امروز : یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۴/۰۷/۰۶
کد خبر : 32188
چاپ خبر :
بیان نیوز:

از خبر یک سال پیش روحانی تا وعده 6 ماه بعد وزیر اقتصاد!

در حالی که رئیس جمهور شهریور 93 گفته بود اقتصاد از رکود خارج شده، وزیر اقتصاد می‌گوید تدابیری برای خروج از رکود در نیمه دوم سال 94 اتخاذ شده است.

 به گزارش بیان نیوز؛ مرور روزنامه‌های شهریور 93 حاکی است که روحانی آن زمان در جمع مردم مشهد از خروج اقتصاد کشور از رکود خبر داده بود اما واقعیت‌های اقتصادی موجب شده که وزیر اقتصاد این وعده را به پایان امسال حواله دهد. به عبارت دیگر رئیس جمهور یک سال پیش خبری را داده که حتی وزیر اقتصاد وی نیز آن را باور نکرده و درباره چند و چونش توجیه نشده است!
در واکنش به این موضوع، خبر آن‌لاین نوشت: وزیر اقتصاد هفته گذشته در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی از اتخاذ تدابیری برای خروج از رکود در نیمه دوم امسال خبر داد. این در شرایطی است که در هفته‌های گذشته برخی از کارشناسان نسبت به سیاست‌های دولت انتقاد کرده و معتقد بودند که تاکنون اقداماتی از سوی دولت انجام نشده که نشان دهد در آینده نزدیک اقتصاد از رکود خارج خواهد شد.
در این خصوص، ابراهیم بهادرانی، دبیر کل سابق اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: برخی از کارشناسان به این مطلب کمتر توجه دارند که بیشتر تورمی که ما در کشورمان داریم، به خاطر استقراض‌هایی است که دولت از سیستم بانکی یا بانک مرکزی می‌کند و پایه پولی را افزایش می‌دهد. بنابراین اگر نظم اقتصادی وجود داشته باشد، به تبع تورمی رخ نخواهد داد.»
دبیر کل سابق اتاق بازرگانی تهران تصریح می‌کند: «در صورتی که ما سیاست‌های انقباضی برای تورم در پیش بگیریم و این سیاست‌ها در بخش عرضه و تقاضا و نیز بر بخش‌های تولیدی صنعتی، خدماتی و کشاورزی اثر بگذارد، اشتباه است، اما روشی که امروز دولت در پیش گرفته، باعث تورم نمی‌شود، بلکه موجب اصلاح اقتصاد کشور می‌شود.»
بهادرانی درباره وعده خروج از رکود کشور در نیمه دوم امسال متذکر می‌شود: این که خروج از رکود و رونق اقتصادی برای مردم ملموس شود، باید در مصارفی که مردم دارند، خود را نشان دهد.
دبیر کل سابق اتاق بازرگانی تهران یادآور شد: «مشکل دیگر این است که زمانی که رشد تولید داریم، نباید این تولیدات داخل انبارها قرار گیرد، بلکه مصرف نیز باید رشد پیدا کند. بنابراین ما باید ببینیم با رشدی که ایجاد شده، موجودی‌هایمان افزایش پیدا کرده، یا این که مصرف اضافه شده است. اگر مصرف اضافه شده، نشان می‌دهد که ما از رکود خارج شده‌ایم.»
بهادرانی خاطرنشان می‌کند: «این که گفته می‌شود در نیمه دوم امسال از رکود خارج می‌شویم، باید ببینیم که چه چیزی را به اقتصاد تزریق کرده‌ایم. آیا پول بیشتری به طرح‌های عمرانی داده‌ایم و یا این که درآمد مردم افزایش پیدا کرده است؟ در حقیقت من آماری ندارم که نشان دهد که وضع مردم نسبت به سال‌های قبل از نظر درآمدی بهتر شده و این درآمد بهتر باعث شده که مصرف‌شان نیز افزایش یابد.»
از سوی دیگر بایزید مردوخی اقتصاددان و دبیر اسبق هیئت امنای حساب ذخیره ارزی معتقد است: لختی و کندی در مجموعه سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی وجود داشته که ناشی از کندی مراجع تصمیم‌گیری و دستگاههای اجرایی در سطح ملی و استانی است.
وی می‌افزاید: اصلاحاتی که همزمان با کاهش تورم و خروج از رکود باید صورت می‌گرفت، متأسفانه انجام نشده و همه چشم‌ها به گشایش در فضای بین‌المللی دوخته شده است.
مردوخی تصریح کرد: قالب پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در سال 94 رشد اقتصادی نخواهیم داشت، اما اینکه رشد اقتصادی چقدر باشد، جای بحث هست.
این کارشناس با سابقه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور همچنین گفت: حجم بزرگی از نقدینگی در دست مردم است که بخش قابل توجهی از آن در اختیار گروهی است که آن را به بخش سوداگری و دلالی برده‌اند و انتظار هم داریم که به حوزه کار و تولید هدایت کنند این در حالی است که انگیزه برای هدایت این پول به بخش تولید وجود ندارد.

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات