امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۰۰/۰۷/۰۷
کد خبر : 122777
چاپ خبر :

سازمان جهانی بهداشت تزریق کدام واکسن را برای زنان باردار توصیه می کند؟

یک متخصص مامایی با اشاره به آنچه زنان باردار درباره واکسیناسیون باید بدانند، گفت: واکسن‌ها از طریق عبور آنتی بادی‌های ضدویروسی کرونا در سرم بندناف نوزاد و مادر سبب ایجاد ایمنی جنین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بیان  سروین ترابی، متخصص مامایی درباره موضوع واکسن و زنان باردار اظهارداشت: در دوران شیوع بیماری‌های عفونی، زنان باردار و جنین‌شان جزو گروه پرخطر به شمار می‌روند، علائم این بیماری در زنان باردار و غیرباردار یکسان و میزان مرگ در اثر کرونا نیز تا حدی مشابه است، اما این افراد تا حدی بیشتر در معرض خطر بستری در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

وی تصریح کرد: از عوارض کووید ۱۹ در زنان باردار می توان به زایمان زودرس، مرده‌زایی، اختلال کارکرد ارگان‌های حیاتی، افزایش ضربان قلب و دیسترس جنین، پارگی کیسه آب، افزایش سزارین و مرگ اشاره کرد.

ترابی افزود: با توسعه انواع واکسن و شروع جهانى واکسیناسیون از زمستان 99، امیدهاى زیادى براى نجات جان انسان‌ها و کاهش عوارض شدید بیمارى در همه گروه هاى جمعیتى ایجاد شده است، اما با توجه به استفاده اضطرارى، واکسن در دوران بارداری به همه مادران باردار توصیه می‌شود.

این پزشک متخصص ادامه داد: تزریق واکسن آسترازنکا در بارداری به علت نبودن اطلاعات و تحقیقات لازم فقط در شرایط خاص مجاز شناخته می شود، همچنین سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند تمام زنان باردار با واکسن کرونا سینوفارم واکسینه شوند، چراکه مزایای واکسیناسیون برای زنان باردار بیشتر از خطرات احتمالی آن است.

وی اضافه کرد: تزریق ۲ دوز واکسن سینوفارم با فاصله ۲۸ روز اثربخشی ۷۹درصدی در برابر بیماری کرونا دارد.

ترابی اظهار کرد: تاکنون مطالعات کمی بر روی اثرات واکسیناسیون مادر بر جنین صورت گرفته که نشان می دهد واکسن ها از طریق عبور آنتی بادی های ضدویروسی کووید ۱۹ در سرم بندناف نوزادان و مادر سبب ایجاد ایمنی جنین نسبت به جنین های دیگری که مادر آن ها واکسن دریافت نکرده اند، می شود. همچنین مادران شیرده نیز پس از دریافت واکسن به ایمنی نوزادشان کمک می کند.

این متخصص مامایی با بیان اینکه، واکسیناسیون مادران باردار باید از هفته ۱۲ تا یک هفته قبل از زایمان و یا از ۱۰ تا ۴۲ روز بعد از زایمان انجام شود، افزود: به علت خطر ابتلا به بیماری کرونا در سه ماهه سوم بارداری ضمن تاکید بر شناسایی مادران باردار واجد شرایط با سن بارداری ۲۸ هفته و بیشتر باید در اولویت قرار گیرد.

وی یادآور شد: مادران باردار پس از واکسینه شدن در صورت بروز علائم احتمالی ابتلا به کووید ۱۹ باید با اطلاع رسانی به مراکز بهداشتی و درمانی یا تماس با سامانه ۴۰۳۰ کد ۴ مشاوره و راهنمایی لازم در این زمینه را کسب کنند.

ترابی افزود: همچنین مادران باردار باید فاصله زمانی 14 روز واکسن کرونا با سایر واکسن ها نظیر  واکسن آنفولانزا و توام را رعایت کنند.

این پزشک متخصص اظهار کرد: مادرانی با سن ۳۵سال و بالاتر، مادران در همه گروه های سنی شاغل در بهداشت و درمان، همه مادران باردار در شرایطی که همسران ایشان در بخش‌های کرونا و یا مراکز بهداشتی و مدیریت کرونا شاغل هستند، مادران باردار با نمایه توده بدنی ۳۵ و بالاتر، همه مادران باردار دوقلویی و چندقلویی و بارداری ivf، همه مادران باردار با بیماری زمینه ایی شامل دیابت، قلبی، فشارخون بالا، مصرف داروهای ایمنوساپرسیور، مزمن کلیوی، کم خونی داسی شکل ، پیوند اعضا، سیروز کبدی و آسم باید بیش از سایرین در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار گیرند.

وی در پایان گفت: واکسیناسیون به معنای ایمنی قطعی نیست و تداوم اقدامات پیشگیری از ابتلا به کووید برای مادر باردار و اعضای خانواده آنها از جمله استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی، شستن دست ها، جلوگیری از ازدحام جمعیت و عدم حضور در مکان های شلوغ اهمیت فراوانی دارد.

منبع فارس

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات