امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۶/۱۲/۰۹
کد خبر : 111831
چاپ خبر :

لاوروف: آمریکا ارتش‌‌های اروپایی را برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای علیه روسیه آموزش می‌دهد

وزیر امور خارجه روسیه گفته است آمریکا در حال آموزش ارتش‌های اروپایی به منظور استفاده از تسلیحات هسته‌ای علیه مسکو است.

به گزارش خبرگزاری بیان؛  «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز چهارشنبه تأکید کرد، آمریکا در حال آموزش ارتش‌های اروپایی برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای علیه روسیه است.

بنا بر گزارش شبکه «راشاتودی»، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خلع سلاح در ژنو سوئیس گفت، واشنگتن علاوه بر این اتهامات بی‌اساسی را علیه دولت سوریه در خصوص تسلیحات شیمیایی مطرح می‌کند.

«رابرت وود» سفیر خلع سلاح آمریکا پیش از این به خبرنگاران گفته بود که روسیه به تعهدات خود به عنوان یکی از کشورهای تضمین‌کننده نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه و همچنین جلوگیری از به کارگیری آنها توسط دولت سوریه عمل نکرده است.

دیپلمات ارشد روسیه گفت، این اتهامات بی‌اساس در شرایطی علیه دمشق مطرح می شود که دولت سوریه تمام ذخایر تسلیحات شیمیایی خود را از بین برده است. «اتهامات بی‌اساس درباره حملات شیمیایی ادعایی دمشق، ابزاری ژئوپولتیک علیه سوریه است».

لاوروف ادامه داد، «جنگ در سوریه بدتر نمی‌شود و این اوضاع برای تروریست‌هاست که روز به روز بدتر می‌شود». وی همچنین گفت: «در حال حاضر شرایط در سوریه برای ازسرگیری روند سیاسی مناسب است».

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه امروز چهارشنبه در کنفرانس خلع سلاح که از تاریخ 26 فوریه (7 اسفندماه) تا 2 مارس (11 اسفندماه) در شهر ژنو سوئیس برگزار می‌شود، تأکید کرد: «ازسرگیری فوری گفت‌وگوها به منظور پرداختن به مسائل مربوط به کنترل تسلیحات و عدم اشاعه جامعه بین‌المللی ضروری است».

وی در ادامه گفت، «مسکو نگران راهبرد هسته‌ای جدید آمریکا و افزایش نقش تسلیحات هسته‌ای در این سند است.»

وزارت دفاع آمریکا روز جمعه 2 فوریه (13 بهمن ماه) نسخه نهایی سند «بررسی وضعیت هسته‌ای آمریکا» که دکترین هسته‌ای رئیس‌جمهور این کشور را مشخص می‌کند را منتشر کرد.

دولت آمریکا در سند جدید برای اولین بار آمادگی‌اش را برای تغییر در زرادخانه هسته‌ای خود اعلام کرده است.

مطابق این گزارش، سند «بررسی وضعیت هسته‌ای» تا اندازه زیادی مسیر ترسیم‌شده در سند سال 2010 دولت اوباما را ادامه می‌دهد. در آن از پروژه‌های نوسازی هسته‌ای آمریکا استقبال شده است.

با آنکه سند 2018 حاوی بخش‌هایی جداگانه درباره کره شمالی، چین و ایران است، تمرکز اصلی آن به وضوح روی روسیه و ضرورت توازن قدرت با این کشور است.

در حالی که روسای جمهور قبلی آمریکا استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را تنها به زمان استفاده کشورهای رقیب از سلاح‌های کشتار جمعی برای کشتار انبوهی از غیرنظامیان محدود می‌کرد، در سند جدید برای اولین بار خواسته شده به «حملات راهبردی غیرهسته‌ای» پاسخ هسته‌ای داده شود.

به عبارت دیگر آمریکا ممکن است از این پس برای تهدیدهایی مانند حمله سایبری به مراکز فرماندهی هسته‌ای یا زیرساخت‌های شهری، اعم از شبکه برق یا سامانه کنترل ترافیک هوایی پاسخ با سلاح‌های هسته‌ای را در نظر بگیرد.

وزیر امور خارجه روسیه امروز در کنفرانس خلع سلاح در ژنو ادامه داد: «خلع سلاح هسته‌ای از طریق حفظ تسلیحات هسته‌ای غیرراهبردی آمریکا در اروپا مختل شده است… روسیه به طور کامل ذخایر تسلیحات بیولوژیکی سمی خود را از بین برده است. اما آمریکا به عنوان یکی از مهمترین امضا کنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی متعهد شده بود تا تمام تسلیحات خود را تا سال 2007 میلادی از بین ببرد اما این اقدام هنوز هم صورت نگرفته و سرنوشت این ذخایر تسلیحاتی هنوز نامعلوم است».

دیپلمات ارشد روسیه گفت: «مسکو نمی‌تواند تلاش‌های غرب برای ایجاد طرح‌های محرمانه به منظور جایگزینی طرح‌های سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی و شورای امنیت سازمان ملل درباره مسائل مربوط به تسلیحات شیمیایی را نمی‌پذیرد».

لاوروف در ادامه تأکید کرد، «مسکو آماده ازسرگیری گفت‌وگوها در کنفرانس خلع سلاح است که البته تسلیحات هسته‌ای آمریکا در اروپا را مانعی برای پیشبرد هدف خلع سلاح می‌بینیم…تمام قدرت‌های هسته‌ای باید به گفت‌وگوهای خلع سلاح ملحق شوند».

وزیرخارجه روسیه همچنین گفت: «اخباری جعلی درباره سوریه تولید و منتشر می‌کنند. مثلا کلاه‌سفیدها دمشق را به استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه مردم سوریه متهم کرده‌اند در صورتی که این تسلیحات قبلا به طور کامل از بین رفته است و دمشق به همکاری خود با سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی ادامه می‌دهد…تمام این اتهامات برای پیشبرد اهدافی سیاسی و اجرای کودتا در سوریه و تغییر رژیم در این کشور مطرح می‌شود».

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تأکید کرد: «در صورتی که توافقی برای خروج جبهه‌النصره از غوطه شرقی حاصل شود، مسکو هیچ مخالفتی نخواهد داشت و مسکو آمادگی دارد تا هرگونه سناریویی را درباره غوطه شرقی بررسی کند، از جمله خروج و عقب‌نشینی تروریست‌های جبهه‌النصره».

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش به شرایط شبه‌جزیره کره اشاره کرد و گفت: «جنگ قطعا شرایط شبه‌جزیره کره را بدتر خواهد کرد…مسکو آمادگی دارد تا شرایط اتحاد مجدد کره شمالی و جنوبی را فراهم کرده و از آن حمایت کند».

وی در ادامه از هرگونه انتقال تسلیحات از کره شمالی به سوریه ابراز بی‌اطلاعی کرد.

یکی از دیپلمات‌های شورای امنیت سازمان ملل که خواست نامش فاش نشود، امروز چهارشنبه 28 فوریه (9 اسفندماه) در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی ان ان» مدعی شد که کره شمالی اقلامی را برای سوریه ارسال می‌کند که می‌تواند برای تولید تسلیحات شیمیایی مورد استفاده قرار گیرد.

این دیپلمات شورای امنیت در حالی چنین ادعایی را مطرح کرده است که دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه بارها تأکید کرده است که تمامی زرادخانه‌های سلاح‌های شیمیایی را از بین برده است و به هیچ‌ عنوان به دنبال استفاده از این سلاح‌ها علیه غیرنظامیان نیست.

منبع: فارس

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات