امروز : دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۲/۰۹/۱۹
کد خبر : 812
چاپ خبر :

میزان نقد پذیری مسئولین

images (2) thum-b95178f7e047f76c61b-index_48155

در هر اداره و ارگانی که وارد می شوی،یکی از چیزهایی که اصطلاحاً زود توی چشم میزند و جلب توجه میکند،یک صندوق «انتقادات و پیشنهادات» و یا «ارتباط مستقیم با مدیر،مدیرعامل،ریاست و …»است.صندوق هایی که از نظر اغلب مردم فقط جنبه تبلیغاتی داشته و کاربرد دیگری ندارد.

به راستی آستانه انتقاد پذیری مسئولان ما تا کجا است؟ورای اینکه ممکن است بعضی از نقدها غیرمنصفانه باشد؛تا چه حدی مسئولین ما انتقاد پذیر و پاسخگوی این نقدها هستند؟مگر نه اینکه بنا به فرمایش بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت روح ا…(ره) مردم ولی نعمتان انقلابند؟! و مسئولین خادمین این ولی نعمتان؟!پس چرا تا کوچکترین انتقادی می شود فلان مسئول،تاب و تحمل از دست میدهد و شدیداً موضع گیری می کند.مگر نه اینکه انتقاد منصفانه باعث رشد و بالندگی می شود،نشریات یکی از آندسته ابزارهایی هستند که در صورت مردمی بودن و مردمی عمل کردن و دوری از حزب و حزب بازی و … می توانند با انتقاد سازنده و منصفانه باعث رشد و بالندگی در جامعه باشند و به عنوان چشم تیزبین یک جامعه سخنگوی مردم و معتمد آنان باشند.

متاسفانه تا به الان در شهرستان آنچنان شاهد این موضوع نبودیم که نقدی از عملکرد ارگان و یا مسئول خاصی صورت بگیرد و همیشه شاهد تعریف و تمجیدها بوده ایم؛تعریف و تمجیدهایی که بعضاً بوی تملق و … از آن به مشام می رسد.این اعمال به قدری مخرب و خطرناک اند که می تواند ضربات جبران ناپذیری به بدنه اجرایی کشور وارد نماید.

و نقد منصفانه و گوشزد کردن نقاط ضعف احتمالی در ارگان و یا مسئولی به قدری سازنده است که می تواند به شکل بسیار مطلوبی باعث رشد و شکوفایی یک جامعه گردد.

در جای جای نهج البلاغه امیر مومنان(ع) ،شاهد نقدهای زیاد و گوناگون حضرت (ع) به والیان و سرداران لشکر اسلام هستیم،که این خود نشان از اهمیت این موضوع است.

توقع این است مسئولین از نقادیهای منصفانه استقبال کنند و با صعه صدر و رعایت تقوا برخوردی معقولانه داشته باشند، و اگر هم خدای ناکرده نقدی نادرست و یا بدور از انصاف بود با ادبیاتی مستدل پاسخگوی آن باشند که در این جا قطعاَ مردم بهترین قضاوت کنندگانند.

مهدی وحیدی

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات