چاپ خبر

خبرگزاری بیان گلپایگان

کرونا/ واکسن کرونا نه تنها مادران باردار را در معرض خطر قرار نمی‌‌دهد، بلکه نوزاد را هم ایمن می‌کند

به گزارش خبرگزاری بیان مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد بانوان بارداری که واکسن mRNA کووید-۱۹ را دریافت کنند، می‌توانند تا حد خوبی به نوزادان خود آنتی‌بادی‌های این بیماری را منتقل کنند. در این مطالعه، محققان بند ناف ۳۶ نوزاد را بررسی کردند که همه مادران واکسن mRNA فایزر/بیون‌تک یا مدرنا دریافت کرده بودند.

نتایج نشان داد که تمام نوزادان میزان زیادی آنتی‌بادی دارند که شاخک پروتئینی روی سطح ویروس را مورد حمله قرار می‌دهد و آن را از بین می‌برد و تمام این آنتی‌بادی‌ها از طریق واکسینه شدن مادر به نوزاد منتقل شده‌اند. پزشکان می‌گویند که این آنتی‌بادی‌هایی که مادر در بدن خود می‌سازد از جفت به جنین منتقل می‌شود و می‌تواند پس از تولد برای نوزاد فواید زیادی داشته باشد.

هنوز رابطه‌ای بین میزان آنتی‌بادی نوزاد و زمان واکسیناسیون مادر در دوران بارداری مشخص نشده است. همچنین، مدت زمانی که این آنتی‌بادی‌ها در بدن نوزاد هستند هم معلوم نیست. اما حضورشان در بند ناف نشان می‌دهد که واکسیناسیون در زمان بارداری برای نوزاد هم مفید است.


مطالعه‌ای دیگر نشان می‌دهد که واکسیناسیون مادران در دوران بارداری خطر سقط جنین را افزایش نخواهد داد. در این مطالعه، ۱۶۱۳ مادر واکسینه شده تحت نظر قرار گرفتند که ۳۰ درصد آن‌ها در سه ماه دوم بارداری به طور کامل واکسینه شدند و ۷۰ درصد باقی مانده نیز در سه ماه آخر واکسن خود را دریافت کردند.

در پایان این مطالعه، ۱۶۳۴ نوزاد متولد شدند که ۴۲ دوقلو نیز در میان آن‌ها بود. پزشکان و محققان با بررسی این داده‌ها هیچ نشانه‌ای از افزایش خطر سقط در زنان باردار پیدا نکردند و همچنین هیچ پیامد منفی در نوزادان وجود نداشت.

این شرکت‌کنندگان تنها بخشی از ۵۰۹۶ شرکت‌کننده در برنامه واکسیناسیون ایمن بارداری مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا بودند. طبق آمار این مرکز حدود ۶۵ درصد از کل شرکت‌کنندگان بین ۲۵ تا ۳۴ سال و ۳۳ درصد بین ۳۵ تا ۴۴ سال سال داشتند.

در بین ۱۶۳۴ نوزاد متولد، ۹۹ نوزاد زودرس، ۴۵ نوزاد کوچک نسبت به سن بارداری بودند و ۱۵۸ نوزاد نیاز به مراقبت‌های ویژه داشتند. با این حال، هیچ مرگی در این بین گزارش نشده است. تنها ۴۵ نوزاد هنگام تولد ناقص به دنیا آمدند که هیچ نشانه نادر و غیرمعمولی در آن‌ها دیده نشده است.

در مطالعه‌ای دیگر مشخص شد که واکسیناسیون کووید-۱۹ هیچ ارتباطی با زایمان نوزادان مرده نیز ندارد. در یک بازه ۹ ماهه، در مقایسه با ۱۱,۳۰۰ نوزاد زنده فقط ۲۶ نوزاد مرده گزارش شد که عوامل دیگری مثل بیماری‌های مادرزاد علت اصلی این اتفاق بودند. بنابراین، در این مطالعات هیچ خطری مبنی بر خطرناک بودن واکسن برای مادران باردار و نوزادان گزارش نشده، بلکه واکسیناسیون می‌تواند برای نوزادان مفید باشد و پس از تولد آن‌ها را در برابر ویروس ایمن کند.

دیجیاتو

ثبت شده در سایت خبرگزاری بیان گلپایگان
کد خبر : 122576 و در روز یکشنبه 4 مهر 1400 ساعت ۱۸:۵۴:۳۸
2024 copyright.