ناشناختگی در عصر ارتباطات
باسمه تعالی
ناشناختگی در عصر ارتباطات
به گزارش خبرگزاری بیان، جامعه کوچک روستائی و محلی، از ویژگی شناخت عمومی افراد نسبت به یکدیگر برخوردار است. بالا بودن همبستگی اجتماعی در چنین جوامعی، احساس نیاز فرد به تأئید و حمایت دیگران را بالا برده و مانع از ارتکاب رفتارهائی میگردد که سلب حمایت دیگر أعضای جامعه و چه بسا انزجار و قطع ارتباط ایشان را بهدنبال داشته باشد. بخش مهمی از این همبستگی، مرهون آشنائی و ارتباط رو در رو است. شناخته شده بودن در کنار احساس نیاز به منزلت اجتماعی، عاملی بازدارنده در کنترل رفتار و گفتار در ارتباطات حقیقی و مجازی بهشمار میرود.
عصر ارتباطات و شکلگیری شبکه مجازی را میتوان عصر ارتباط فراگیر ناشناخته نامید. ناشناختگی، ویژگی مشترک شهرنشینی و ارتباط مجازی است که به موازات شکلگیری کلانشهرها و شبکههای اجتماعی، گسترش پیدا کرده است. گسترش ناشناختگی، ارتباط معناداری با گسترش ناهنجاری اجتماعی دارد. جامعهشناسان، اذعان دارند که مهاجرت به شهر و حضور در فضاهای عمومی بزرگ که افراد ناشناس بهمانند موزائیکهای بیارتباط در کنار یکدیگر قرار میگیرند، عامل کاهش فشار هنجاری بوده و زمینه هنجارشکنی را فراهم میکند. روی دیگر معنائی این گزاره آن است که فشار هنجاری ناشی از شناخته شده بودن، عموماً مانع از ارتکاب جرم و رفتارهای ناهنجار اجتماعی است.
افراد در ارتباط فراگیر ناشناخته، بدون آنکه از سوی مخاطبان مورد شناسائی قرار گیرند حضور اجتماعی خود را تداوم بخشیده و به ارتباط و تبادل نظر میپردازند. از یک منظر میتوان این ناشناختگی را مثبت ارزیابی کرد چرا که حرف حق و باطل صرفاً با تکیه بر قوت محتوائی و قدرت استدلالی و بدون توجه به گوینده آن مورد قبول یا انکار قرار میگیرد. از این منظر میتوان عصر ارتباطات را عصر توجه به گفتهها بهجای توجه به گویندهها قلمداد کرد «خُذِ الْحِکْمَهَ مِمَّنْ أَتَاکَ بِهَا وَ انْظُرْ إِلَى مَا قَالَ وَ لَا تَنْظُرْ إِلَى مَنْ قَالَ».
اما جنبه منفی این ناشناختگی را نیز نباید از نظر دور داشت. در این فضای تاریک و آکنده از ابهام، هر فردی میتواند با قرار گرفتن در حاشیهای امن، هر سخن درست و نادرستی را به زبان آورده و منتشر کند. عصر ارتباطات ناشناخته را باید بستر وقوع بزه (کجروی) اعتقادی و رفتاری دانست. امروزه فضای مجازی با وجود مزایای بسیاری که دارد خود به کتاب ضلال و عامل انتشار بیایمانی و گمراهی فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی و سیاسی بدل شده است.
هر چه از فضای محدود جوامع کوچک روستائی فاصله میگیریم بهموازات کاهش فشار هنجاری غیر رسمی از طریق نظارت بیرونی بستگان و همسایگان و آشنایان، امکان اعمال فشار هنجاری رسمی از سوی قانون و نهادهای متولی کنترل اجتماعی، افزایش مییابد. مدیریت فضاهای گسترده عمومی در جامعه مدرن امروزی، از طریق تلفیق دو روش مذکور و با شناسائی دو مرحلهای افراد به ضمیمه برخورد قانونی و رسمی با متخلفین صورت میگیرد. نصب پلاکهای شناسائی برای وسائل نقلیه و صدور کارت ملی برای افراد، امکان شناسائی متخلفین با مراجعه به این اسناد را فراهم میکند. از آنجا که این شناسائی دو مرحلهای به تنهائی نمیتواند بازدارنده باشد ناگزیر باید فشار هنجاری رسمی از طریق قانون را به آن الحاق کرد. هنگامی که فرد بداند به دنبال ارتکاب ناهنجاری در جامعه، قابل شناسائی بوده و تحت تعقیب و مجازات قانونی قرار میگیرد، از تخلف پرهیز خواهد کرد.
اما واقعیت این است که با این وجود هنوز فضای عمومی جوامع مدرن بهمیزان زیادی از سلامت فضای محدود جوامع کوچک سنتی فاصله دارد. ویژگی فشار غیر رسمی هنجاری این است که محدود به ارتکاب جرم نبوده و افراد را از ارتکاب به رفتارهای غیر اخلاقی و غیر عرفی نیز باز میدارد. این در حالی است که در روش تلفیقی، نمیتوان برای اَعمال غیر مجرمانه و در عین حال غیر اخلاقی یا غیر عرفی، مجازات تعیین کرد. ضمن توجه به این مهم که جرمانگاری همه رفتارهای غیر اخلاقی و غیر عرفی نیز بهلحاظ اجرائی، اقدامی غیر ممکن یا بسیار دشوار قلمداد شده و مورد پذیرش افکار عمومی و نهادهای مسؤول قرار نمیگیرد.
افزایش فشار هنجاری غیر رسمی از طریق امر به معروف و نهی از منکر در فضای واقعی، میتواند یکی از راهبردهای پیشگیری از ناهنجاری در جوامع گسترده باشد. اگر فردی که مرزهای اخلاقی جامعه را بهطور علنی زیر پا میگذارد با نگاه و زبان و رفتار اکثریت جامعه، مورد اعتراض و نهی از منکر قرار گرفته و چه بسا با محرومیتهای خودجوش اجتماعی مواجه شود؛ در رفتار خود تجدید نظر کرده و با اصلاح خویش در مسیر جامعهپذیری فرهنگ صحیح عمومی قرار میگیرد.
با این وجود باید اذعان داشت که این راهبرد نیز نمیتواند از کارآمدی قابل توجهی در فضای مجازی برخوردار باشد. بازگشت به ویژگی جوامع محدود و حضور شناخته شده و تابلودار اجتماعی را باید از جمله مهمترین راهبردها در مدیریت فضای مجازی بهشمار آورد. جمعهای محدود شبکههای اجتماعی را میتوان از طریق خروج از ناشناختگی، بهخوبی مدیریت کرد. حضور شناسنامهدار فرد در یک اجتماع محدود، میتواند مانع از تخلف و ارتکاب ناهنجاری و اقدام و بیان ناشایست گردد.
بیائیم حتی اگر حضور ما در فضای گسترده مجازی، با تکیه بر الزامهای قانونی عام یا خاص، منوط به معرفی نیست خودمان از این اهرم اجتماعی، مانعی در برابر هوای نفسانی خویش ایجاد کرده، اسب سرکش مایل به ارتکاب ناهنجاری گفتاری و عملی را با لجام شناسائی، به بند فشار غیر رسمی هنجاری بکشیم و از این رهنمود قرآنی غافل نباشیم که هیچیک از ما از تمایل به بدکاری و ارتکاب ناهنجاری در فضای مجازی ایمن نیستیم و باید داوطلبانه، سدهای محکمی در برابر آن ایجاد کنیم «وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسی إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَهٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّی إِنَّ رَبِّی غَفُورٌ رَحیمٌ» «و من نفس خود را تبرئه نمىکنم، چرا که نفس قطعاً به بدى امر مىکند، مگر کسى را که خدا رحم کند، زیرا پروردگار من آمرزنده مهربان است» [یوسف؛ 53].