امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تاریخ خبر : ۰۰/۰۴/۱۱
کد خبر : 122428
چاپ خبر :

تولید صنایع و محصولات کشاورزی در معرض تهدید/ بار سنگین کمبود برق بر دوش مشترکان صنعتی و کشاورزی

میزان مدیریت بار در شرایط کنونی از 8 هزار مگاوات فراتر رفته و نزدیک به 100 درصد فشار پیک‌سایی در قالب قطع برق ساعات اوج بار به حوزه صنعت و کشاروزی منتقل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بیان  اصلی‌ترین سیاست وزارت نیرو تحت امر رضا اردکانیان در حوزه برق، پیگیری رویکرد مدیریت مصرف بوده و این مسئله بارها در در قالب گزارش‌های متعدد عنوان شده است.

بر همین اساس، اردکانیان، وزیر نیرو در قالب یادداشتی که در یکی از روزنامه‌های کشور منتشر شد، به تشریح تاکید بر سیاست مدیریت مصرف پرداخت و عنوان کرد:« اوج بار سال تا میانگین بار در بقیه ایام سال حدود 20 هزار مگاوات فاصله دارد. ساعات اوج مصرف تابستان نیز حدود 200 تا 300 ساعت از کل سال است. این بدان معناست که سرمایه‌گذاری قابل ملاحظه‌ای هر سال برای پاسخگویی به نیاز حدود 5.3 درصد از ساعات سال صورت می‌گیرد.»

وزیر نیرو در توجیه اقتصادی تاکید بر رویکرد مدیریت مصرف بیان کرد:« هر یک کیلووات توان در محل مصرف نیازمند احداث 1.4 کیلووات ظرفیت نیروگاهی است. کاهش 3 هزار مگاواتی اوج یا پیک بار به معنای آن است که احداث 4 هزار و 200 مگاوات، صرفاً برای این منظور، غیرضروری شده است. ساخت این میزان نیروگاه به 60 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد.»

*تمام فشار مدیریت مصرف برق بر شانه بخش صنعت و کشاورزی

با وجود این مسئله که استفاده از رویکرد مدیریت مصرف به عنوان حلقه مفقوده صنعت برق کشور تاکید بر سیاست صحیح تلقی می‌شود، اما بررسی موارد اجرایی این سیاست بیانگر آن است که وزارت نیرو در پیاده‌سازی سیاست‌های مدیریت مصرف برق به اندازه معرفی این سیاست‌ها موفق عمل نکرده است.

به گزارش فارس، بررسی سیاست‌های مد نظر وزارت نیرو در حوزه مدیریت مصرف بیانگر آن است که این وزارت‌خانه با هدف پخش میزان مصرف برق در همه ساعات شبانه روز و جلوگیری از تمرکز مصرف در ساعاتی خاص اقدام به عقد تفاهم‌نامه با مشترکان کرده و در قالب این تفاهم‌نامه قطعی برق در ساعات اوج بار در مقابل کاهش قیمت برق در ساعات دیگر شبانه روز ارائه می‌شود.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده در شرایطی که میزان مصرف برق مشترکان کشاورزی و مصرف برق مشترکان صنعتی به ترتیب 14.4 درصد و 36.3 درصد از کل مصرف برق کشور را شامل می‌شود، نزدیک به 100 درصد بار مدیریت مصرف برق در قالب رویکرد پیک‌سایی تنها مشترکان بخش صنعتی و کشاورزی را درگیر می‌کند و عملا هیچ سیاست مدیریت مصرفی برای مشترکان بخش خانگی، عمومی و تجاری در نظر گرفته نمی‌شود.

بر اساس اطلاعات موجود در حال حاضر میزان مدیریت مصرف برق کشور از 8 هزار مگاوات فراتر رفته و دامنه وسیعی از مشترکان صنعتی و کشاورزی تحت تاثیر این مسئله قرار گرفته‌اند.

*تداوم قطعی برق شهرک‌های صنعتی ضربه بزرگ به تولید کشور است

بر همین اساس، مدیریت مصرف مد نظر وزارت نیرو برای حوزه کشاورزی و صنعت یک تفاهم‌نامه مفید به حساب نیامده و زمینه آسیب‌های گسترده برای مشترکان این 2 بخش و در نهایت تولید کشور را فراهم کرده است.

در همین راستا، یکی از مشترکان صنعتی واقع در شهرک صنعتی سلفچگان، ضمن انتقاد از عملکرد وزارت نیرو در منتقل کردن بار کمبود برق به حوزه صنعت گفت:« صنعت برق مکررا می‌گوید از مشترکان صنعتی به دلیل همکاری در مدیریت مصرف متشکریم، اما ما از عملکرد آن‌ها گله داریم.»

این مشترک برق صنعتی، ضمن تاکید بر این مسئله که سیاست‌های پیک‌سایی تنها برای مدت کوتاهی قابل قبول است، تاکید کرد:«سال گذشته، مسئله کمبود گاز زمینه کمبود برق را فراهم کرد و فشار قطعی برق در ساعات کاری روز به مشترک صنعتی وارد شد، کمتر از 5 ماه بعد باز افزایش دما زمینه کمبود برق را فراهم کرد و بار دیگر این فشار به صنعت انتقال پیدا کرد.»

این تولید کننده در توضیح اینکه اعمال سیاست‌های مدیریت مصرف در بازه‌های زمانی طولانی و متعدد حکم مرگ تولید در کشور را امضا می‌کند، گفت:« همه‌جا می‌گویند، عرضه برق به صنایع بزرگ افزایش پیداکرده، اما هیچ کس به این مسئله اشاره نمی‌کند که به صنایع خرد و متوسط تا چه اندازه برق عرضه شده و تولید در کشور چقدر آسیب دیده است.»

علاوه بر گلایه‌های مطرح شده از سوی بخش صنعت کشور به اعمال سیاست‌های مدیریت مصرف، تطبیق نداشتن زمان قطعی برق با زمان‌های مندرج در تفاهم‌نامه از دیگر موارد اعتراضی صنعت‌کاران به حساب می‌آید، بر همین اساس فعالان حوزه صنعت و مشترکان صنعتی شبکه برق کشور به خصوص در شهرستان‌ها مدعی هستند، ساعات قطعی برق بسیار بیشتر از ساعات مندرج در تفاهم‌نامه اعمال شده و هیچ اهمیتی از سوی صنعت برق برای مشترکان صنعتی وجود ندارد. به عبارت دیگر قطعی برق در قالب سیاست‌های پیک‌سایی به طور یک طرفه اعمال می‌شود.

*خطر کاهش محصولات کشاورزی ناشی از قطعی برق

دامنه انتقادات فراوان به نحوه پیک‌سایی صنعت برق کشور تنها به صنعت‌کاران محدود نشده و قالب کشاورزان نیز از این مسئله آسیب دیده‌اند.

در همین راستا یکی از کشاورزان شمال کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ضمن اشاره به این مسئله که ساعات آبیاری ما بر مبنای قطعی برق دچار اختلال گسترده شده و محصول ما به خطر افتاده است، گفت: «روز گذشته از روبروی یک پاساژ رد شدم و از شدت باد سرد خارج شده از ورودی این پاساژ در گرم‌ترین فصل سال تعجب کردم؛ حال این سوال را از مسئولان دارم، چرا فعالیت بخش صنعت و کشاروزی تا این اندازه باید مورد تهدید قطعی برق باشد، اما بخش تجاری با وجود مصرف بسیار زیاد درگیر پیک‌سایی نشود.»

توجه به گلایه گسترده کشاورزان و مشترکان صنعتی بیانگر آن است که این بخش از مشترکان برق کشور دیگر تاب افزایش رویکرد پیک‌سایی و قطعی برق را نداشته و در شرایط تداوم این شرایط، زمینه آسیب گسترده به تولید محصولات صنعتی و کشاورزی مهیا می‌شود.

منبع فارس

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات