امروز : سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۴/۰۲/۲۳
کد خبر : 23454
چاپ خبر :
سرمقاله

هم دلی و هم زبانی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان؛  به زعم نگارنده شاید یکی از جنبه های مختلف نام گذاری سال جدید توسط مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (مدظله) این باشد که در فضای پرتلاطم کنونی اطراف کشور و دنیا یکی از مؤلفه های که می تواند در جامعه بالندگی ،سرزنده بودن ،آرامش وامنیت را به ارمغان آورد تقویت هرچه بیشتر و پیشتر وحدت است که نتیجه اصلی آن اقتدار و رشد میهن عزیزمان خواهد بود.
اما چه گزینه های می تواند این عامل را تقویت کند؟ مسلما رفتار دولت مردان و مسؤلین می تواند یکی از گزینه های مهم و تأثیر گزار بر رفتار مردم و همچنین عامل مهمی در تثبیت شعار سال باشد.
در اینجا سوالی در ذهن ایجاد می شود این رفتار باید از چه نوع رفتاری باشد که بتواند هم تاثیر گذار بوده و هم عامل وحدت زا؟ و بتواند دل مردم را با مسئولان هم دل کند. چنانچه حضرت آقا در دیداری که چندی پیش با مداحان داشتند در این مورد فرمودند: همدلی یک چیز زورکی نیست، یک چیز دستوری نیست که کسی دستور بدهد که مردم همدلی کنید، مردم هم بگویند چشم، این همدلی نمیشود؛ همدلی مثل یک گل است، مثل یک نهال و بوته‌ی گل است، باید نهال را نشاند در زمین، بعد از آن مراقبت کرد، آن را آبیاری کرد، از لطمه زدن به آن باید جلوگیری کرد تا این همدلی رشد کند؛ بدون این، همدلی نخواهد شد. همدلی از هم‌زبانی هم بهتر است، هم‌زبانی هم خوب است.

همدلی لازم است؛ همدلی را باید به‌وجود آورد؛ همدلی را باید رشد داد. این توصیه‌ی من به همه است. در این راستا می توان به موضوعات و رفتار مهمی چون صداقت و عدالت ،در همه ابعاد رفتاری ،گفتاری وکرداری ،پرهیز از تجمل گرائی ،مبارزه با فساد،پرهیز از لابیگری و باند بازی ،توجه جدی به محرومان و مستضعفان ،همراهی با قاطبه مردم در زمان سختیها و مشقتها و… دهها نمونه دیگر اشاره کرد که اگر یک صاحب منصب از خود نشان داد می تواند همراهی و همدلی مردم را با خود داشته باشد که از این نمونه می توان زیاد در دوران عمر انقلابمان مثال زد که با تأسی از روح قدسی امام راحل(ره) شهیدانی چون رجائی و باهنر ،بهشتی سرداران و امیرانی چون عباس بابائیها، صیاد شیرازی که از او به عنوان صیاد دلها نام میبرند،باکریها ،همتها و خرازیها و برونسیها و جاویدالاثری چون احمد متوسلیان و…که اینها همه ستارگانی بودند که توانستند در بوجود آوردن انقلاب و در تثبیت آن خود پیشتازشوند و ضمن ساختن خود مردم را در کوران حوادث همدل و همراه خود کنند. این عزیزان توانستند با رفتار خود حس اعتماد و آرامش را در مردم تقویت کرده وکاری کردند ماندگار که از این نمونه در تاریخ فقط صدر اسلام را می توان شاهد آورد.حس اعتماد در این موقعیت خاص که کشورمان در آن قرار دارد باید یکی از اولویتهای مدیران و مسئولان باشد ،در برهه خاصی که فشار گرانی و تورم،بی کاری جوانان، تحریم های ظالمانه دشمنان و نا امنیهای کشورهای همسایه و… تأثیرات جدیی را درجامعه بوجود آورده و فشار آن بر قشر ضعیف و متوسط تحمیل میشود تنها مسأله ای که می تواند مردم را آرام کرده و حس اعتماد و هم دلی را ایجاد کند همان مواردی است که به آن اشاره شد و برعکس رفتارهای عجولانه و تصمیمات سطحی و اتهام زدن مقامات دولتی به یک دیگر و هم دیگر را متهم کردن و این دولت و آن دولت کردن اولین ضربه را به سکانداران فعلی خواهد زد پس مقوله مهم رفتار صحیح است که مردم وقتی مشاهده کنند مقامی به دور از تعصبات جناحی و گروهی درتلاش است تا مشکلات را مرتفع کند خود شان در قضاوت آشکار نمره خوب خواهند داد شاید در وضعیت فعلی اقدام وزارت بهداشت را بتوان مثال زد که طرح نظام سلامت ایشان مورد تائید رهبر معظم قرار گرفت و قشر آسیب پذیر آنرا لمس کردند.مسلماً مردم فهیم با وجود مشکلات و درک آنها پشت سر مسئولان ایستاده و همانگونه که تاکنون ایستاده و در تمام بزنگاههای حساس گوش به فرمان رهبر و مقتدای خود لبیک گویان حاضرشده اند .
پس باید به فرموده رهبری معظم انقلاب: باید به یکدیگر اعتماد کنند؛ هم دولت، ملّت را به معنای واقعی کلمه قبول داشته باشد و ارزش و اهمّیّت و توانایی‌های ملّت را بدرستی بپذیرد، هم ملّت به دولت که کارگزار کارهای او است به معنای حقیقی کلمه اعتماد کند.البته اینکه خطاب سال به دولت کنایه زده شده شاید یک بعد اصلی آن دولت است ولی رفتارهای سایر مسئولان در قوای دیگر را هم نمی توان از این امر مجزا دانست بهرحال در حکومت اسلامی هرمسئولی در هر پست و مقامی باید در این حرکت ملی سهیم باشد. بهر حال به دلیل جلوگیری از اطاله کلام خوانندگان عزیز را به عهدنامه مالک اشتر ارجاع داده که در آن وظایف مسئولان و مردم را به خوبی تشریح کرده و نکته ای ظریف را که در آن نهفته است می توان یافت و آن اینکه که کلام رهبری برگرفته از این آموزه های دینی است که اگر مردم و مسئولان به آن عمل نمایند توطئه های دشمنان نقش بر آب خواهد شد و آنها نمی توانند با استفاده از نقاط ضعف به اهداف کثیف خود دست پیدا کنند. هر چند این نوشته ممکن است تمام وظایف مسئولان در برابر مردم را در بر نداشته باشد ، ولی با کمی دقت متوجه خواهیم شد که مهمترین این وظایف با محوریت عهد نامه امیرالمومنین به مالک اشتر بیان شده است که تیتر کلی این وظایف عبارتند از : گشاده رو بودن در برخورد با مردم ، رسیدگی به محرومان و مستضعفان ، آسان گیر نسبت به مردم ، عیب پوشی و … که این مطالب به ما می فهماند که در شیوه حکومتی اسلام ، مردم حق اصلی در حکومت را دارند زیرا حکومت اصلی از آن خداست و مردم هم به عنوان بندگان خدا در روی زمین زندگی میکنند و کارمندان و کارگزاران حکومت باید ، تمام وقت کاری خود را صرف حل مشکلات ایشان بکنند و علاوه بر این که در رفع نیاز های ایشان تلاش می کنند با آنها رفتار شایسته و مناسب و در خور شان ایشان داشته باشند و هیچ گاه در برابر مردم مغرور و غره نشوند زیرا در حقیقت کارمندان حکومت خدمت گذاران مردم اند و اگر مردم نباشند حکومت نیاز به کارگزار نخواهد داشت بنابراین کارگزاران نباید از هیچ کاری در راه رفع مشکلات مردم دریغ نکنند.

م.ولایتی

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات