امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تاریخ خبر : ۰۰/۱۰/۱۱
کد خبر : 123040
چاپ خبر :
به قلم م.ولایتی

مقاومت درجنگ روایت ها و جهاد تبیین در سخنی با مسئولین

متاسفانه در شهرستانها به دلیل نبود فضای باز و سازو کار حمایت از رسانه ها ،مادامی که رسانه متعهد امتحان پس داده مورد احترام قرار نگیرد و دائم چوب ممیزی و تهدید بالای سر آن باشد و ملاحظات امنیتی را به رخ آن بکشیم ، باید دائم منتظربازار گرمی شایعات بود.

علیرغم تاکیدات زیاد مقام معظم رهبری (حفظه الله ) در باره خطر جنگ روایتها و فرمان ” جهاد تبیین” که می توان با یک جستجوی ساده در فضای سایبر این دغدغه های امام جامعه را مطالعه کرد و سرلوحه کار قرار داد همچنان در بخش بسیار زیادی از مسئولین ناتوانی در درک این موضوع ، جامعه متعهد ومتخصص در امر رسانه را رنج می دهد .
عزیزان «جنگ روایت ها» جنگ قرن ۲۱ است اگر چه این جنگ در طول تاریخ بوده لیکن با ابزارهای جدید ارتباطی اوج پیچیدگی درآن محصول این قرن است جنگی که همه شیوه های جنگی ،سخت ونرم ،هوشمند و هیبریدی را به شیوه های گوناگون مورد استفاده قرار می دهد.
بزرگواران در این جنگ هرکجا ما موفق شویم که روایت اول را خلق کنیم ، مسیر خبر در اختیار ما قرار خواهد گرفت در غیر اینصورت پس از روایت شدن مادام باید درصدد پاسخگویی و گسترش شایعات باشیم .
متاسفانه در شهرستانها به دلیل نبود فضای باز و سازو کار حمایت از رسانه ها مادامی که رسانه متعهد امتحان پس داده مورد احترام قرار نگیرد و دائم چوب ممیزی و تهدید بالای سر آن باشد و ملاحظات امنیتی را به رخ آن بکشیم که نشان دهنده ضعف سیستمی نظام رسانه ای است باید دائم منتظربازار گرمی شایعات و یا سوار شدن دشمن و افراد مغرض و نادان بر روی احساسات مردمی شد و در واقع هدایت افکار عمومی را به دلیل فقدان #سواد_رسانه با دست خودمان به غیر می سپاریم .
وقتی از غیر سخن می گویم بهتر است برای آن مثالی بزنیم اگر رسانه رابه مثابه یک پارچ در نظر بگیریم که قرار است در آن آب بریزیم برای رفع عطش ولی در آن زهر بریزیم به ظاهر هر دو آب هستند ولی یکی نوشیدنی و دیگری سمی و دقیقا همین جا است که می گویم در یک پارچ سم ریخته اند تا به خورد مردم دهند واین نهایت رفتار ناجوانمردانه در حق افکار عمومی است .
کار ویژه اصلی رسانه ها در جنگ روایت ها تصاحب افکار عمومی است در راستای یک جنگ پیچیده ادراکی و ذهنی به نام جنگ شناختی (cognitive-warfare) که از آن به عنوان بعد پنجم جنگ یاد می کنند مسلماً اگر بخواهیم در این خصوص باب سخن را باز کنیم امکان آن نیست ولی در یک کلام در جنگ شناختی دشمن از چند سلاح اعتمادزدایی، ناامیدسازی جامعه، ناکارآمد نشان دادن حاکمیت، از بین بردن مشروعیت های جامعه و زیر سوال بردن اعتبار نظام و حاکمیت در راس یک کشور استفاده می کند.
ماامروز در نقطه ای قرار داریم که کتاب «شبکه ها و جنگ های شبکه ای » اندیشکده آمریکایی رند در سال 2001 میلادی از آن یاد کرد که : “درجنگ فردا،پیروز کسی است که بهترین روایت ها را دارد ،نه کسی که بمب دارد” در جهان شبکه ای و رسانه زده امروز ،پیروز کسی است که روایت بسازد و روایت را مدیریت و در نهایت سیاست مبتنی بر روایت را در اذهان جامعه ی هدف پیاده سازد .
امروز دشمن در این نبرد درصدد است هرگونه حادثه اعم از تصادف ،سرقت،خودکشی و انواع و اقسام جرایم و حوادث روزمره مانند خشک سالی را آنطور که می خواهد تحت قالب استراتژی ” روایت اول ” آنگونه که مطلوبش هست روایت کند و اگر مسئولین نتوانند با رسانه تعامل برقرار کنند و روایت را مطابق واقعیت به سمع و نظر مردم نرسانند روایت ها در فضای غیر رسمی با انواع و اقسام ابزارهای رسانه ای منعکس خواهد شد و این باعث خطا در دستگاه محاسباتی جامعه و حتی خود مسئولان بوجود خواهد آورد .باید بدانیم امروز مخاطب اکتیو است و فعال و تشنه اطلاعات اگر آب سالم از ظرف رسانه سالم در اختیارش قرار ندهیم خود به دنبال خبر می رود و مشخص نیست چگونه رفع عطش خواهد کرد .
یکی از موارد فقدان سواد رسانه در جهاد تبیین و مقاومت در برابر این موضوع مهم همین واقعیت است که متولیان امر دست و پای رسانه را می بندند و انتظار دارند اقبال توده مردم به سمت شبکه ها و دیگر رسانه های غیر رسمی و زرد گرایش پیدا نکند و این خود به خود باعث تضعیف مهمترین ابزار مقابله با نبرد رسانه ای در جهاد تبیین فرمان رهبری محسوب می گردند.دشمنان در جنگ رسانه ای با تمام قوا با بیش از 1800 رسانه در ابعاد مختلف تصویری،نوشتاری و با ایجاد اندیشکده های مختلف و شبکه های مجازی و اجتماعی با پشتوانه پترو دلارهای شیخک های حاشیه خلیج فارس و مثلث” عبری _عربی_غربی “وارد میدان شده و در مقابل این شبکه سهمگین عده ای با تاسی از فرمان امام جامعه و آتش به اختیار و با دستان خالی درحال مقابله سینه سپر کرده ولی برخی با بی تدبیری دست ها را بسته اند و سنگ ها را رها . در این میان حالا روی سخن باشما عزیزان مسئول در هر منصب و جایگاه هست که جایگاه و وظیفه خود را در این نبرد سخت و پیچیده که در آینده ای نه چندان دور با استفاده از هوش مصنوعی ابعاد پیچیده تری خواهد یافت را چگونه ارزیابی می کنید قطعن اگر در کنار زحماتی که می کشید یک پیوست رسانه ای نداشته باشید و به سلاح #سواد_رسانه مجهز نشوید شکست در این نبرد دور از انتظار نخواهد بود .
محمد ولایتی

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات