چاپ خبر

خبرگزاری بیان گلپایگان

پیری جمعیت، کمبود پزشک را به بحران تبدیل می‌کند

به گزارش خبرگزاری بیان  شیوع ویروس کرونا در یک سال و نیم گذشته، علاوه بر آنکه ضررهای مالی و جانی بسیاری را به اقشار مختلف وارد کرد، اما کادر درمان را بیش از همه آزار داد. از آنجایی که طبق آمار، سرانه پزشک در کشور به ازای هر ۱۰ هزار نفر، تنها ۱۱.۷ پزشک است، می‌توان گفت یکی از علل آسیب دیدن کادر درمان به ویژه پزشکان، کمبود پزشک است.

در همین راستا، بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، به کمبود پزشک در کشور در مقایسه با دیگر کشورها پرداخت و گفت: با شیوع ویروس کرونا، بر همگان عیان شد که بحث کمبود پزشک یک بحث جدی است. البته قبل از اینکه شیوع ویروس کرونا به این شدت برسد، به برآوردهایی رسیدیم که نشان می‌داد متوسط تعداد پزشک، دندانپزشک و متخصص در کشورمان نسبت به کشورهایی که هم سطح ما هستند، بسیار پایین‌تر است.

وی افزود: از طرفی افراد بسیاری وجود دارند که خواهان ورود به این عرصه برای درس خواندن هستند. متاسفانه این موضوع سبب شده که افرادی از رشته خود انصراف دهند و به پزشکی روی آورند  اما به واسطه ظرفیت کم در پذیرش پزشکان، دانشجویان از هر دو سو یعنی رشته سابق و رشته جدید، متحمل ضرر شوند.

این نماینده مجلس به کمبود پزشک در مناطق محروم اشاره و خاطر نشان کرد: ما متاسفانه در مناطق محروم پزشکان متخصص بسیار کمی داریم که نمونه آن، حوزه انتخابیه اینجانب است. در بیمارستان قمر بنی هاشم شهرستان جوین، پزشکان متخصص بسیار کمی وجود دارند. در شهرستان جغتای نیز وضع به همین منوال است و پزشکان متخصص در هفته فقط یک الی دو روز به آن جا مراجعه می‌کنند و این کمبود پزشک متخصص در این نواحی بسیار واضح و مبرهن است.

محبی نجم آبادی افزود: این که یک فرد از یارانه تحصیلی بهرهمند شود و بعد تعهدات خود که خدمت در مناطق محروم است را رها کرده و به جای دیگری مهاجرت کند، زیبنده کشور ما نیست. مسئولان مربوطه موظفند که میزان تعهدات این افراد را افزایش دهند تا دیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم.

وی به ضرورت برنامه ریزی برای حل معضل کمبود پزشک پرداخت و تصریح کرد: ما معتقدیم که می‌بایست یک بررسی و برنامه ریزی دقیق صورت گیرد تا بتوانیم این موضوع را حل کنیم. ما در کشور نیاز به پزشک داریم و امکان افزایش ظرفیت نیز وجود دارد؛ اما متاسفانه کمبود پزشک و ایجاد انحصار در آن سبب شده که مردم نتوانند از خدمات پزشکی بهره کافی را ببرند. امروزه یک کارمند به واسطه هزینه‌های سرسام آور در حوزه دندان پزشکی، نمیتواند به تعمیر دندان‌های خود بپردازد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس افزود: در دولت گذشته عنوان می‌شد که علت مخالفت با افزایش ظرفیت پذیرش پزشکان، مبارزه با مافیای کنکور بوده است. درست است که در کنکور دست‌هایی پشت پرده وجود دارد، ولی راه حل مبارزه با آن کاهش ظرفیت پزشکان نیست؛ چون در چنین حالتی، بیماران بیشتر از همه ضرر و آسیب را متحمل می‌شوند. نمیتوان به بهانه وجود مافیا در کنکور، جان مردم را به خطر انداخت. در همه جای دنیا ظرفیت‌ها به شکل آمایشی و بر اساس نیاز تعیین میگردد، ولی متاسفانه در کشور اینطور نیست.

محبی نجم آبادی در پایان تصریح کرد: جمعیت کشور در حال میل کردن به پیری است و ممکن است در آینده نزدیک، نیاز به پزشکان متخصص تبدیل به بحرانی شود که حل آن، هزینه‌های هنگفتی را به کشور و سیاست‌گذاران تحمیل می‌کند. به همین منظور باید به زودی برای رفع این معضل، چاره‌ای اندیشید.

منبع فارس

ثبت شده در سایت خبرگزاری بیان گلپایگان
کد خبر : 122774 و در روز چهارشنبه 7 مهر 1400 ساعت ۲۰:۳۲:۴۰
2024 copyright.