تمام جزییات مربوط به کارت ملی هوشمند تشریح شد
به گزارش خبرگزاری بیان، سیف الله ابوترابی اعلام کرد کارتهای ملی هوشمند صادر شده تا سال ۸۹ تا پایان امسال کاربرد دارند و افراد باید برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام کنند. از آغاز سال ۹۷ این کارتها فاقد اعتبار خواهند بود. وی تاکید کرد افرادی که تاریخ صدور کارت ملی آنها از ۸۰ تا ۸۹ است برای اینکه در مجامع اداری دچار مشکل نشوند باید کارت ملی هوشمند دریافت کنند. مردم با مراجعه به دفاتر پیشخوان، پست و ثبت احوال میتوانند برای دریافت کارت ملی جدید اقدام کنند. حتی شرایطی پیشبینی شده که در محل از افراد عکس برداری شود. کارت هوشمند طی ۱۵ روز تا یک ماه پس از درخواست صادر میشود. ابوترابی علت تاخیر چندین ماهه در صدور کارت ملی در برخی موارد را در بخش کنترل مدارک دانست. افرادی که شش ماه از صدور کارت آنها گذشته است باید به شعبه مراجعه کنند و اگر این کار را نکنند کارت آنها باطل میشود و برای تحویل باید پول مضاعفی پرداخت کنند. حداکثر رقمی که مردم برای کارت ملی هوشمند باید بپردازند ۳۱ هزار تومان است و دریافت هر مبلغی بیشتر از این مقدار جرم محسوب میشود. برای افرادی که در خارج از کشور هستند فعلا نمونه قدیمی صادر خواهد شد.
ابوترابی در نشست خبری سازمان ثبت احوال کشور دربارهی صدور کارتهای هوشمند ملی گفت:
این کارت به عنوان کلید ورود به دولت الکترونیک محسوب میشود و تاکنون بیش از ۲۴ میلیون نفر از جمعیت کشور کارت هوشمند ملی را دریافت کردهاند.
در فضای الکترونیکی در حال حاضر از شماره ملی به عنوان کد احراز هویت استفاده میشود ولی برای کاربردهای کارت ملی هوشمند پیش بینیهای متعددی شده است. در حال حاضر در ۲۰۰ هزار نقطه عملا برای ارائه خدمات، از طریق پایگاه دادههای کارت ملی استفاده میشود. تراشهای در این کارت تعبیه شده است تا دستگاههای کارتخوان بتوانند اطلاعات آن را بخوانند. این اطلاعات برای هر فرد محرمانه است.
تمام کارتهای صادر شده از سال ۹۰ تا ۹۶ همچنان اعتبار خواهند داشت ولی آن افراد نیز میتوانند برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام کنند.
تاکنون بیش از ۲۴ میلیون نفر کارت ملی هوشمند دریافت کردهاند و ابوترابی از تلاش برای اضافه کردن ۴۰ میلیون نفر دیگر به دارندگان کارت ملی هوشمند تا پایان سال ۹۷ خبر داد. ۵ دستگاه صدور کارت ملی هوشمند وارداتی هستند و توانایی صدور ماهانه ۲ تا ۲.۵ میلیون کارت را دارند. سازمان ثبت احوال کشور در حال حاضر دو جامعه هدف دارد، دسته اول کسانی که تاریخ اعتبار کارت ملی آنها تمام شده است و دستهی دوم کسانی که وارد سن قانونی برای داشتن کارت ملی شدهاند یعنی تمام کسانی که ۱۵ سال تمام دارند.
فرآیند درخواست برای کارت ملی هوشمند
ابتدا مردم باید از طریق سایت ncr.ir پیش ثبتنام کنند. برای تکمیل کار افراد باید اصل شناسنامه، کدپستی و آدرس محل سکونت را به دفاتری که ثبت احوال معرفی کرده است، اعلام کنند و همانجا ۱۰ انگشت فرد اسکن میشود و از او عکس گرفته خواهد شد. برای تحویل کارت هم خود فرد باید با نمونه قدیمی کارت ملی مراجعه کند. با این حساب هر فرد باید دو بار به دفاتر مراجعه کند. سخنگوی سازمان ثبت احوال از نصب ایستگاههای سیار هم خبر داد، همچنین برای معلولان و جانبازان سازوکارهایی پیشبینی شده و قرار است پینکدهای مخصوصی به آنها تخصیص داده شود.