امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۷/۰۵/۱۸
کد خبر : 117198
چاپ خبر :
به قلم محمد رضا زالی(فاضل گلپایگانی)/گروه خبری بیان گلپایگان

نقش تاریخی رسانه در کشف تزویر و رفع آن در مقاطع آتی انقلاب به قلم محمد رضا زالی(فاضل گلپایگانی) گروه خبری بیان گلپایگان

نقش تاریخی رسانه در کشف تزویر و رفع آن در مقاطع آتی انقلاب

 باسمه تعالی
به مناسبت روز خبرنگار
محمدرضا زالی (فاضل گلپایگانی)

به گزارش خبرگزاری بیان وقایع سالانه و از آن جمله روز گرامی‎داشت خدمات خبرنگاران را باید متناسب با اوضاع و احوال جاری هر سال، مورد بررسی و تحلیل قرار داد. روزآمد بودن نوع تجلیل و البته انتظار ما از فعالان رسانه‎ای در روز خبرنگار، منوط به توجه به وضعیت حال حاضر اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور است.

یک سال أخیر را باید به‎حق، سال دشوار معیشت و ناکارآمدی نامید. سالی که نشان داد اگر تدبیر مدیران در آرامش گذشته دخیل بوده؛ سوء تدبیرشان پدیدآورنده وضعیت نگران کننده امروز است. توفیقات گذشته در کنترل اوضاع اقتصادی کشور را نشان از توانمندی خویش در اداره کشور و مقصر نابسامانی وضع موجود را دیگران معرفی کردن، در خوش‎بینانه‎ترین حالت، حاکی از عدم صداقت است.

امروز در شرائطی قرار داریم که مدعیان پس از پنج سال معطل کردن کشور و تغییر سیاست ایستادگی به سیاست تعامل و مذاکره، اکنون به نقطه صفر بازگشته و راهکار ایستادگی به‎منظور بی‌اثر کردن تحریم‎ها را مطرح می‎کنند! تبیین این حقیقت که تداوم مسیر و سیاست گذشته می‎توانست ما را پنج سال زودتر از این به نتیجه مورد نظر برساند، بر عهده رسانه‎ها است. تبیین خسارت محض حاصل از پیروی نکردن از سیاست‎های کلی مقام ولایت و دل خوش داشتن به مذاکره و بستن با کدخدا امروز بر عهده رسانه‎ها است. تبیین این حقیقت که برخورد قضائی و سخت با مجرمان و اخلال‎گران اقتصاد و امنیت کشور (که امروز در ادبیات رئیس جمهور بازتولید می‎شود)، در همه دوران‎ها یک ضرورت اجتناب ناپذیر بوده و بازنمائی تفاوت آفتاب‎پرست‎گونه مواضع افراد در این خصوص در مقاطع مختلف، بر عهده رسانه‎ها است.

کاهش محبوبیت مدیران ارشد کشور از آن جهت حائز اهمیت است که ناشی از نارضایتی عمومی از عملکرد گذشته و پدید آمدن نابسامانی در حوزه‎های مختلف اقتصادی و اجتماعی است. فرافکنی سوء مدیریت خویش در گفتگوی با مردم، عامل افزایش این نارضایتی و تبعات میدانی حاصل از آن است. رسانه‎ها باید به‎عنوان بلندگوی صدای مردم، سوء تدبیرها و سوء سخن مدیران را خیرخواهانه فریاد کنند. امروز مجاهده در مسیر این روشنگری و به جان خریدن تهدیدها و آسیب‎های سرکوب‎گران، بر عهده رسانه‎ها است. درک این حقیقت که بستن دهان نخبگان و رسانه‎های منتقد، اعتراضات عمومی خیابانی را به‎دنبال داشته و خواهد داشت، برای اهل تحلیل چندان دشوار نیست. مسبب پدید آمدن نارضایتی‎های امروز، همان دولتی است که طبق آمار رسمی اعلام شده، بیشترین برخورد قهری و قضائی را با رسانه‎ها و منتقدان داشته است.

بی‌گمان پیگیری این شیوه توسط مسؤولان شهرستان به بهانه عدم تمدید مجوز برخی و دادگاهی کردن برخی دیگر از رسانه‌ها، نتیجه‌ای مشابه به‌دنبال خواهد داشت. نتیجه قهری برخورد گازانبری و خاموش کردن چراغ انتقاد یا بستن دهان منتقدان، گسترش دامنه انتقاد و منتقدان بوده و همراهان سرکوب‌گران را افزایش نخواهد داد.

در زمانه‎ای که مدعیان با عملکردی غیر قابل دفاع، امیدهای بزرگ ملت را به قربان‎گاه ناکارآمدی خویش برده‎اند، این نقش بی‎بدیل بر عهده رسانه‎ها است تا با روشنگری و یادآوری آن‎چه گذشته، روزنه‎های امید به بهبود معیشت و برقراری عدالت را در دل‎ها زنده کنند.

در شرائطی که مسببان اصلی وضع موجود می‎کوشند با سیاست نعل و میخ، حق و باطل را آمیخته و با شانه خالی کردن از مسؤولیت، زمینه تداوم قدرت خویش در انتخاب‎های بعدی را فراهم کنند؛ این روشنگری رسانه‎ها است که می‎تواند صدای رسای ملت باشد.

نقش بی‎بدیل رسانه‎ها به‎مثابه رکن چهارم دموکراسی در عصر ناکارآمدی مدیران اجرائی، بیش از پیش مورد توجه بوده و از اهمیت مضاعف برخوردار است. رسانه به‎عنوان یک سیستم کشف و رفع عیب، امروز باید نقش تاریخی خود را در کشف تزویر و رفع آن در مقاطع آتی انقلاب به شایستگی ایفاء کند تا در نتیجه آن شاهد بصیرت عمومی در انتخاب‎های آینده باشیم.

رعایت انصاف و عدالت خبری و رسانه‎ای از جمله ضرورت‎های تحقق یافتن حقیقت و حاکمیت عدالت است. فراموش نکنیم که یگانه راه دستیابی جمعی ما به سعادت همگانی در سطح محلی و ملی، قرار گرفتن در چارچوب سیاست اخلاقی است و این مهم را باید در اخلاق رسانه‎ای و رسانه اخلاقی، متبلور ساخت.

اینجانب ضمن ابراز همدردی با خبرگزاری بیان و مجموعه رسانه‌ای نسل نو و تبریک روز خبرنگار به همه فعالان رسانه‎ای محلی شهرستان‎های گلپایگان و خوانسار، همگان را به وحدت و همدلی مجاهدانه در دفاع از حقوق مردم و آرمان‎های انقلاب دعوت می‌کنم.

با آرزوی سعادت و بهروزی

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات