امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تاریخ خبر : ۹۷/۰۲/۳۱
کد خبر : 115421
چاپ خبر :

آب دریای خزر درحال پسروی است

یک زمین‌شناس با اشاره به پسروی آب دریای خزر گفت: مسؤولان ارشد در مازندران باید دغدغه جدی در ارتباط با پسروی ساحل را داشته باشند تا شاهد ساحل‌خواری و تجاوز به ساحل ملی نباشیم.

به گزارش خبرگزاری بیان؛ سیدرمضان موسوی درباره ظرفیت هیدروتوریسم گردشگری مازندران اظهار کرد: امروزه یکی از مهم‌ترین موضوعات در بحث هیدروتوریسم بحث تفرجگاه‌هایی ازجمله دریا، دریاچه، آبشار و برکه‌ها است که در کشور ما روی این موضوع خیلی متمرکز نشدیم و از ظرفیت‌ها نتوانستیم به‌طور مناسبی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه مازندران توانمندترین نقطه دنیا در بحث هیدروتوریسم است، اضافه کرد: در مازندران بیش از 50 رودخانه مهم دائمی داریم که در هریک از این رودخانه‌ها می‌توانیم ده‌ها شغل به وجود آوریم که متاسفانه هیچ برنامه‌ای در این زمینه نداریم.

*هر مشت از رسوبات سواحل دریای خزر مازندران حاوی هزاران کانی و عناصر مختلف است

این زمین‌شناس به 350 کیلومتر نوار ساحلی مازندران اشاره کرد و افزود: در بحث سواحل ما دارای طولانی‌ترین ساحل با ظرفیت بی‌نظیر تنوع رسوب‌شناسی و ژئومورفلوژیکی هستیم؛ به این معنا که هر مشت از رسوبات سواحل دریای خزر مازندران حاوی هزاران کانی و عناصر مختلف است.

موسوی اظهار کرد: براساس آزمایش‌های مختلف انجام شده اگر توریسم برای رفع بیماری و مشکلات روحی و روانی برای ساعاتی بدن خود زیر ماسه‌ها مدفون کند بخش عظیمی از مشکلات روحی، جسمی و پوستی‌اش درمان خواهد شد که در این زمینه شاهد اطلاع‌رسانی ضعیفی هستیم و گردشگران در این زمینه آگاهی ندارند.

وی با بیان اینکه سواحل بسیار غنی از لحاظ کانی‌شناسی و تنوع عناصر مختلف داریم، گفت: منشأ رسوبات سواحل دریا سلسله جبال البرز است که بیش از 50 رودخانه مهمی که به دریای خزر می‌ریزند از هزاران سنگ عبور می‌کنند که بسیار غنی و متنوع است.

* آمایش سرزمینی ساحلی به‌طور استاندارد انجام نشد

این زمین‌شناس با اعلام اینکه آمایش سرزمینی ساحلی را تاکنون به‌طور استاندارد و عمیق انجام ندادیم، خاطرنشان کرد: به همین دلیل شاهد ناهنجاری‌های مختلف مدیریت سرزمینی هستیم و بخش عمده‌ای از سواحل بدون مطالعه و دقت افراد مختلف با نفوذ و لابی‌های مختلف از بدنه منابع ملی خارج شده و روی آن مقدار باقی‌مانده نیز مدیریت و مطالعه درستی انجام نشده است.

موسوی تصریح کرد: دریای خزر بزرگترین دریاچه جهان و باقی‌مانده اقیانوس عظیم پالئوتیس بوده که به‌دلیل بزرگ بودنش دریا می‌دانیم که  دارای رفتار منحصر و استثنائی هیدرولوژیکی است.

*رفتار استثنایی دریای خزر

چوی ادامه داد: این پدیده ویژه بالا و پایین رفتن بسیار زیاد سطح آب دریا در یک دوره زمانی 50 ساله بوده، به این معنا که 2.5 متر آب دریا بالا رفته و 50 سال بعد آب دریا پایین می‌آید که آمار اندازه‌گیری از 200 سال گذشته به‌طور دقیق هم موجود است.

عضو هیأت علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری افزود: این میزان بالا و پایین رفتن آب دریا یعنی پسروی و پیشروی‌های غیرطبیعی و شدید در بخش‌هایی از ساحل بیش از 100 کیلومتر می‌رسد و در سواحل میانکاله مازندران بیش از 30 کیلومتر پیشروی و پسروی می‌کند.

*پسروی دریا به منهای 29 متر می‌رسد

موسوی با اعلام اینکه الان زمان پسروی آن است که به منهای 29متر خواهد رسید و پس از آن شاهد پیشروی آب دریای خزر هستیم، اظهار کرد:  این پدیده مسائل مختلفی را سبب شد چراکه پسروی گذشته در 60سال گذشته در مراحل پایانی ارتفاع آب به پایین‌ترین حد خود رسید افراد بانفوذ در بخش‌های عمده ساحل شروع به سندسازی و تصرف بخش‌هایی کردند که در همان زمان تخلف آشکار بوده است.

وی بیان کرد: مراکز قضایی فعلی از این پدیده بی‌نظیر که در مرحله پسروی هستیم اطلاع کافی ندارند که به‌زودی سواحل خود را نشان می‌دهد که پسروی منهای 29 متر داریم و الان منهای 27 متر هستیم دو متر سطح آب پایین رود که مسؤولان کشور و شهرها و روسای سازمان‌های مرتبط باید بی‌نهایت دقت داشته باشند.

رئیس گروه آبخیزداری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با تأکید بر انجام مطالعه جدی در زمینه ساحل مازندران، خاطرنشان کرد: این مهم باید به‌صورت جدی پیگیری شود تا افراد سودجو از ساحلی که درحال پسروی است سوءاستفاده نکنند.

*لزوم ورود و توجه جدی مسؤولان در زمینه پسروی آب دریای خزر

موسوی با بیان اینکه استاندار و مسؤولان ارشد استان باید دغدغه جدی را درارتباط با پسروی ساحل داشته باشند تا شاهد ساحل خواری و تجاوز به ساحل ملی نباشیم، اظهار کرد: جا دارد مدیریت گردشگری مازندران ورود جدی و قوی از خود نشان دهد؛ زیرا اکثر گردشگرانی که وارد مازندران می‌شوند یکی از سوژه‌های آنان سواحل نیلگون دریای خزر است و باید نسبت به سامان‌دهی و مدیریت دقیق ساحل و حفظ و بهره‌برداری کل مردم ایران از این موهبت ملی برنامه‌ریزی لازم داشته باشد تا شاهد دخالت‌های بی‌جا، دست‌اندازی و چنگ‌اندازی به سواحل استان نباشیم.

منبع: فارس

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات