امروز : یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۴/۰۷/۰۸
کد خبر : 32335
چاپ خبر :
یک اقتصاددان اصلاح‌طلب:

معلوم نیست بودجه‌های عمرانی طی 6 ماهه اخیر در کجا هزینه شده است

یک اقتصاددان اصلاح‌طلب هشدار داد: افزایش حدود 36 هزار میلیارد تومانی بودجه جاری دولت روحانی می‌تواند اثرات تورمی زیادی داشته باشد.

 به گزارش بیان نیوز به نقل از نسیم؛ حسین راغفر درباره عملکرد بودجه‌ای دولت اظهار کرد: افزایش 35/9 هزار میلیارد تومانی بودجه جاری می‌تواند اثرات تورمی زیادی داشته باشد اما اگر بودجه عمرانی افزایش پیدا می‌کرد هم ارزش افزوده زیادی به وجود می‌آمد و اشتغال خوبی ایجاد می‌شد که متاسفانه دولت توجهی به این مسئله نمی‌کند.
وی در تشریح اثرات افزایش بودجه جاری کشور در فصل بهار گفت: با افزایش 35/9 هزار میلیارد تومانی بودجه جاری که بهار امسال را به یکی از پرخرج‌ترین بهارهای چند سال اخیر تبدیل کرده است، دولت در پاییز و زمستان با کسری بودجه زیادی روبه‌رو خواهد شد و احتمالا باز هم در شش ماه آتی بودجه عمرانی را کسر خواهد کرد که این مسئله رشد و آبادانی و اشتغال کشور را مورد تهدید قرار خواهد داد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) افزود: احتمالا دولت در شش ماه آینده سال از خدمات عمومی مانند بهداشت و آموزش و پرورش کسر خواهد کرد، بنابراین خدمات و رفاه عمومی در جامعه آسیب جدی خواهد دید.
راغفر با انتقاد از کاهش بودجه عمرانی در سه ماهه نخست امسال اظهار کرد: اختصاص تنها 38/5 میلیارد تومان بودجه عمرانی در فصل بهار آثار منفی زیادی بر روند اشتغالزایی در کشور دارد و به طولانی‌تر شدن اتمام پروژه‌های نیمه تمام عمرانی در کشور خواهد انجامید. وی خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته مبالغ هنگفتی در زمینه طرح‌های عمرانی هزینه شده بود و در حال حاضر چندین هزار پروژه نیمه تمام دولتی وجود دارد که مبالغ زیادی از منابع ملی را قفل کرده است. اگر دولت منابعش را برای راه‌اندازی این پروژه‌ها مصرف کند، هم اشتغال ایجاد می‌شود و هم لااقل چند تا از این پروژه‌ها به سرانجام می‌رسند و هدف نهایی ایجاد این پروژه‌ها که آبادانی کشور بوده، محقق می‌شود.
راغفر با اشاره به میزان اعتبار تخصیص داده شده برای بودجه عمرانی در کشور گفت: ممکن است این 38/5 میلیاردی که به بخش عمرانی تخصیص داده شده، اصلا واقعیت نداشته باشد، بلکه دولت با این بودجه بخشی از بدهی‌های خود را پرداخت کرده باشد و به اسم بودجه عمرانی بودجه‌ای را صرف کرده باشد که معلوم نیست در کجا این بودجه‌ها هزینه شده است، زیرا حتی نشانه‌های کمی از پیشرفت پروژه‌های عمرانی در شش ماه اخیر هم دیده نمی‌شود.
وی در خصوص اثرات کاهش بودجه عمرانی افزود: کاهش بودجه عمرانی مطمئنا به اشتغال آسیب خواهد زد و کاهش تقاضا در بخش مسکن را به وجود خواهد آورد. این اتفاقی است که در تابستان امسال به خوبی شاهد آن بودیم و می‌دیدیم علی‌رغم این که مردم در سال‌های گذشته در تابستان استقبال خوبی از بازار مسکن داشتند، امسال تابستان بازار مسکن کشور در وضعیت بسیار بدی قرار داشت. در نهایت باید گفت با این رفتاری که دولت با بودجه 94 انجام داد، نباید امیدی به خروج از رکود داشته باشیم.

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات