اتفاقی جدید در عالم موزههای ایران
به گزارش خبرگزاری بیان؛ فرهاد علی اکبری درباره راه اندازی موزه طراحی اظهار داشت: در خصوص موزه طراحی، اینگونه موزهها بیشتر در قالب گالری تعریف میشوند، امروزه در دنیای هنر معاصر مرز بین گالری و موزهها چنان به هم نزدیک شده که گاهی در کنار هم و گاهی در متن یکدیگر حرکت میکنند و دنیای مشترک و تازه ای را در پیش چشم مخاطبان به نمایش میگذارند و تلاش میکنند تا خود را از قالب کلاسیک جدا ساخته و در جذب نسل جدید و بازدید کنندگان نوپا حرکت میکنند.
وی ادامه داد: برای همین بسیاری از موزها یا در دل موزه و یا در کنار آثار گذشته آثاری از هنرمندان جدید و آوانگارد قرار میدهند که اکثر این آثار یا چیدمان است یا آثاری که با تکنولوژی جدید مثل نور، ویدئو و دیجیتال و… ساخته شده اند که نمونه بارز چنین حرکتی قرار دادن و چیدمان آثار «جان فابل» هنرمند معاصر در دل اکثر موزههای مهم شهر فلورانس بود و خارج از این مسئله و به علت گسترش مخاطبان موزه ای در دیگر کشورها، ما امروزه شاهد بیشمار موزههایی هستیم که دیگر در شکل و نمایه و نمایش قدیمی نیستند و با بهره گیری از تکنولوژی روز ساخته شده اند.
این هنرمند و طراح در اشاره به چنین موزههای به موزه تمام دیجیتالی ونگوگ در هلند که بسیار معروف است، گریزی زد و گفت: یا بیشمار موزههای کودک و… و یا موزههایی که فقط به هنر معاصر میپردازند و از هنرمندان معاصر برای خلق آثاری فاخر و یا چیدمانهای عظیم استفاده میکنند و از آثار هنرمندان معاصر آرشیوی برای جوانان 20 یا 30 سال دیگر ایجاد میکنند که نمونه باارزش آن، موزه هنرهای معاصر ایران است که زمانی از هنرمندان، آثارشان را خریداری و جمع آوری کرده اند که اکثراً بیش از 30 سال قرمت این آثار هستند و از امروزه از مفاخر دنیای هنر معاصر هستند.
علی اکبری منتسب به «گاوزن» در ادامه گفت: اما در توضیحی بیشتر باید عرض کنم اول اینکه اکثر موزههای ایران همچنان کارکرد کلیشه ای خود را دارند و هرگز نتوانستند خود را بروز کنند و همانطور که همه آگاهیم متاسفانه در جذب مخاطب مشکل داریم و یکی از عوامل مهم آن هم این است که اکثر موزهها در قالب ساختار دولتی حرکت میکنند و در بروکراتیک آن گرفتار آمده اند.
وی بیان داشت: همچنین دوم اینکه، نقشی که باید موزهها بازی میکردند امروزه گالریها آن را به دوش کشیده اند و چنین فضاهایی را شکل داده اند و به علت کمی جا و وقت لازم اکثر این اتفاقها زمان کمی بر روی دیوار و بر روی عموم باز هستند و این مکان (موزه طراحی) که ما در اختیار گرفته ایم دو گالری کوچک، یک فضای موزه ای، کافی شاپ و فروشگاهی کوچک دارد و بیش از یکصد تابلو از طراحان معاصر و اکثراً جوان هم در آرشیو خود دارد.
«گاوزن» خاطرنشان کرد: راهی را آغاز کرده ایم که قرار است برای جوانان، 20 سال دیگر یک فضای کاملاً موزه ای، حرفه ای و تخصصی طراحی داشته باشیم و این اعتمادی بود که جناب آقای کارگر – مدیر کل موزههای کشور به ما با توجه به فعالیت 15 سالهمان در خانه طراحی کردند و امید که با حمایت و یاری دوستان فرهیخته این راه دراز را طی کنیم.