معلمان حقالتدریس: بهرهبرداری به روش بردهداری/چرا وقت استخدام کیفیت نداریم؟
به گزارش خبرگزاری بیان؛ استخدام 121 هزار معلم حقالتدریس و آموزشیار نهضت سوادآموزی مدتهاست که به مناقشهای میان نمایندگان مجلس و مسئولان آموزشوپرورش تبدیل شده است و در صورت تصویب مجلس، آموزشوپرورش موظف به استخدام این نیروهاست.
نیروهای حقالتدریس در این سالها که آموزشوپرورش با کسری نیروی انسانی مواجه است، کلاسهای درس را به ویژه در مناطق محروم کشور اداره میکنند و با حقوق حداقلی مشغول به تدریس هستند.اغلب آنها میگویند « به امید استخدام در آموزشوپرورش با این حقوق کم مشغول به تدریس هستند و گاهی باید برای تدریس به مناطق حاشیهای و دورافتاده شهرهایشان بروند»
در حالیکه نمایندگان مجلس در تلاش برای تصویب قانون تعیین تکلیف مربیان پیش دبستانی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی هستند، آموزشوپرورش ضمن مخالفت با استخدام این نیروها تحقق این مقوله را در تضاد با کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت میداند و این مخالفتها منجر به شکلگیری نامههایی در مخالفت با استخدام نیروهای حقالتدریس و از سوی دیگر نامههای اعتراضی از سوی این نیروها شده است.
همچنین بخوانید: پیکر نحیف دوره ابتدایی با جذب معلم فاقد مهارت/ هنرستانها جاذبهای ندارند
همچنین بخوانید: چرا آموزش و پرورش مخالف استخدام معلمان حق التدریس و آموزش دهندگان سوادآموزی است؟
همچنین بخوانید: راهکار آموزش و پرورش برای حل مشکل تاخیر پرداخت حقوق معلمان خرید خدمات آموزشی
* پای صحبتهای یک معلم حقالتدریس
محمد از معلمان حقالتدریس که برای تدریس هر روز از شیراز به روستاهای همجوار میرود به تسنیم میگوید :« 6 سال درپیش دبستانی دولتی فعالیت کردم و بیمه آموزشوپرورش وفیش حقوقی هم دارم به واسطه اضافه شدن پایه ششم استخدام ما کنسل و پیش دبستانیهای دولتی واگذار شد. سه سال نیز سابقه تدریس در دوره ابتدایی را دارم. چرا بعد از این همه سال تدریس و تجربه معلمی باید با فردی که حتی یک روز در کلاس درس حضور نداشته و قرار است از طریق آزمون استخدامی جذب شود رقابت کنم؟ آزمون بساط پارتی بازی وسهمیه هست. افرادی که در آزمون استخدامی قبول میشوند چه برتری و مزیتی دارند، ما علاوه بر تحصیلات دانشگاهی، چندین سال سابقه تدریس داریم.
چند سالی است که با حقوق 90 هزار تا 800 هزار تومان مشغول به تدریس هستم. روزی 150 کیلومتر در جادهها میروم تا به مدرسه برسم و ماهانه مبلغ زیادی را بابت هزینه پرداخت میکنم اما بحث استخدام که میشود به ما میگویند شما سواد و کیفیت کافی را ندارید. دولت به شیوه بردهداری ازما بهرهبرداری میکند وموقع استخدام میخواهد خودش را در دل مردم وجوانان جا کند. چگونه حاضر به استخدام ما نیستند در شرایطی که جمعیت کلاسهای درس 40 نفر و بالاتر است و برخی معلمان دو شیفت کلاس برای تدریس برمیدارند.»
در ماجرای استخدام معلمان حقالتدریس پرسش اصلی که تا به امروز پاسخ صریحی به آن داده نشده این است « در شرایط فعلی که بسیاری از کلاسهای درس توسط این نیروها پُر شده است و آموزشوپرورش برای جبران کمبود معلم از این افراد با حداقل حقوق بهره میبرد چرا از لطمه به کیفیت آموزش سخنی گفته نمیشود؟»
* انتظار کیفیت از معلمی که ماهانه 800 هزار تومان حقوق میگیرد؟
در رابطه با وضعیت معلمان حقالتدریس، علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است« نمیتوان از معلمی که دریافتیش 800 تا 900 هزار تومان بوده و به شهری دور افتاده تبعید شده و باید روزانه فاصله مسافتی طولانی را طی کند انتظار داشت در کار معلمی همچون معلمان کشورهای پیشرفته و متمول رفتار کند.»
وی میگوید: به هر حال باید تکلیف معلمان حقالتدریس را مشخص کرد و اینگونه نیست که تمام این افراد مناسب آموزشوپرورش نباشند. آموزش و پرورش برای نیروهایی که از طریق آزمون استخدامی جذب شدهاند، دورههای آموزشی برگزار میکند این در حالی است که معلمان حقالتدریس در طول سالهای کار و فعالیت خود به نوعی این دورههای آموزشی را گذراندهاند.
* تحمیل 121 هزار نیرو به آموزشوپرورش
در طرف دیگر ماجرا، آموزشوپرورش به عنوان دستگاه متولی استخدام نیروهای حقالتدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی، تصویب این قانون را مترادف با تحمیل نیرو به آموزشوپرورش میداند و ورود این افراد به مدارس کشور را در تضاد با مباحث کیفی اعلام میکند.
آموزش وپرورش دلایل مخالفتش را چنین اعلام میکند: 121هزار نفر مشمول طرح هستند. 65 درصد ظرفیت جذب معلم دربرنامه ششم توسعه (185هزارنفرحداکثرسهمیه استخدام تاسال1399).94 درصدافرادمشمول طرح (زن )هستند. 93 درصدافراد مشمول طرح درمراکزاستانها و شهرهای بزرگ سکونت دارند.رشته تحصیلی 44770 نفر (37 درصد افرادمشمول طرح ) مطابق بارشتههای تدریس دوره متوسطه نظری است که تا سال 1399 به آنها نیاز نمیباشد.(زن)
و پیامدهای احتمالی این طرح را چنین میداند:کاهش پوشش تحصیلی و افزایش بازمانده از تحصیل بدلیل تشدید کمبود معلم در مناطق روستایی, عشایری و مرزی. کاهش کیفیت آموزشها به ویژه در دوره ابتدایی به عنوان حلقه اول نظام آموزشی کشور.افزایش تعدادنیروی انسانی غیرمولد و مازاد و بارمالی بدلیل تحمیل استخدام نیروی انسانی جدید بدون توجه به نیاز آموزش وپرورش همزمان با بار مالی سنگین بازنشستگی 300هزار نفرطی 4سال(پاداش پایان خدمت وحقوق بازنشستگی آنان بالغ بر 35هزار میلیارد تومان).
البته سید محمد بطحایی وزیر آموزشوپرورش در رابطه با نیروهای حق التدریس گفته است: از نیروهایی که به رشته و جنسیت آنها نیاز داریم با منت استقبال میکنیم.آنجایی که نیاز به این نیروها نداریم ما بنگاه کاریابی نیستیم. وقتی که من به نیرویی نیاز ندارم نمیتوانم این نیرو را در دفتر بنشانم ولی آن جایی که ما نیازداریم نیروی حق التدریس را روی چشممان میگذاریم و از آنها استفاده میکنیم.
* چند پرسش…
به نظر میرسد، هماکنون سوالاتی در بحث استخدام معلمان حقالتدریس وجود دارد که باید به آنها پاسخ روشنی داده شود به عنوان مثال چرا آموزشوپرورش هماکنون بخشی از کلاسهای درس را با استفاده از نیروهای حقالتدریس تکمیل میکند اما صحبتی از افت کیفیت آموزشی به میان نمیآید؟ آیا تمام 121 هزار نیروی مشمول این طرح، استانداردهای لازم برای ورود به آموزشوپرورش را ندارند؟ آیا الزامی وجود دارد که تمام این افراد جذب شوند و نمیتوان بخشی از این نیروها را که سطح توانمندیهای قابل قبولی دارند، استخدام کرد؟
افرادی که از طریق آزمون استخدامی جذب میشوند در مقایسه با این افراد به لحاظ سطح علمی چه برتری قابل توجهی دارند؟ با توجه به اینکه 37 درصد افراد مشمول طرح، زن هستند و آموزشوپرورش میگوید به معلمان زن نیاز کمتری دارد، چگونه میتوان این مسئله را ساماندهی کرد؟ و دست آخر آیا نمیتوان بخشی از نیاز آموزشوپرورش به نیروی انسانی را با توجه به حجم بالای بازنشستگی در سالهای پیش رو، با استفاده از این افراد که سابقه تدریس هم دارند، تامین کرد؟
منبع: تسنیم
- خبردونی
- پربازدید ترین
- نظرات
- مراسم تودیع و معارفه رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)شهرستان گلپایگان
- برگزاری اولین تجلیل از بانوان شاغل در شهرستان گلپایگان به همت اتحادیه نانوایان و قنادان
- تجلیل شرکت آذر صنعت گلپایگان از شاعر پیشکسوت گلپایگانی
- نصب دو درب آهنین امامزادگان هفده تن وناصربن علی(ع)
- مراسم تشییع پیکر شهید والامقام عباسعلی اعجازی
- پیام تشکر فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان گلپایگان از حضور پرشور مردم در استقبال از کاروان شهدای گمنام
- گلپایگان قدمگاه شهدا بود
- سفر یکروزه علی اصغر انصاری معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به شهرستان گلپایگان/اتمام اجرای پروژه فیبرنوری در گلپایگان تاپایان سال
- دیدار از خانواده جانباز سرافرازحسین بقایی
- دیدار مسئولین شهرستان با خانواده محترم شهید ناصر فراست
- بازدید میرهاشم موسوی رئیس سازمان تامین اجتماعی کشور از درمانگاه تامین اجتماعی گلپایگان
- بازدید رئیس نوسازی مدارس کل کشوراز برخی مدارس شهرستان گلپایگان/تخصیص یک میلیارد تومان به مدارس شهرستان گلپایگان
- جلسه تودیع و معارفه رئیس مرکز فنی و حرفهای شهرستان گلپایگان
- افتتاحیه نمایشگاه اقتصاد مقاومتی
- جلسه شورای آموزش وپرورش شهرستان گلپایگان /مصاحبه با رئیس آموزش وپرورش
- برگزاری جلسه مدیریت بحران/پیگیری در اجرایی شدن ساخت جایگاه پدبالگرد بیمارستان امام حسین(ع)
- کرم برگ خوار پاییزه
- حضور مسئولین شهرستان در بیمارستان امام حسین(ع)به مناسبت روز پرستار
- همایش بزرگ ورزش صبحگاهی
- کتابخانه آیت الله محمدی به عنوان کتابخانه مرکزی شهرستان، جزء برترین کتابخانههای استان و ۱۰ کتابخانه برتر کشوراز لحاظ فضا ،امکانات و…شناخته شده است/ثبتنام رایگان کتابخانه از ۲۳ آبان تا ۲۵آبان ماه
- افتتاحیه دومین دفتر خدمات قضایی شهرستان گلپایگان
- برگزاری آیین ارتقاء واحد آتشنشانی به سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری گلپایگان
- گوشه هایی از راهپیمایی 13 آبان 1402، مردم غیور شهرستان گلپایگان، از دریچه دوربین بیان
- ظرفیت کشتارگاه صنعتی دام؛ کشتار؛ ۵۰۰ راس دام سبک و ۵۰ راس دام سنگین در یک شیفت کاری
- مردم بازوان اتحادیه ها و اتاق اصناف باشند
- نواختن زنگ به مناسبت هفته پدافند غیرعامل در دبیرستان نمونه دولتی شهید محمدحسین فهمیده
- برگزاری اجلاسیه مجمع بسیجیان شهرستان گلپایگان
- سفر یعقوب سلیمانی دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور به گلپایگان
- پنجمین کاروان ترویجی ویژه الگوی کشت ملی با موضوعات کشت غلات به صورت مکانیزه ( کشت باکمبینات ) و بهرهوری آب ( کشت تیپ غلات و مدیریت هوشمند آبیاری و کشاورزی قراردادی)
- برگزاری جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان گلپایگان/پیشگیری از آسیب های اجتماعی در خانواده ها /پیگیری تأمین لاستیک دولتی و سوخت برای سرویسهای مدارس