چاپ خبر

خبرگزاری بیان گلپایگان

*امنیت متاعی گران *

در روایات اسلامی، بارها با عبارات و تعابیر گوناگون، از نعمت آرامش و آسایش سخن به میان آمده است. در روایتی از پیامبر(ص) نقل شده است که ایشان فرمودند: “نعمتان مجهولتان الصحه و الامان؛” دو نعمت تندرستی و امنیت است که قدرشان شناخته نمی شود.

همچنین امام علی علیه السلام فرمود:

لا نِعْمَهَ أَهْنَأُ مِنَ الأَمْنِ.

هیچ نعمتی گواراتر از امنیت نیست.
از منظر جامعه شناسی امنیت، حس امنیت از برقراری آن از اهمیت بالاتری برخوردار است متاسفانه سالهاست که شهرستان گلپایگان محل تردد برخی اشرار و سارقان بیگانه بوده که حس ناخوش آیندی را در مال باختگان بوجودآورده از سرقت احشام مردم گرفته تا منازل .

این سارقان علاوه بر سرقت اموال تا حدود زیادی روح و روان خانواده های مال باخته را تا سالها دست خوش نا امنی و استرس واضطراب می کنند خصوصا کودکان و زنان خانواده را، که گاهاً برای ترمیم این حادثه برخی مجبورند برای زدودن این خاطره تلخ منزل خود را تغییر دهند .
شاهد یک سرقت نقل می کرد که به یاد دارم زمانی که با چنین پدیده ای روبرو شدم یک خانم باردار وقتی با صحنه سرقت از منزل مواجه شد چگونه تعادل خود را از دست داد و اگر اقدام سریعی رخ نمی داد و عنایت الهی نبود چه بسا ممکن بود مادر و فرزند آسیب جدی ببینند .

یادمان نرفته همین چند سال پیش چگونه جانیان و سارقان مسلح چند تن از ماموران نیروی انتظامی گلپایگان را که دست بر قضاء جزء همشهریان مان بودند را به فجیع ترین شکل ممکن به شهادت رساندن .

نمونه های زیادی را می توان نام برد که این سارقان فقط سارقان منزل نیستند بلکه کسانی هستند که با روح و روان خانواده ها بازی می کنند . بعضاً با سرقت تلفن همراه و یا دوربین فیلم برداری با تهدید به افشاء وانتشار اطلاعات خصوصی خانواده ها چنان فشار روانی سنگینی بر مسروقین وارد می آورند که گاهاً غیر قابل جبران هستند. یا در هنگام فرار به صاحب خانه آسیب های بدنی غیر قابل جبرانی زده اند که دیگر از نقش یک سرقت عادی خارج شده و باید آنرا جزء جرایم خشن نام برد .

امروزه به لحاظ پیچیدگی روابط اجتماعی و وجود رابطه اجتناب ناپذیر در زندگی شهروندان، جرم سرقت نه تنها شخص مالباخته، بلکه به موازات آن امنیت و احساس امنیت جامعه را نیز متزلزل می‏ کند و انگیزه کار و تلاش و سرمایه‏ گذاری را از بین می‏ برد. سرقت همچنین موجب افزایش هزینه‏ های تولید می‏ شود و بخش ‏های زیادی از بیت المال و سایر امکانات کشور باید صرف پیشگیری از سرقت و مبارزه با سارقان، اداره زندان‏ ها، تأمین زندگی خانواده‏ های زندانیان و غیره… شود، که آثار زیانبار آن بر مصرف کننده ها و شهروندان تحمیل و اضطراب و نگرانی دامن گیر خانواده‏ ها می‏ شود و از لحاظ سیاسی، امنیت داخلی مخدوش شده و موجبات نارضایتی و اعتراض مردم را فراهم می‏ کند.

این جرم پدیده ای است که همزمان امنیت مالی و جانی دیگران را بر هم می زند. در حقیقت سارق با ارتکاب سرقت سعی می کند وضعیت خود را با تجاوز به مال دیگری بهبود بخشد که این امر علاوه بر ایجاد حس تهدید مالی و جانی در افراد جامعه، موجب هرج و مرج در مناسبات و روابط اجتماعی و به دنبال آن تقویت بی سامانی اجتماعی و تزلزل در بنیان های نظم عمومی جامعه می شود.

به همین خاطر هست که این افراد تنها یک سرقت ساده انجام نمی دهند و بار تبعات روانی و اجتماعی آن بیشتر از مالی است که از دست می رود ، طی دو روز گذشته پلیس شهرستان به دلیل جلوگیری از آسیب رساندن سارقین که در حین فرار به مردم و خودروها و اموال آنها آسیب فراوانی وارد کرده بودند و بیم آن میرفت به دلیل تراکم جمعیت جان شهروندان به مخاطره افتد دریک فرصت مقتضی با به کاری سلاح سارقان را متوقف و دستگیر کردند . متاسفانه در این بین اظهار نظر ها و تحلیل های من درآوردی بدون هیچ گونه پشتیبانه علمی و واقعی در خصوص این حادثه در سطح شبکه های اجتماعی در حالی دست به دست شد که برخی از آنها مایه تعجب و بررسی است ، در اینجا باید به پلیس دست مریزاد گفت چرا که این سارقان غریبه طی سالهای گذشته واقعا امنیت روانی واجتماعی بسیاری از هم شهریانمان را بهم ریخته و موجبات بسیاری از مشکلات شدند که شاید نتوان در اینجا آماری از جنایت های این افراد درسرقت به عنف و مشکلات بعدی آن اشاره کرد ، واقعا قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید . در هیچ کجای دنیا و در هیچ نظام سیاسی کسی از ناامن کنندگان جامعه دفاع نمی کند و اتفاقاً سعی می کنند هزینه نا امنی را چنان بالا ببرند که درصد تکرار جرم را به پائین ترین حد خود کاهش دهند.

 

در اینجا آن دسته از همشهریان که تحت تاثیر احساسات قرار گرفته و به برخی شایعات توجه می کنند باید گفت اگر این اتفاق برای یک نفر از شما رخ می داد چه حسی داشتید ؟ این عده نادانسته بستری را فراهم می کنند که حس امنیت را برای افرا

دی خارج از شهرستان ایجاد کنند که به راحتی و بدون دغدغه وارد شهر شده و به غارت اموال و روان جامعه بپردازند . و غافل از این موضوع هستند که سرقت به خصوص سرقت از منزل را می توان یکی از شدیدترین جرایم تلقی کرد؛ زیرا علاوه بر اینکه یکی از شایع ترین رفتارهای مجرمانه است، نوعی تجاوز به عنف بوده که به احساس امنیت عمومی، آرامش ذهنی و سلامت افراد نیز آسیب می رساند. متاسفانه شاید به دلیل برخی ملاحظات مسئولین امر نمی توانند از میزان سرقت و یا نوع حرکت و رفتار و همچنین قومیت این سارقان نامی ببرند ولی با مراجعه به منابع معتبر خبری به راحتی می توان پی برد که چقدر این شبح های غریبه برای شهرهای محل سکونت خود دردسرهای زیادی درست کرده اند بنابراین باید مردم و خصوصا رسانه های متعهد با رعایت مصالح عمومی و ملی بستر بیشتری را برای احساس امنیت وایجاد آن فراهم آورند و فراموش نکنیم که هر روز و هفته و ماهی نیست که خبر شهادت حافظان امنیت در گوشه و کنار این مملکت به گوش میرسد و هیچ گاه نمی توان قیمت قطره خونی که از این عزیزان بر زمین می ریزد را محاسبه کرد و درد بی پدری را برای فرزندان و فراق ازدست دادن فرزندی را برای پدران ومادران شهداء به تصویر کشید .
نیروی انتظامی به عنوان یکی از ارکان برقراری نظم، امنیت و آرامش اجتماعی در سال های اخیر توفیقات متعددی را کسب کرده که موجب شده است این مجموعه در چشم مردم قابل اعتماد باشد. سرمایه اجتماعی که امروز حامی ناجاست یک ذخیره گرانقدر برای کشور و به ویژه نیروهای مسلح و نتیجه سالها تلاش هوشمندانه و مجاهدت خالصانه است. به زعم ما امروز دستهای پشت پرده ای درکار است تا این سرمایه اجتماعی را تضعیف کرده ودر یک جنگ شناختی اقتدار ناجا را در پیش چشم مردم تضعیف نماید و در نهایت به امنیت عمومی کشور صدمه وارد کند. امنیتی که با خون شهدا به دست آمده است و ارزش آن با هیچ دستاورد دیگری قابل مقایسه نیست .

گروه اجتماعی پایگاه خبری بیان گلپایگان

ثبت شده در سایت خبرگزاری بیان گلپایگان
کد خبر : 122332 و در روز سه شنبه 14 بهمن 1399 ساعت ۱۶:۱۵:۳۹
2024 copyright.