط به تیرگی بگراید.رژیم آل‌ثانی هم باید بداند که نظام بین‌المللی با تغییر در توزیع قدرت کم‌کم مواضع خود را عوض می‌کند اما آنها چاره‌ای جز ادامه حضور در کنار ایران ندارند و عقل حکم می‌کند، به روزهایی فکر کنند که کسی در کنار آنها نیست و همسایه بزرگ‌تر را نیز از خود رنجانده‌اند.طبعا قطر کوچک‌تر از آن است که در هنگام مقتضی، توان تحمل حتی یک سیلی ایرانیان را داشته باشد.

  • واشنگتن‌پست: سرسختی حزب‌الله مسیر جنگ سوریه را تغییر داد

به گزارش بیان به نقل ازخبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ «آنچه مسیر جنگ سوریه را تغییر داد یک نیروی سرسخت، آموزش‌دیده و کاملاً مسلح از گروه شیعه حزب‌الله بود که به لبنان مسلط و پاسخگوی ایران است. پیروزی بشار اسد در شهر القصیر مدیون آنهاست.»
این تحلیل را روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست منتشر کرد وافزود: این یک پیروزی بزرگ نه فقط برای تهران، بلکه همچنین برای مسکو است. اما بازماندگان این نبرد، ترکیه حامی اصلی مخالفان، اردن نزدیکترین متحد عربی آمریکا و متحدان آمریکا در حاشیه خلیج‌فارس هستند که تأمین‌کنندگان اصلی تسلیحاتی مخالفان سوری به شمار می‌روند. بازنده دیگر آمریکا است که رئیس‌جمهورش نه تنها یک فرد ضعیف، بلکه فردی بی‌عرضه به نظر می‌رسد.
از سوی دیگر روزنامه فرانسوی لوموند درباره پیروزی‌های بزرگ سوریه برگروه‌های معارض نوشت: بشار اسد بازپس‌گیری شهر القصیر را مدیون حمایت‌های ایران و حزب‌الله لبنان است. پیروزی حزب‌الله لبنان در شهر راهبردی القصیر را بدون شک می‌توان نقطه عطفی در بحران سوریه توصیف کرد.
ژان پی‌یرفیلیو نویسنده مقاله می‌افزاید: اصل مبارزه با مخالفان مسلح در القصیر را حزب‌الله لبنان و ایرانی‌ها بر عهده داشته‌اند و با پشتیبانی توپخانه و ارتش زرهی رژیم دیکتاتور سوریه موفق به این کار شده‌اند.
ژان‌پی‌یر فیلیو افزود: اعتقاد شیعیان به آمدن مهدی موعود (عج) و لزوم نابودی دشمنان، گفتمان امروز حزب‌الله لبنان و رهبر آنان سیدحسن نصرالله است. براساس این اعتقاد آخرالزمانی است که حزب‌الله لبنان در سوریه فداکاری می‌کند و شهید می‌دهد. نصرالله برای نشان دادن ارادت خود به آیت‌الله خامنه‌ای این کار را انجام می‌دهد.
لوموند تصریح کرد: فراخوان دفاع از حرم حضرت زینب(س) هم به منظور گردآوری هزاران شبه‌نظامی عراقی و اعزام آنها به سوریه صورت گرفت.
این حرم دو مناره طلایی دارد که از سوی ایران به سوریه هدیه داده شده است. این دو مناره نفوذ ایران در این مکان را نشان می‌دهد.

  • واشنگتن‌پست: مردم ایران دعوت رهبری را اجابت کردند

یک روزنامه آمریکایی نوشت رهبر ایران بی‌امان مردم را به شرکت در انتخابات تشویق می‌کرد و مردم ایران نیز اجابت کرده و روز جمعه همین کار را کردند.واشنگتن‌ پست نوشت: تلاش رهبر ایران برای استقبال هرچه گسترده‌تر مردم از انتخابات در عین حفظ آرامش عمومی موفق بود و صف‌های طویل مقابل حوزه‌های رای باعث شد ساعت‌های کار اخذ رای تمدید شود.

  • این روزنامه نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای صبح جمعه رای خود را به صندوق انداخت. هر 6 نامزد از وفاداران به وی بودند که اندک تفاوتی در دیدگاه‌هایشان در مسایل داخلی و خارجی به خصوص موضوع هسته‌ای وجود ندارد.

رهبر عالی ایران هنگام انداختن رای به صندوق بی‌اعتنا به نظر واشنگتن راجع به مسائل داخلی و انتخابات ایران گفت‌«به تازگی شنیده‌ام که فردی در شورای امنیت ملی آمریکا گفته است انتخابات ایران را قبول نداریم، به درک که قبول ندارید.» روی این خطاب،‌»جان کری» وزیر خارجه آمریکا بود که ماه گذشته در سخنانی گفت، انتظار ندارد، انتخابات ایران محاسبه بنیادین او در مورد سیاست‌های هسته‌ای این کشور را تغییر دهد.
روزنامه سعودی الوطن نیز در سرمقاله خود پیرامون انتخابات ایران تأکید کرد: سیاست کلان ایران با تغییر چهره‌ها در انتخابات تغییر نخواهد کرد. پست ریاست جمهوری به عنوان هرم قدرت اجرایی در کشور و اداره داخلی و خارجی آن محسوب می‌شود. به بیان دیگر رئیس‌جمهوری نمی‌تواند از چارچوب کلی سیاست‌های ایران که از زمان برپایی انقلاب (امام) خمینی‌(ره) طی سه دهه گذشته مرسوم بوده است، خارج شود این مسئله امری قطعی است.

  • روحانی اصلاح‌طلب نیست نامزد اصلاح‌طلبان 10 درصد هم رای نداشت

«محمدرضا-ی» همکار فراری نشریات زنجیره‌ای به صدای آمریکا گفت: روحانی اصلاح‌طلب نیست و هیچ اصراری هم ندارد که خودش را اصلاح‌طلب بنامد. این در حالی است که آقای عارف خودش را اصلاح‌طلب می‌دانست. اما چون در نظرسنجی‌ها حتی نظرسنجی‌های اصلاح‌طلبانه او دارای رای بالایی نبود، اصلاح‌طلبان از روحانی حمایت کردند.
مرتضی -ک از همکاران متواری گروهک ملی-مذهبی نیز که در پاریس اقامت دارد به یک رسانه اپوزیسیون (رادیو کوچه) گفت: حسن روحانی به اصلاح‌طلبی شهره نیست هر چند هاشمی و کارگزاران و خاتمی از او حمایت کرده‌اند. او مورد اعتماد رهبری بوده است.
از سوی دیگر علیرضا نوری‌زاده به شبکه الجزیره گفت: حسن روحانی به هیچ‌وجه اصلاح‌طلب نبوده و نیست و نماینده رهبری و نزدیک به رهبر و همواره میانه‌رو بوده است.اصلاح‌طلبان که حامی عارف بودند، در نظرسنجی‌ها دریافتند که عارف حداکثر 10 درصد آرا را کسب می‌کند.نوری‌زاده گفت: از نظر رهبری این انتخابات یک همه‌پرسی برای نظام ایران بود.
تهیه شده در واحد سیاسی

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات