چاپ خبر

خبرگزاری بیان گلپایگان

بجای فرافکنی و مغلطه بازی شفاف سازی کنیم

به گزارش خبرگزاری بیان ؛ جذب سرمایه گذار خوب یا بد دراینجا قصد نداریم درس منطق برگزار کنیم و یا وارد مباحث فلسفی شویم ولی گاها از روی اجبارباید برای درک بهتر منظور برخی از واژه ها را از همین منظر منطقی و فلسفی بررسی کرد. مغالطه ” از ” مغلطه ” است که به باب ” مفاعله ”
برده شده است و به معنی ” یکدیگر را به غلط انداختن است ”
یا ” مغلطه با یکدیگر ” و ریشه آن به “غ َ- ل َ- ط َ ” میرسد که غلط دادن میشود در مغلطه انداختن .
?به زبان ساده تر ” مغالطه” گونه ای از استدلال است که به نظر صحیح می آید اما در دلیل آوری دارای خطاست. فرد مغالطه‌گر کسی است که از روی استدلال نادرست به یک نتیجهٔ درست یا نادرست رسیده‌است و ممکن است آن نتیجه را برای نتیجه‌گیری‌های دیگری هم به کار گیرد. خلاصهٔ تعریف مغالطه – که از واژه عربی غلط مشتق شده‌است – استدلالی است که در آن فساد معنوی وجود داشته باشد، و تفاوت سَفسَطه‌گر با مَغلَطه‌گر در آن است که اولی نادانسته مرتکب اظهار برهان مبتلا به انحراف می‌شود و دومی دانسته و برپایهٔ اصول تغلیط به سوی استنتاج منطبق با مقصود خود می‌گراید. ?سرمایه گذاری و جذب سرمایه برای رونق تولید این روزها از سوی برخی در شهرستان نقل محافل شده و با پیش کشیدن بیکاری جوانان از آن دفاع می کنند در اینجا ودرمرحله اول وقتی سخن از سرمایه گذار و جذب سرمایه به میان می آید آنهم در سالی که مزین به سال جهش تولید هست کسی را یارای نقد و انتقاد نیست و درست و منطقی است ولی وقتی در کنار این مطالب سخنان دیگری مطرح می شود کمی کار را دچار پیچیدگی و فهمی ثقیل تر می کند . ?به عقیده کارشناسان در ایران قبل از فوران قیمت دلار برای ایجاد هر شغل هزینه ای بالغ بر ۱۰۰تا ۲۰۰میلیون تومان سرمایه نیاز دارد ، با چنین پیش فرضی وقتی ادعا می شود سرمایه گذاری قرار است ۱۰۰۰ شغل ایجاد کند باید گفت سرمایه ای با حداقل محاسبه با ضریب ۱۰۰ میلیون تومان دو سه سال پیش در حدود (صدمیلیارد تومان ) ۱۰۰۰۰۰۰۰۰ را پای کار آورد .

?خوب با چنین استدلالی آنهم در این زمان که بسیاری از سرمایه داران سرمایه های سرگردان خود را در بورس و بازارهای کاذب می برند طرح چنین مباحث دهان پرکنی همه را به وجد خواهد آورد و باید دست چنین افرادی را بوسید و کمک کرد تا در کار خود موفق شوند. ?? ولی زمانیکه به عنوان منتقد از شخص سرمایه گذار درخواست شفافیت در کار می شوی متهم به کار شکنی می شوی البته این کارشکنی مشخص نیست شامل کار شکنی در کار اشخاصی که کارچاق کن قضیه هستند می شود یا کارشکنی در کار سرمایه گذار که این دو باهم ماهیتا تفاوت دارد .

?فرای از تشکیک در اصل سرمایه و ادعای بزرگ ۱۰۰۰ شغل که باعث تعجب کارشناسان اهل فن خواهد شد داشتن یک طرح اقتصادی یا طرح توجیهی آن نیاز به مؤلفه های ذیل دارد : ? برآورد هزینه های سرمایه گذاری طرح
? کل سرمایه گذاری طرح و نحوه تامین منابع مالی آن
? هزینه های سرمایه در گردش
? درصد به کل سرمایه‌گذاری
? سرمایه گذاری ثابت طرح
? زمین محل اجرای طرح
? تاسیسات طرح (برقی و مکانیکی و سایر تاسیسات)
? اثاثیه اداری و رفاهی
? هزینه های قبل از بهره برداری
? ماشین الات
? سرمایه در گردش
? براورد هزینه های دوران بهره برداری(تولید)
? براورد هزینه های انرژِی
? پیش بینی درآمد حاصل از فروش محصولات
? اطلاعات چند ساله سود و زیان
? دوره بازگشت سرمایه ♦️ردیف ۱۰۰۰ شغل مورد ادعا چه مستقیم چه غیر مستیم
?و…… ??حال مسآله اصلی منتقدان درخواست شفافیت طرح و از همه مهم تر تضمین ۱۰۰۰ شغل مورد ادعا است که بر فرض صحت ادعا و رفع همه موانع تضمین اجرای این طرح با چه کس و یا با چه کسانی خواهد بود در واقع وقتی قرار است از منابع عمومی استفاده شود و بخشی ازشغل های محلی نیز از بین برود چه تضمین محکی پای این ادعا را امضاء می کند، مطمئنا اگر شبهات بر طرف گردد و ضمانت آن تأمین گردد جای هیچ شک وشبه ای وجود نخواهد داشت . و اصلا نیازی به فرافکنی و مغلطه بازی و شلوغ کاری و نظر سازی هم نیست خود به خود همه مردم و کارشناسان از طرح حمایت خواهند کرد. نحن ابناء الدلیل نمیل حیث یمیل”

“ما فرزندان استدلالیم به هر طرف که استدلال بگرود می گرائیم گروه اقتصادی بیان

ثبت شده در سایت خبرگزاری بیان گلپایگان
کد خبر : 122212 و در روز پنجشنبه 1 آبان 1399 ساعت ۰۰:۱۱:۰۴
2024 copyright.