امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۸/۱۱/۲۵
کد خبر : 121870
چاپ خبر :

خطرات دوقطبی کردن جامعه

♦️? آنچه که امروز به آن نیاز داریم انسجام ،وحدت و همدلی است ؛ ♦️? دوقطبی گلپایگانی و خوانساری به دلیل ناتوانی وعجز از پاسخگویی است ؛

♦️یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ
ﺍﻱ ﻣﺮﺩم ! ﻣﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻳﻚ ﻣﺮﺩ ﻭ ﺯﻥ ﺁﻓﺮﻳﺪﻳﻢ ﻭ ﻣﻠﺖ ﻫﺎ ﻭ ﻗﺒﻴﻠﻪ ﻫﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﺗﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﻴﺪ . ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﮔﺮﺍﻣﻰ ﺗﺮﻳﻦ ﺷﻤﺎ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﺗﺮﻳﻦ ﺷﻤﺎﺳﺖ . ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﺩﺍﻧﺎ ﻭ ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ .(١٣ حجرات )
♦️قرآن مجید بعد از آنکه بزرگترین مایه مباهات ومفاخره عصر جاهلی یعنی نسب و قبیله رااز کار می اندازد به سراغ معیار واقعی ارزش گذاری ها رفته می افزاید گرامی ترین شما نزد خداوند باتقواترین شما است .”” إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ “”
♦️با شکل‌گیری جریان نفاق در زمان پیامبر (ص) سوره منافقین. نازل شد. اینکه خوب است در نماز جمعه سوره منافقین خوانده شود، به این معنا نیست که این یک وردی است که خواندنش مستحب است، بلکه فهمیدن معنای آن و تناسبی که با نمازجمعه دارد، لازم است. زمانیکه دوقطبی مهاجر ــ انصار، توسط «عبدالله بن اُبَی» در یکی از غزوات پیامبر (ص) صورت گرفت : پیامبر از سخنان اُبَی، آنقدر ناراحت شدند که لشکر را در موقعی که باید استراحت می‌کردند، حرکت دادند. وقتی علّت این اقدام را از ایشان پرسیدند، فرمودند که مگر ندیدید که اُبَی گفته وقتی به مدینه برگردیم، می‌خواهیم مهاجرین را اخراج کنیم. درست است که وجود اختلاف نظر در جامعه اسلامی را باید مایه برکت دانست و ولی درعین حال، دوقطبی کردن جامعه و ذلیل کردن یک قطب و عزیز دانستن قطب دیگر، رفتاری منافقانه است. متأسفانه در جامعه ما سالهاست دوقطبی های شکل گرفته است، که باعث غبار آلود شدن فضا شده و حقیقت مخدوش و در نتیجه عده ای که صلاحیت در مصدر قرار گرفتن دربرخی از امور را نداشتند خسارت های را برای امت اسلامی بوجود آورده اند . به عنوان مثال نزدیک انتخابات ها توسط برخی از افراد دوقطبی های بوجود می آید و به تبلیغات‌چی‌ها گرا می‌دهند که از این موضوع برای ایجاد دوقطبی استفاده کنند. وقتی دوقطبی مهاجر ــ انصار در زمان پیامبر (ص) ادامه پیدا کرد ، مسئله خلافت هم تحت تأثیر آن قرار گرفت، ضرر دوقطبی‌سازی برای جامعه این است که موجب ایجاد خفقان روانی و دیکتاتوری رسانه‌ای در جامعه می‌شود و هرکس می‌خواهد به موضوعی انتقاد کند، می‌ترسد که او را به یک قطب منتسب کنند.
♦️ از آنجا که مهاجر و انصار پرورش یافته دو محیط مختلف بودند، در طرز تفکر و معاشرت، فاصلۀ زیادی با هم داشتند “اوس و خزرج” که جمعیت انصار را تشکیل می‌دادند صد و بیست سال با هم جنگ کرده بودند. بنابراین با این اختلافات حیات دینی و سیاسی اسلام به هیچ وجه امکان پذیر نبود. پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) تمام این مشکلات را حل نمود از طرف خداوند مامور شد مهاجر و انصار را با هم برادر کند روزی در یک انجمن عمومی به مسلمانان فرمود: «تاخّوا فی‌ الله اخوین اخوین؛ دوتا دوتا باهم برادر شوید».
♦️ ایجاد دوقطبی در فضای سیاسی کشور ضمن گسست عمیق در میان آحاد ملت، زمینه مساعدی را برای تضعیف منافع ملی فراهم کرده و باعث می شود تا ظرفیت ها و پتانسیل های کشور به حاشیه می رود .

?از همین روی رهبر انقلاب در یکی از سخنرانی های خود «دو قطبی شدن کشور» و «دو دستگی مردم» را تجربه ای خطرناک دانستند و به ماجراهای سال 1359 و ریاست جمهوری بنی صدر اشاره کردند:‌ ” در سال 59، رئیس جمهور وقت جامعه را دو قطبی، و مردم را به دو دسته مخالف و موافق تقسیم کرد که نباید این تجربه تکرار شود.مسئولان باید با دشمن خارجی و عوامل داخلی او فاصله گذاری جدی کنند.”

?با نگاهی به تاریخ پر فرازو نشیب انقلاب اسلامی شاهد مواردی از شکل گیری های دوقطبی در کشور بوده ایم که در این بین مواردی همچون رفتار بنی صدر و ایجاد اختلاف در بین نیروهای انقلابی تا تحرکات سیاسی آیت الله شریعتمداری در اوایل انقلاب تا بذر فتنه و اختلاف را در صفوف نیروهای انقلاب بکارد تا سال های اخیر که برخی از چهره های مطرح سیاسی با رفتارها و اتخاذ مواضع معنا دار خود بر آتش دو دستگی در کشور دمیده اند اما همیشه ملت ایران آگاهانه با این دست مسایل برخورده کرده اند و طراحان این مباحـث را ناامید کرده اند .

یادداشت : به قلم محمد ولایتی

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات