امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تاریخ خبر : ۹۷/۰۷/۲۲
کد خبر : 118409
چاپ خبر :

نیویورک‌تایمز: سیاست ترامپ برای براندازی در ایران موفق نخواهد شد

یک روزنامه آمریکایی در تحلیلی تأکید کرده سیاست دولت آمریکا برای تغییر نظام ایران موفق نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بیان یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشته امیدواری دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای ایجاد ناآرامی‌ در ایران از طریق اعمال تحریم‌ها کارآمد نخواهد بود و ممکن است نتیجه معکوس دهد.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، قمار ترامپ با ایران ماه آینده که تحریم‌های آمریکا علیه ایران از سر گرفته می‌شود به نقطه اوج خواهد رسید. مطابق این تحلیل، این تحریم‌ها گامی فراتر از نادیده گرفتن صرف رویکرد دولت قبل آمریکا در قبال ایران هستند و به منزله شکافی جدی میان آمریکا با متحدان اروپایی‌اش به شمار می‌روند.

نیویورک‌تایمز نوشته ترامپ امیدوار است با بازگرداندن تحریم‌ها ایران را به تسلیم در برابر مطالبات غیرواقع‌بینانه آمریکا وادار کرده و ضمن توقف تمامی فعالیت‌های هسته‌ای به نقش نظامی‌اش در سوریه و یمن پایان دهد.

در این تحلیل آمده است: «هنوز مشخص نیست که آیا دولت، واقعاً تبعات احتمالی اقداماتش را در نظر گرفته است. این اقدامات ممکن است اثری عکس آنچه انتظار می‌رود به همراه داشته باشد.»

رسانه آمریکایی یادآوری کرده در توافق هسته‌ای برجام به ایران وعده داده شد در ازای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای خود از مزیت رفع تحریم‌ها برخوردار خواهد شد اما ایران علی‌رغم پایبندی به تعهداتش هرگز از مزایای این توافق برخوردار نشد.

نیویورک‌تایمز به نقل از تحلیلگران نوشته از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران ممکن است در نهایت به نفع رقبای آمریکا باشد که مشتاق به جایگزین کردن ارزی دیگر به جای دلار به عنوان ارز غالب دنیا هستند و به این ترتیب لطمه‌ای طولانی مدت به ایالات متحده وارد کند.

نیویورک‌تایمز خاطرنشان کرده است: «آقای ترامپ با مشکل دیگری هم مواجه است. صرفنظر از اینکه تحریم‌ها تا چه اندازه دردناک باشند، هیچ‌گاه به اندازه وقتی که قدرت‌های اصلی در اجرای آنها متحد باشند، موثر نخواهند بود. چین، هند و ژاپن، تمایل خود را برای ادامه خرید نفت از ایران ابراز کرده‌اند.»

در این یادداشت آمده است: «آیا رویکرد افراطی ترامپ می‌تواند به تغییر نظام ایران منجر شود؟ اگر خیر، پس چه اتفاقی می‌افتد؟ علی‌رغم ناآرامی‌های اخیر و تضعیف شدن اقتصاد ایران، کارشناسان می‌گویند انتظار نمی‌رود حکومت ایران به این زودی‌ها سقوط کند.

یادآوری این نکته هم مهم است که تاریخچه اقدامات آمریکا نشان می‌دهد راه‌اندازی کودتا در ایران و سرنگون کردن دولت‌های عراق و لیبی پایان‌های خوشی به همراه نداشته‌اند. در واقع، ایران پیروز بزرگ جنگ عراق از آب در آمد زیرا آمریکایی‌ها صدام را عزل کرده و اصلی‌ترین مانع در برابر آرزوهای منطقه‌ای ایران را از بین بردند.»

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات