امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تاریخ خبر : ۹۶/۰۸/۱۱
کد خبر : 106993
چاپ خبر :

مسکو: موضع ما در قبال بند «T» برجام کاملا با ایران یکسان است

معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرده که موضع مسکو در قبال بند «T» برجام با موضع ایران کاملا یکسان است.

به گزارش خبرگزاری بیان؛  «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت حکم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص توافق هسته‌ای ایران (برجام) هیچ اختیاری برای این نهاد در رابطه با بازرسی از تأسیسات نظامی ایران از مسیر بند T برجام فراهم نمی‌کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، وی تأکید کرد: «موضع ما با ایران در خصوص این موضوع یکسان است. حکم آژانس به بازرسان این اختیار را نمی‌دهد که بر اساس بند «T» [که به فناوری‌هایی می‌پردازد که می‌تواند برای ساخت یک بمب اتمی نیز مورد استفاده قرار گیرد، مثلا شبیه‌سازی کامپیوتری یک انفجار هسته‌ای] (به بازرسی از سایت‌های نظامی ایران بپردازند)».

معاون وزیر خارجه روسیه ادامه داد، یک مکانیسم ویژه برای گفت‌وگو درباره مسائل قابل بحث وجود دارد و آن از طریق کمیسیون مشترک است، «بنابراین، اگر کسی با مسئله‌ای مواجه است و یا ملاحظات بیشتری دارد، این مسائل می‌تواند در آنجا مطرح شود».

«نیکی هیلی» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل اواخر سپتامبر اعلام کرد که واشنگتن از بازرسی‌های آژانس از تأسیسات نظامی ایران حمایت می‌کند.

بر اساس بند T از ضمیمه نخست برنامه جامع اقدام مشترک، ایران از طراحی، ساخت، خرید یا استفاده از برخی از اقلام با کاربری دوگانه مانند دوربین‌های سرعت بالا یا چاشنی‌های انفجاری و همچنین مدل‌های رایانه‌ای ادوات انفجار اتمی منع شده است.

گروه‌های نزدیک به رژیم صهیونیستی از جمله موسسه علوم و امنیت بین‌الملل و بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها با بیان این ادعا که برجام در خصوص ساز و کار راستی‌آزمایی این بند سکوت کرده، می‌گویند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید برای اطمینان از پایبندی ایران به این محدودیت‌ها، بتواند خارج از ساز و کار 24 روزه بازرسی‌ها از اماکن مشکوک، به صورت روتین به مراکز غیرهسته‌ای از جمله سایت‌های نظامی ایران دسترسی داشته باشد.

این در حالی است که محدودیت‌های عنوان‌شده در این بند اساسا خارج از حیطه اختیارات و تخصص آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و برجام نیز مسئولیت راستی‌آزمایی این بند را به این نهاد نسپرده است.

درخواست‌های ترامپ برای اصلاح برجام واهی است

معاون وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش گفته است، بسیاری از مقامات در دولت آمریکا تصور اشتباهی دارند مبنی بر اینکه می‌توانند به متن برجام مطلبی بیافزایند.

سرگئی ریابکوف ادامه داد، روسیه درخواست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا برای اعمال تغییر در توافق هسته‌ای ایران (برجام) را واهی و غیرواقع‌گرایانه می‌داند.

وی افزود: «اینکه بسیاری از مقامات آمریکایی به اشتباه تصور می‌کنند که می‌توانند تغییری در متن برجام ایجاد کنند، باید بدانند که این مسئله غیرممکن است. ما برای مدت 12 سال روی متن این سند گفت‌وگو کردیم».

منبع: فارس

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات
  1. رضا فیروزی گفت:

    نشریه محترم بیان لطف کنید تحلیل خودتان را از این خبروحمایتـءـ بو دارــآقای معاون وزیرخارجه روسیه منتشر کنید.متشکرم بوداریعنی معنا دار ومنافقانه

  2. رضا فیروزی گفت:

    مردم عزیز ایران//به نظرم مرتیکه منافق داره به رفقای غربیش کد میده.

دیدگاه شما

تبلیغات