امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۲/۰۴/۱۵
کد خبر : 139
چاپ خبر :

قانون فصل الخطاب شوراها -سر مقاله

پس از اعلام رسمی نتایج انتخابات کاندیداهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در شهر گلپایگان در این دوره نکات قابل تأملی را می توان از زمان ثبت نام تا پایان رأی گیری بر شمرد و لازم است دراین خصوص، اولاً مسؤولین محترم و مربوطه به وظایف خود عمل کنند و هم معتمدین و خواص شهر نسبت به آگاه سازی و آماده سازی افکار عمومی برای آینده برنامه ریزی نمایند.

به عنوان مثال می توان نگاهی به استقبال کاندیداهای شورای شهر و کثرت ثبت نام ها کرد وسؤالاتی که به اذهان می آید. آیا این استقبال عرصه ای بود برای نشان دادن عناوین و افتخارات و احیاناً خود معرفی ها (که نوعاً هم نه چندان مطرح ونامطلوب بود) و یا واقعاً پی گیری و نشان دادن کارآیی و توانایی برای خدمت به شهر؟


در بررسی اجمالی می توان گفت تعداد قابل توجهی از شرکت کنندگان بدون ارائه برنامه ای مدون و مشخص ،برای پیشرفت و پیشبرد شهر درچارچوب وظایف قانونی شوراها فقط با ارائه عکس های رنگی و پر هزینه، صرفاً به عرضه کردن خود پرداختند و در کنار آن برخی نیز که برنامه ارائه داده بودند برنامه هایشان فراتر از وظایف تعریف شده شوراها بود. برخی دیگر نیز فقط با تبلیغات پرهزینه، چهره شهر را نامطلوب و زشت کردند که نه تنها با شعارهای داده شده که هدف را خدمت به شهر در چارچوب قانون بود همخوانی نداشت،بلکه باعث هزینه فراوان به غیر از زحمات مسؤولان خدمات شهری برای شهرداری شد.
درادامه می توان یکی دیگر ازنکات را دوران قبل از تأیید صلاحیت نهایی کاندیداها برشمرد. برخی که انصراف خود را اعلام داشتند با بزرگ نمایی خود،باعث ایجاد جو نامطلوبی در شهر شدند و بعد آن را بر گردن جریانات غیر واقعی انداختند و با فرافکنی باعث تشویش اذهان عمومی شدند که باید به مسؤولین مربوطه تذکر داد که برخورد قانونی خود را انجام دهند.
ازدیگرموارد حائزاهمیت،پس ازاعلام نتایج رسمی انتخابات می باشد که برخی ازاعضای جدید بدون رعایت قوانین به اقدامات نا مطلوبی درشهردست زده و با حرف های خود از جمله تعویض شهردار و یا برخورد با فلان کس در شهرداری و…اقدام به فرافکنی کرده اند که همین جا لازم است ضمن تبریک به اعضای محترم جدید شورای شهر به همه عزیزان تذکر داد که در چارچوب وظایف خود حرکت کنند، اقدامات کنونی خود را تا آن جائی که قوانین اجازه می دهد بصورت مستقیم در اختیار مردم قرار دهند. البته با شناختی که از تعدادی از این عزیزان وجود دارد و سوابق آنها نشان می دهد که ان شاء الله درراستای حفظ ارزش ها و اعتلای نام شهر کوشا خواهند بود، لیکن این کافی نیست و واقعاً باید در زمان تصدی پست مسؤولیت شورای شهر ضمن اطلاع رسانی ازاقدامات،قوانین را بطور کامل اجرا نمایند. البته در اینجا انتقاداتی به عملکرد بر خی اعضای شورای گذشته وجود دارد که در زمان خود باید به آن پرداخت .شاید یکی ازنکات مهم و قابل توجه شورای جدید همین باشد.
نکته دیگرعدم ورود برخی از چهره های شهرستانی درعرصه انتخابات شورا است که باید دید واقعاً علت عدم ثبت نام این عزیزان چیست و چرا تمایل به حضور نداشتند؟علت آن ،عملکرد گذشته شورای شهر است و یا ترس از جوسازی های بعضاً نا مطلوبِ برخی از کسانی که به خواسته های خود نمی رسند و یا ضعف عمده جامعه یعنی بزرگ نمایی معایب و عدم پرداختن به محاسن و اقدامات مطلوب.
ولی چه در دوره گذشته و چه در دوره جدید با توجه به عدم ثبت نام برخی از اعضا ،مردم به اعضای دوره قبل رأی ندادند و این سؤال وجود دارد چرا؟؟؟ و این هشداری است برای اعضای جدید که با پیگیری و شناخت واقعی مطالبات مردم ،حتماً وظایف قانونی خود را برای مردم تشریح نمایند که قانون فصل الخطاب خواهد بود ومردم عزیزحتماً صداقت در گفتار و کردار را مشاهده می کنند و خود مروج خواهند بود.
م.ولایتی

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات