امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تاریخ خبر : ۰۰/۰۴/۱۱
کد خبر : 122425
چاپ خبر :

تحلیلگر آمریکایی: واشنگتن دبه کرده؛ بایدن به جنگ اقتصادی ترامپ علیه ایران ادامه داد

یک تحلیلگر آمریکایی با رد ادعاها درباره برنامه هسته‌ای ایران نوشت، واشنگتن درباره برجام دبه کرده و اعمال جنگ اقتصادی دولت دونالد ترامپ علیه تهران توسط دولت جو بایدن ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری بیان «دنیل لریسون» تحلیلگر آمریکایی ضمن رد ادعاهای مقام‌ها و رسانه‌های غربی درباره دلیل ایران برای تمدید نکردن تفاهم فنی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد، واشنگتن در عمل به تعهدات خود «دبه» کرده است.

دنیل لریسون که همکار رسانه‌هایی از قبیل «آنتی وار» و «ریسپانسیبل استیتکرافت» (Responsible Statecraft) است، یادداشتی درباره مواضع دولت جو بایدن در قبال ایران و مذاکرات وین منتشر کرد.

این تحلیلگر آمریکایی در یادداشت خود از مطلب اخیر روزنامه نیویورک تایمز به قلم «دیوید سنگِر» درباره مواضع دولت جو بایدن در قبال ایران و حمله نظامی اخیر واشنگتن به نیروهای الحشد الشعبی به شدت انتقاد کرد.

 دنیل لریسون یادداشت خود علیه مطلب اخیر نیویورک تایمز را با این عنوان منتشر کرد: «یک یادداشت کاملا گمراه‌کننده درباره ایران و توافق هسته‌ای (برجام)».

او نوشت: «مقاله جدیدی در مورد بایدن و ایران در نیویورک تایمز در این هفته نمونه‌ای از اشکالات جدی در بسیاری از گزارش‌های آمریکایی در مورد ایران و موضوعات مرتبط بوده است. دیوید سنگر رویکرد بایدن در قبال ایران را “اقدام موازنه‌ای” بین بمباران شبه نظامیان عراقی مورد حمایت ایران و مذاکره درباره بازگشت ایالات متحده به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بیان می‌کند و به ما می‌گوید که این دو موضوع “به شدت در هم تنیده” هستند اما او درباره موضوعی که واقعا این دو را به هم مرتبط می‌کند، حرفی نمی‌زند و آن است که جنگ اقتصادی علیه ایران است که بایدن ادامه داده است».

این تحلیلگر آمریکایی ادامه داد: «تنها باری که در کل مقاله (نیویورک تایمز) به موضوع تحریم‌ها اشاره شده است، اشاره‌ای گذرا به تحریم‌های اعمال شده علیه ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور آینده ایران است».

از نظر وی، «در چند نوبت در این مقاله اطلاعات غلط یا گمراه‌کننده در اختیار خوانندگان قرار گرفته است و و در چند جای آن، اشاره‌ای به زمینه‌های مهم نشده است. دیوید سنگر ایران را کشوری که “به سرعت در حال حرکت به سمت ظرفیت ایجاد یک سلاح اتمی است”، می‌خواند اما هیچ حرکتی به این سمت وجود ندارد».


«دنیل لریسون» تحلیلگر آمریکایی

به باور این کارشناس آمریکایی، «در موضوع افزایش غنی سازی، ایران این کار را برای اعتراض به تحریم‌های اعمال شده علیه آنها توسط ترامپ و باقی ماندن آنها توسط بایدن انجام داده است. اگر ایالات متحده این تحریم‌ها را لغو کند، ایران پایبندی خود به مفاد توافق (برجام) را از سر می‌گیرد همانگونه که در سه سال و نیم بعد از آغاز اجرای این توافق چنین کاری را انجام داده بودند».

دنیل لریسون در ادامه مطلب خود از مواضع دولت سابق آمریکا علیه ایران و ادامه جنگ اقتصادی واشنگتن علیه تهران در دولت جو بایدن انتقاد کرد.

او نوشت: «مشکل این است که ایالات متحده تحت (ریاست جمهوری) ترامپ حاضر نبود که جواب مثبت بدهد و روی خواسته‌های جدیدی اصرار داشت که ایران بنا نداشت هرگز آنها را بپذیرد».

این تحلیلگر آمریکایی به ادعای مطرح شده در نیویورک تایمز درباره دیدار جو بایدن با «روون ریولین» رئیس‌ رژیم صهیونیستی اشاره کرد. در این مقاله ادعا شده بود که این دیدار با هدف «ارسال این سیگنال بود که اسرائیل و ایالات متحده دارای یک هدف مشترک هستند حتی اگر درباره چگونگی خلع سلاح (اتمی) ایران دارای تصورات متفاوتی داشته باشند».

وی در یادداشت خود ضمن رد این بخش از یادداشت نیویورک تایمز نوشت: «ایران اصلا دارای سلاح اتمی نیست، ایران هیچ برنامه ساخت سلاح‌های اتمی ندارد و در سطح مورد نیاز نظامی، غنی سازی اورانیوم انجام نمی‌دهد و هیچ چیزی برای “خلع سلاح کردن” اصلا وجود ندارد…اینکه بگویید بایدن در تلاش برای خلع سلاح (اتمی ایران) است بدان معناست که آنها در حال حاضر مسلح هستند در حالی که (ایران به سلاح اتمی مسلح) نیست».

این تحلیلگر فعال در رسانه‌های آمریکایی سپس به موضوع عدم تمدید تفاهم فنی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد. این تفاهم سوم اسفند ماه ۱۳۹۹ و پیش از توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی توسط ایران حاصل شد.

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده ایران در آژانس با بیان این‌که اگر بحث مذاکرات در وین نبود نه تفاهم سه ماهه فنی را با آژانس داشتیم و نه تداوم یک ماهه را، گفت:‌ ظاهرا مدیرکل اشتباه فرض کرده و برای خود حقی قائل شده که مکررا این موضوع را پیگیری می‌کند (جزئیات بیشتر).

دنیل لریسون در پایان مطلب خود خطاب به آمریکا و نیویورک تایمز نوشت: «تنها دلیلی که برنامه هسته‌ای ایران فراتر از (سطح خواسته شده) طبق توافق (برجام) گسترش یافته، این است که ایالات متحده درباره اجرای تعهدات خودش دبه کرده و سپس به دنبال مجازات هر کس دیگری به خاطر مراوده با ایران بوده است».

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات